اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

دولت پایش را از اداره شهرها بیرون بکشد/۴۲ درصد مردم از محل سکونت شان راضی نیستند

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه دولت فاقد نظریه درباره اداره شهر ها است و باید پایش را از این موضوع بیرون بکشد، گفت: ۴۲ درصد مردم از محل سکونت‌شان راضی نیستند.

دولت پایش را از اداره شهرها بیرون بکشد/۴۲ درصد مردم از محل سکونت شان راضی نیستند

حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، درباره موضوع اداره شهرها اظهار داشت: با توجه به سابقه حضور در دولت و تجربه‌ای که اکنون در شهرداری دارم براین باورم که دولت فاقد نظریه روشن درباره اداره شهرها است. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کلانشهرها این است که دولت تکلیف خودش را با نحوه اداره شهرهاشفاف نمی‌کند در حالی‌که از یک سو خواهان واگذاری مسوولیت های خود است اما حاضر به تفویض اختیارات و امکانات نیست.

وی افزود: نقش دولت در شهرها در دولت های مدرن جهان طی صد سال گذشته متناسب با فرآیند تحولات شکل گرفته است اما در ایران علیرغم تحولات صورت گرفته نقش دولت متناسب با نحوه ادره شهرها نیست.

معاون شهردار تهران ادامه داد: تهران کلانشهری است که بیش از 8.5 میلیون نفر جمعیت دارد و 52 درصد مالیات کشور در تهران پرداخت می‌شود همچنین تهران پایتخت سیاسی است ولی در نحوه اداره این کلانشهر، مدیریت شهری اختیارات لازم را ندارد.

مظاهریان بیان داشت:‌دولت نخواسته یا نتوانسته طی دهه‌ اخیر در بحث مدیریت یکپارچه شهری وفادار باشد و اختیاراتش را در  اداره شهرها به شهرداری‌ها واگذار کند که این مسأله آسیب بزرگی محسوب می‌شود.

وی گفت: در یک شهر که لازم است تصمیم‌های سریع در آن اتخاذ شود همه اختیارات شهرداری‌ها تابع تصمیمی‌گیری سطوحی در دولت است و چون دولت به وظایف خود در قبال تعهداتش دربرابر شهرهاعمل نمی‌کند شهرها اکنون با چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

معاون شهردار تهران بیان داشت: طبق قانون، دولت باید در خرید اتوبوس‌های شهری 82.5 درصد هزینه را بپردازد در حالی که دولت طی 7 سال گذشته به وظیفه خود در این راستا عمل نکرده و این مسأله سبب نارضایتی مردم شده است.

مظاهریان با اشاره به اینکه کمبود اتوبوس‌های شهری به نوعی تشدید استفاده از خودروی‌های شخصی است که خود سبب روان نبودن ترافیک و آلودگی هوا می‌شود، گفت:‌ طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته توسط ایسپا حدود 42.5 درصد مردم شهرها در کشور خواستار مهاجرت به شهرهای دیگر یا روستاها هستند یا به نوعی از محل سکونت‌شان راضی نیستند.

وی تصریح کرد:‌ اکنون زمان آن رسیده که دولت پایش را از اداره شهرها بیرون بکشد و اختیارات شهر را به مردم ساکن در شهر واگذار کند که خوشبختانه ساختارهای خوبی مانند شورای شهر، شورایاری و قوانین مربوطه به آن.ها داریم که سبب می‌شود تا شهروندان بتوانند متولی امور خودشان در شهرها باشند.

معاون شهردار تهران تأکید کرد:‌مردم اختیارات سیاسی یا امنیتی در شهرها نمی‌خواهند بلکه خواستار آن  هستند تا در مسائل خرد مربوط به خودشان تصمیم‌گیری کنند.

مظاهریان در ادامه با بیان مثالی اظهارداشت: اینکه خرید بلیت بازی در برج میلاد و تغییرقیمت آن بروکراسی پیچیده دارد از مسائلی است که دولت در تصمیمات کلان و خرد جسارت لازم را نداشته و اختیارات را به مدیریت شهری واگذار نکرده است.

وی تاکیدکرد:‌ واگذاری اختیارات به شوراهای شهر و شهرداری‌ها سبب می‌شود تا مدیریت‌ شهری با مشارکت مردم اقدامات مناسبی داشته و با به کارگیری خلاقیت، کیفیت زندگی در شهرها ارتقاء یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول