اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار: هدف اصلی آمریکا از قانون سزار، تأمین امنیت اسرائیل است

یک روزنامه لبنانی نوشت که تمامی اقدامات آمریکا در غرب آسیا از جنگ تا تحریم تمامی در خدمت تثبیت امنیت رژیم صهیونیستی است.

الاخبار: هدف اصلی آمریکا از قانون سزار، تأمین امنیت اسرائیل است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آمریکا اجرای قانون تحریمی موسوم به «سزار» را از فردا (۱۷ ژوئن) وارد فاز اجرایی می‌کند تا اقتصاد کشوری که در عرض ده سال جنگ داخلی ضربات سنگینی متحمل شده بود، بیش از پیش در تنگنا قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد اهداف مهم‌تری در پشت پرده این تحریم‌ها قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه الاخبار، «سومالیایی کردن» سوریه در وهله اول خوش خدمتی به اسرائیل و فرایندی برای تسهیل اشغال کرانه باختری است و این همان هدف نهایی قانون «سزار» به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، تمامی جنگ‌های آمریکا در منطقه، چه عملیات‌های نظامی مستقیم و چه فشاری که بر کشورها می‌آورد هدف اول و اساسی آن، تثبیت برتری ادعایی اسرائیل است و مسأله نفت در وهله بعدی قرار می‌گیرد.

بنابراین نابودی عراق در سال ۲۰۰۳ در ضمن همین راهبرد قرار می‌گیرد. تلاش برای دور کردن جبهه مقاومت از مرزهای سرزمین اشغالی و تضعیف دو قطب اساسی این جبهه یعنی ایران و سوریه تا جایی که ممکن است نیز در این راستا تعریف می‌شود.

دولت آمریکا همچنین اجرای قانون «سزار» را مرحله پیشرفته‌ای از «جنگ فرسایشی بلند مدت» می‌داند که علیه دولت سوریه به راه انداخته است و از نظر واشنگتن در نهایت باید به محدود شدن حاکمیت سوریه به دمشق و برخی مناطق ساحلی و تجزیه سوریه منجر شود.

در این میان برخی کشورهای عربی در رأس آن‌ها عربستان سعودی و امارات که اخیرا برای نزدیکی به دولت سوریه تلاش کرده‌اند نیز در این سیاست سهیم هستند؛ بدون اینکه متوجه باشند محور مقاومت از ایران تا فلسطین و یمن و از سوی دیگر روسیه با نابودی و تخریب سوریه موافق نیستند و همینطور حاضر نیستند تا پیروزی که در سوریه به دست آوردند را به راحتی از دست بدهند.

در همین حال تلاش چین برای حضور در سوریه و سهیم شدن در پروژه‌های اقتصادی نیز موجب خشم آمریکا شده و به نوشته وبسایت «المانیتور» سوریه برای چین از یک اهمیت راهبردی در راستای حضورش در خاورمیانه برخوردار است.

یک منبع مطلع و نزدیک به دولت آمریکا در این خصوص به روزنامه الاخبار گفت که یک مسئول آمریکایی مرتبط با پرونده سوریه، به وی گفته است که واشنگتن باکی از سومالیایی کردن  سوریه اگر در خدمت سیاست‌های آمریکا باشد، ندارد.

این منبع افزود: «ما مسیر اوباما را در پیش نمی‌گیریم و اولویت‌های مختلفی داریم» این اولویت‌ها با قصد اسرائیل برای اشغال کرانه باختری همخوانی دارد؛ اما «شاک وریلیچ» معاون سابق مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه «هاآرتص» از وقوع جنگ در سه جبهه سوریه، لبنان و غزه علیه این رژیم هشدار داده و نوشته است که چه بسا سیاست گرسنگی دادن به مردم سوریه و لبنان و در تنگنا قرار دادن سوریه و تجزیه آن که برخی کشورهای عربی نیز با آن همراه هستند، به وقوع چنین جنگی سرعت می‌بخشد.

قانون آمریکا علیه سوریه موسوم به سزار (یا قیصر) از فردا (چهارشنبه) وارد فاز اجرایی می‌شود؛ قانونی که تحریم‌های شدید علیه ملت سوریه وضع و محاصره اقتصادی آن را تشدید کرده و بندهایی علیه متحدان دمشق دارد که آنها را از بازسازی سوریه و حمایت از دولت این کشور باز می‌دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول