اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

رزمندگان جنگ اقتصادی؛ نیازمند سلاح دانش و مهارت

رزمنده‌های جنگ اقتصادی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند سلاح دانش و مهارت هستند و از این‌رو، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه باید در دستور کار جدی همه فعالان بخش اقتصادی قرار گیرد.

رزمندگان جنگ اقتصادی؛ نیازمند سلاح دانش و مهارت

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: تردیدی وجود ندارد که در دنیای امروز، رابطه دوطرفه و مستقیمی بین توسعه فناوری و پیشرفت وجود دارد و این توسعه در بخش تولید، زمانی شتابنده خواهد شد که ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

توسعه پرشتاب کشور در بخش اقتصادی عوامل مهمی دارد که تکنولوژی، عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی در این حوزه محسوب می‌شود و باید از طریق آموزش نیروهای زبده و دارای مهارت، ابزاری قدرتمند در توسعه ملی فراهم آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند که نگاه مجموعهٔ دولت و مسؤولان کشور به تولیدکننده، باید نگاه به یک رزمنده باشد و در شرایط «جنگ اقتصادی»، رزمنده‌های این جنگ باید به دانش روز و استفاده از دانش‌آموختگان دارای مهارت بیش از همیشه توجه کنند.

لزوم تغییر نگرش اساسی صنعتگران و دانشگاهیان

ابراهیم دوست‌زاده، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سامفر و رئیس هیأت مدیره شرکت گیتی تأمین صنعت در همین زمینه گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه به اقسام گوناگون شکل گرفته است که ازجمله آن را می‌توان ارتباط کارآموزی و کارورزی دانست.

وی به تقاضامحور کردن و ارتباط به‌وسیله استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات صنعتی، کارگاهی و آزمایشگاهی هر دو طرف اشاره کرد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سامفر، ارتباط بین صنعت و دانشگاه را مستلزم تغییر نگرش اساسی صنعتگران و دانشگاهیان و مسیر توسعه و رشد واحدهای صنعتی و تولیدکننده را ارتباط مؤثر با دانشگاه دانست و مسیر توسعه و ارتقای دانشگاهیان را وابسته بودن به صنعت عنوان کرد.

نقش دانشگاه‌ها در سرعت جهش تولید

سیدمحسن افتخاری، مدیرعامل شرکت تجیران هم نقش دانشگاه‌ها را در سرعت جهش تولید بسیار کلیدی و عمده قلمداد کرد و وظیفه دانشگاه را شناخت نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و برطرف کردن آن‌ها دانست.

وی گفت: یکی از مشکلات جامعه علمی، بحث مهارتی است و مهارت‌آموزی در کنار مسائل علمی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت تجیران بر لزوم توجه به نقش علم و مهارت‌آموزی به‌عنوان دو اهرم تأثیرگذار جهت اشتغال تأکید کرد.

افتخاری به ظرفیت بالای دانشگاهیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص آموزش‌های درون‌کارگاهی و برون‌کارگاهی اشاره و بیان کرد: مشکلات فناوری شرکت با وجود ظرفیت علمی اساتید برطرف شده است و با فنون جدید در برخی از حوزه‌های فناوری کاهش واردات و عدم وابستگی به واردات را شاهد بوده‌ایم.

وی به ارائه دو پیشنهاد در این راه پرداخت و گفت: ابتدا قوانینی وضع شود که دانشجویان بعد از ترم اول، ملزم به ورود به واحدهای صنعتی متناسب با رشته‌های تحصیلی خود برای کسب تجربه معرفی شوند و دوم از فعالان اقتصادی جهت آموزش به دانشجویان در محدوده بسیار کوتاه استفاده شود.

نیاز صنعت به نیروی ماهر

عباس رهایی، مدیر کارخانه مجتمع صنعتی سمن آذین هم گفت: نیاز واحدهای صنعتی به نیروهایی است که بتوانند به‌صورت عملیاتی کارها را انجام دهند و نیاز صنعت باید با خروجی فارغ‌التحصیلان دانشگاه تناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دل صنعت به‌صورت عملیاتی کارها انجام می‌دهند، گفت: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به دلیل اشراف به فنون مختلف نیازمندی صنعت را بیشتر متوجه خواهند شد و دغدغه اشتغال نخواهند داشت.

عارضه‌یابی واحدهای صنعتی با توان دانشگاهیان

داود بوند، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان نیز بر ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت اساتید و دانشجویان جهت عارضه‌یابی واحدهای صنعتی تأکید کرد و وظیفه معاونت صنایع کوچک را توسعه صنعتی بنگاه‌های خرد و متوسط دانست.

وی به راه‌اندازی کلینیک‌های کسب‌وکار اشاره کرد و وظیفه آن را خدمت‌رسانی به واحدهای صنعتی همچون خدمات نرم‌افزاری و مهندسی توصیف کرد.

داود بوند، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با اعلام برگزاری سه استارت‌آپ در سال جاری، نقش استارت‌آپ‌های حوزه صنعت را بسیار مهم قلمداد کرد و آن را موجب کارآفرینی دانشجویان دانست.

داود بوند، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنانحمایت ویژه شرکت شهرک‌های صنعتی استان از این‌گونه استارت‌آپ‌ها را اعلام کرد.

این دغدغه جدی است

مهدی میرکو، رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان هم گفت: دغدغه بسیار مهم اداره صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

وی با اشاره به وجود 2040 واحد صنعتی و 650 واحد معدنی در استان سمنان، نقش دانشگاه را در رشد تولید بسیار کلیدی و تأثیرگذار توصیف کرد.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: 135 واحد صنعتی توانسته‌اند گواهی تحقیق و توسعه را اخذ کنند و از دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان انتظار می‌رود تا نسبت به اخذ رشته تحقیق و توسعه و فنی و مهندسی استان اقدامات لازم را انجام دهد.

میرکو از مهم‌ترین طرح‌های وزارت صمت را طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) بیان کرد و هدف از این طرح را توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای سطح مهارت فارغ‌التحصیلان مشمول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته‌های جدید علمی و فناوری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و ظرفیت‌سازی اشتغال از طریق خلق ارزش‌افزوده جدید و تأمین اشتغال‌زایشی و پایدار عنوان کرد.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بر اهمیت موضوعات پژوهشی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و از بهترین طرح‌های ارائه‌شده به این اداره کل را طراحی و ساخت جاروبرقی صنعتی با جذب آب و خاک توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان و معرفی آن به وزارت صمت دانست.

باید چه کرد؟

ارتباط صنعت و دانشگاه نقشی تعیین‌کننده در رشد اقتصادی دارد و در راستای این تعامل، وظیفه عمده دانشگاه‌ها بیش از همه به آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار و شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به‌روز نگه‌داشتن آن بازمی‌گردد.

بخش صنعت نیز باید به وظایف خود ازجمله توجه به نتایج تحقیقات و فناوری در تولید محصول و فراهم آوردن بازار کار و اشتغال‌زایی مفید برای جوانان عنایت داشته باشد.

انتهای پیام/2568/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول