اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

خروج سوداگران از بازار مسکن با استفاده از ابزار مالیات‌های تنظیمی

یک کارشناس اقتصادی گفت: انحراف اقتصاد کشور، شرایط را برای حضور تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار صددرصد مصرفی مسکن مهیا کرده است.

خروج سوداگران از بازار مسکن با استفاده از ابزار مالیات‌های تنظیمی

حمید بهزادی‌بخش، کارشناس مسائل اقتصادی و حوزه مالیات‌های تنظیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به لزوم اخذ مالیات‌های تنظیمی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی، عنوان کرد: متاسفانه انحراف اقتصاد ما تا جایی پیشرفته است که بازار صدرصد مصرفی مسکن و سقف بالای سر مردم تبدیل به بازار سرمایه‌ای شده است. در حال حاضر به سبب شرایط دشوار به وجود آمده در بازارهای مولد و جذابیت بازارهای غیر مولد، سرمایه به سمت بازاری نظیر مسکن ارز و طلا رفته است.

این کارشناس اقتصادی در ارتباط با اثر مالیات‌های تنظیمی در بازار مسکن، گفت: بازیگران بازار مسکن که به سبب فعالیت‌هایی نظیر سفته‌بازی، احتکار و ... لقب سوداگر را به دوش می‌کشند، با استفاده از ابزارهایی نظیر تعدد خرید و فروش و خالی نگه داشتن واحد مسکونی شرایط را برای افزایش قیمت مسکن فراهم می‌کنند. در این شرایط، استفاده از سازوکارهایی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی منجر به متضرر شدن سوداگران شده و زمینه را برای خروج آن‌ها از بازار مهیا می‌سازد.

وی، در پاسخ به این‌سوال که آیا سرمایه خارج شده از بازار مسکن توانایی آسیب به سایر بازارهای سرمایه‌ای موازی نظیر ارز، سکه و طلا را دارد؟ افزود: به طور کلی 4 مقصد، بازار ارز، بازار طلا، بورس و فعالیت‌های مولد اقتصادی برای سرمایه خارج شده از بازار مسکن وجود خواهد داشت. حضور در بازار ارز به واسطه محدودیت‌های بانک مرکزی، بستر ریسک‌های متعددی است، بازار طلا نیز به واسطه مالیات، هزینه ساخت و معامله و ... بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذار به وجود نمی‌آورد اما در صورتی که سرمایه سر از بازار طلا دربیاورد، تاثیر تخریبی کمتری از حضور سرمایه در بازار مسکن دارد.

*لزوم تسهیل شرایط برای حضور سرمایه در بازار مولد اقتصادی

بهزادی‌بخش، ضمن تاکید بر حضور سرمایه در بازار مولد اقتصادی، بیان کرد:حضور سرمایه در بازارهای سرمایه‌ای نظیر بورس به واسطه نداشتن انتظار تورمی و کمک به بازارهای مولد اقتصادی، مقصد جذابی برای سرمایه‌گذار است.

این کارشناس مسائل مالیاتی، در پایان، با اشاره به لزوم تسهیل شرایط حضور سرمایه در بازارهای مولد اقتصادی، تصریح کرد: در شرایط فعلی اخذ مجوز به منظور ساخت مسکن و بروکراسی پیچیده حاضر در این حوزه، شرایط دشواری برای سازنده به وجود آورده است. در چنین شرایطی، اخذ مالیات‎های تنظیمی از بازار مسکن  و تسهیل شرایط ساخت، می‌تواند به تنظیم بازار در این حوزه کمک کند.

لازم به ذکر است یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفان وضع مالیات‌های تنظیمی در حوزه مسکن، خروج سرمایه از این بازار و متلاطم شدن سایر بازارهای سرمایه‌ای موازی نظیر ارز، سکه و طلا است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول