اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از بروز نشانه‌های بیابانی شدن در زاگرس تا مشارکت مردم در مهار آتش با دست خالی

همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، جمعی از فعالان محیط زیستی و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد با مدیرکل و معاونان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری دیدار و در خصوص حفاظت از منابع طبیعی، آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و ... گفت‌وگو کردند.

از بروز نشانه‌های بیابانی شدن در زاگرس تا مشارکت مردم در مهار آتش با دست خالی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، صبح امروز همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، جمعی از فعالان محیط زیستی و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد با مدیرکل و معاونان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری دیدار کردند.

ظهور نشانه‌های بیابانی شدن حتی در زاگرس!

هومان خاکپور در ابتدای این جلسه با بیان اینکه نشانه‌های بیابانی شدن در بسیاری از مناطق کشور قابل مشاهده است، گفت: در منطقه استراتژیک زاگرس که 45 درصد از آب‌های شیرین کشور را تأمین می‌کند بروز نشانه‌های بیابانی شدن دور از ذهن است اما واقعیت دارد.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بر لزوم تجدیدنظر در نحوه مدیریت و بهره‌برداری از منابع تاکید کرد و افزود: بسیاری از دشت‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی اظهار داشت: در نیم قرن گذشته تعداد چاه‌ها به بیش از 18 برابر رسیده و همین یک مورد برای حرکت سریع به سمت بیابانی شدن کافی است.

خاکپور با اشاره به اینکه برداشت ما از آب‌های زیرزمینی بیش از ذخیره است، عنوان کرد: طبق آمار نهادهای متولی 70 درصد از ذخایر آب‌های زیرزمینی برداشت شده است.

فرونشست زمین سرآغاز پدیده بیابان‌زایی است

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری فرونشست زمین را شروع پدیده بیابان‌زایی دانست و گفت: فرونشست زمین پدیده‌ای غیرقابل برگشت است.

وی اظهار داشت: همه دشت‌های استان با چالش جدی آب مواجه است و نشانه‌های تبدیل آن‌ها به کانون‌های گرد و غبار نمایان شده است.

خاکپور با بیان اینکه قبل از این توسعه‌یافتگی بی‌قاعده پیشینیان ما منابع آب را به خوبی مدیریت می‌کردند، یادآور شد: عمده برداشت آب در گذشته از چشمه و قنات‌ها بوده است.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد آب‌های قابل استحصال برداشت شده و این در حالی است که استاندارد جهانی آن 20 درصد است.

وی ادامه داد: موارد مذکور در کنار هم بیابانی شدن را حتی در منطقه‌ای مثل زاگرس قابل انتظار می‌کند.

خاکپور بیابان‌زدایی را یک اصطلاح غلط عنوان کرد و افزود: بیابان یک اکوسیستم است مانند مرتع، جنگل و ...مؤلفه‌های اقلیمی خاص خود را دارد و وظیفه ما جلوگیری از تبدیل سایر اکوسیستم‌ها به بیابان است.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به واسطه نوع رفتار و بهره‌برداری‌های غیراصولی خود از سایر عرصه‌های طبیعی آن‌ها را به بیابانی شدن نزدیک کرده‌ایم.

ضرورت مدیریت صحیح و متناسب با توان عرصه‌های منابع طبیعی

وی تأکید کرد: با مدیریت صحیح و متناسب با توان و تاب‌آوری عرصه‌های منابع طبیعی می‌توان از تبدیل آن‌ها به بیابان جلوگیری کرد.

خاکپور خطاب به نمایندگان سمن‌های محیط زیستی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد بر اساس مسؤولیت اجتماعی و دغدغه‌های زیست محیطی خود فعالیت می‌کنند و این بسیار ارزشمند است.

عرصه‌های منابع طبیعی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد بهتر است مستقل عمل کنند و با نظارت مستمر خود کوتاهی دستگاه‌ها را تذکر دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 95درصد از آتش‌سوزی‌های استان عامل انسانی دارند، افزود: می‌توان اثرات و خسارت‌های آتش‌سوزی را به حداقل رساند.

نقش اثرگذار مشارکت مردمی در پیشگیری از حریق در استان

خاکپور تصریح کرد: اگر چهارمحال و بختیاری در سه سال گذشته استان برتر در پیشگیری و مقابله با حریق بوده به دلیل مشارکت مردم در این امر است.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بسیاری از موارد آتش‌سوزی قبل از رسیدن نیروهای ما مردم آتش را مهار کرده‌اند و با دست‌خالی جلوتر از دستگاه‌های متولی وارد عمل شده‌اند و این قابل تقدیر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در فصل تابستان آتش‌سوزی باید اولویت اول مدیریت بحران در استان باشد.

گلایه سمن‌ها از نبود تجهیزات مهار آتش

در ادامه نشست دبیر تشکل‌های زیست‌محیطی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 9 سمن ثبت شده در این حوزه در استان فعال است، گفت: فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی و مهمتر از آن مطالبه‌گری وظیفه تشکل‌های مردم‌نهاد است.

شاهرخی اظهار داشت: عدم محافظت کافی از عرصه‌های منابع طبیعی آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر آتش‌سوزی بیشتر می‌کند.

در ادامه دو تن از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد مشکلات خود را مطرح و از نبود تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی گلایه کردند.

تامین تجهیزات وظیفه ستاد مدیریت بحران است

در پایان جلسه علی محمدی‌مقدم با بیان اینکه 86 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، گفت: اگر مردم ورود کنند منابع طبیعی پویا و محیط زیستی سالم خواهیم داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: توسعه پایدار باید بر حفظ منابع طبیعی استوار باشد.

وی با بیان اینکه در استان ما مشارکت مردمی در مقابله با عوامل تخریب منابع طبیعی بسیار پررنگ است، افزود: ما هم در بحث آتش‌سوزی عمل‌کننده هستیم و تامین تجهیزات و پشتیبانی به عهده ستاد مدیریت بحران است.

محمدی‌مقدم اضافه کرد: اعتباری به اداره‌کل منابع طبیعی برای تامین تجهیزات داده نمی‌شود و لذا از دستگاه‌های متولی می‌خواهیم حداقل 60 نقطه بحرانی استان را تجهیز کنند.

الگوی کشاورزی فعلی نابودکننده آب و خاک است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر در الگوی کشاورزی تجدیدنظر نشود، کشاورزی در استان روبه نابودی می‌رود، تشریح کرد: توسعه پایدار باید منتج به پایداری عوامل تولید شود که مهمترین آن آب و خاک است؛ این در حالی است که کشاورزی فعلی به هیچ عنوان با این هدف همخوانی ندارد.

انتهای پیام/68023/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول