اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

28 کانون بحرانی فرسایش بادی در هرمزگان وجود دارد/ توزیع نهال رایگان در روستاها

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان گفت: 28 کانون بحران فرسایش بادی در استان داریم و از نظر تعداد کانون‌های بحران رتبه سوم را در کشور داریم. هر میزان اعتبار دولتی در این زمینه کافی نیست بلکه به مشارکت و همراهی مردم برای مدیریت این کانون‌ها نیاز است.

28 کانون بحرانی فرسایش بادی در هرمزگان وجود دارد/ توزیع نهال رایگان در روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، امید ذاکری ظهر امروز در یک نشست خبری بر بستر فضای مجازی به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی به بیان گزارشی از عملکرد اداره کل منابع طبیعی هرمزگان پرداخت.

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید.

* متولی واگذاری زمین در مناطق روستایی برای مسکن روستایی بر عهده بنیاد مسکن است و ما در صورت درخواست بنیاد مسکن، زمین در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

* 28 کانون بحران فرسایش بادی در استان داریم و از نظر تعداد کانون‌های بحران رتبه سوم را در کشور داریم. هر میزان اعتبار دولتی در این زمینه کافی نیست بلکه به مشارکت و همراهی مردم برای مدیریت این کانون‌ها نیاز است.

* در روستاهایی که مشکل گرد و غبار وجود دارد می‌خواهیم که با استفاده از طرح اهدای رایگان نهال توسط منابع طبیعی هرمزگان به ایجاد کمربند سبز در حاشیه مناطق مسکونی خود اقدام کنند. 

* در حوزه مالچ‌پاشی توسعه مالچ‌های بیولوژیک در حوزه پژوهش است و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و مالچ کنونی تجزیه پذیر است و طی 7 یا 8 سال تجزیه می‌شود. البته توانسته‌ایم در دل این مالچ‌پاشی‌ها اقدام به توسعه درخت‌کاری کنیم و مالچ‌پاشی آسیبی به آنها نرسانده است.

* برنامه‌ریزی برای 1000 هکتار مالچ‌پاشی در سال 99 را داریم. 

* مشارکت دستگاه‌های دیگر در بحث بیابان‌زدایی را داریم. وزارت نفت مشارکت خوبی دارد و سازمان محیط زیست نیز همکاری خوبی با ما داشته است.

* ما در سال 98 حدود 1000 هکتار درخت‌کاری و 1200 هکتار نیز مدیریت رواناب‌های سطحی را داشته‌ایم.

* در مورد شهرک حسین‌آباد تازیان قویا اعلام می‌کنیم که از هرگونه دخل و تصرف در اراضی ملی را جلوگیری خواهیم کرد اما باید دید این پروژه در حوزه شهری تازیان است یا در حوزه اراضی ملی قرار دارد.

* مالچ‌پاشی طی تجاربی که بدست آمده یک ماده بی اثر است. یک لایه نازکی را در حد کمتر 5 میلی متر در روی ماسه‌ها ایجاد و از حرکت آنها جلوگیری می‌کند. این عمل باعث جلوگیری از به هواخاستن ماسه‌ها در پی وزش باد می‌شود تا شرایط برای زندگی مردم بهتر شود.

* عمدتا کانون‌های بحرانی گرد و غبار در جاسک و سیریک است که عملیات مالچ‌پاشی در آنها داریم که اثربخشی خوبی داشته و کیفیت زندگی مردم را بهبود داشته است.

* مالچ را باید از شیراز به طول 1300 کیلومتر تا کانون‌های بحران حمل کنیم و فرآیندهای سخت و پرکاری دارد و این گونه نیست که منابع طبیعی به دنبال کار آسانی در زمینه تثبیت حرکت ماسه‌ها باشد.

* در زمینه آبخیزداری کارهای بسیار خوبی در استان انجام شده است. مردم ما نیز در سراسر نقاط استان همکاری بسیار خوبی با موضوع آبخیزداری دارند. 10 سازه آبخیزداری در سال گذشته توسط خیرین اجرا شد.

* اولین مجمع خیرین حوزه آبخیزداری را در سال 94 در هرمزگان ایجاد کردیم و تاکنون از ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه بهره‌مند شده‌ایم.

* استان هرمزگان به عنوان دیار حرا کانون اصلی جنگل‌های مانگرا در سواحل جنوب ایران است. بیش از 65 درصد اراضی مانگرو جنوب کشور در هرمزگان است که تأثیر آن در میزبانی از تکثیر و رشد و نمو میگو ثابت شده است. این جنگل‌های همیشه سبز یکی از جلوه‌های زیبای هرمزگان است که سبب تلطیف هوا و کاهش آلودگی سواحل نیز شده است.

* هرمزگان دارای دهها نوع گیاهان دارویی است. در این زمینه مهم‌ترین مسأله ایجاد واحد فرآوری است که این گیاهان پس از برداشت برای بسته‌بندی و عرضه از استان خارج نشود بلکه در درون استان و به نام استان بسته‌بندی و به کل کشور عرضه شود.

* از مردم می‌خواهیم که حتما برداشت‌های بی رویه را به منابع طبیعی هرمزگان اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/3264

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول