اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: روسیه برای مقابله با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هر کاری می‌کند

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران، گفت تهدید آمریکا به تحریم کشورهای متعامل با ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی، غیرقانونی است.

لاوروف: روسیه برای مقابله با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هر کاری می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به همراه «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود - که به مسکو سفر کرده - در نشست خبری حاضر شدند.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره» لاوروف به عنوان اولین سخنران در این نشست، گفت که علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، روابط روسیه با ایران در حوزه‌های اقتصادی و انرژی در حال توسعه و پیشرفت است.

وی توضیح داد که در گفت‌وها با ظریف، درباره راهکاری برای حل مسئله هسته‌ای ایران صحبت کرده و بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه، فشارها و تهدید آمریکا علیه دیگر کشورهایی که با ایران تعامل می‌کنند را خلاف قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

لاوروف با بیان اینکه آمریکا مانع اجرای کامل برجام شده، از کشورهای اروپایی و چین خواست تا به همکاری با ایران ادامه داده و به تعهدات خود در قبال این کشور عمل کنند.

وی درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نیز تاکید کرد: «[این تلاش‌ها] هیچ وجهه‌ای ذیل قوانین بین‌المللی ندارد. روسیه، تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را قانونی نمی‌داند و هر کاری برای مقابله با آن انجام می‌دهد».

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته، ضمن متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پیش‌نویس طرحی را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطر نشان کرد که آمریکا بعد از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، تمام حقوق خود ذیل برجام را از دست داد اما با این حال به پیشبرد طرح‌های غیرقانونی حول تحریم تسلیحاتی علیه ایران ادامه می‌دهد.

لاوروف در واکنش به اتهام‌زنی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران مبنی بر اجازه ندادن تهران به بازرسان آژانس برای دسترسی به دو مکان، گفت: «گزارش آژانس اتمی درباره ایران برای چندمین بار است که به رسانه‌ها درز کرده و این امر غیرقابل قبول است».

وی پیش از این نیز کارزار فشار آمریکا بر ایران را با «انگیزه سیاسی» خواند و از جهانیان خواست تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را محکوم کنند. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد که روسیه به توافق هسته‌ای و همکاری با آژانس اتمی متعهد است.

لاوروف همچنین گفت که با همتای ایرانی خود درباره بحران سوریه و کمک به آوارگان در این کشور رایزنی کرده است.

وی بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و استقلال حاکمیتی سوریه و حمایت از اقدامات برای بازسازی این کشور تاکید کرد.

این مقام روس همچنین خبر داد که نشست بعدی در جریان مذاکرات آستانه برای پایان دادن به بحران سوریه، در تهران برگزار خواهد شد اما پیش از آن رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در یک نشست ویدئوکنفرانسی شرکت می‌کنند.

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لیبی گفت: «ما از راهکار سیاسی در لیبی حمایت می‌کنیم و تمام طرف‌های داخلی باید در این مذاکرات شرکت کنند».

وی همچنین افزود که روسیه در حال انجام گفت‌وگوهایی با ترکیه است تا طرف‌های لیبیایی را به پای میز مذاکره بیاورند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول