اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

برنامه ترویجی «سروش» در انتظار دستور رئیس صداوسیما/انتقال انبار به انقلاب

مدیر انتشارات سروش گفت: فرصت تبلیغ و ترویج کتابخوانی همچنان وجود دارد، در این زمینه برنامه دقیق و همه جانبه‌ای تنظیم شده و امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود. البته طرح در انتظار دستور رئیس سازمان صدا و سیماست.

برنامه ترویجی «سروش» در انتظار دستور رئیس صداوسیما/انتقال انبار به انقلاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، تقریبا ۴ ماه از شیوع ویروس کووید ۱۹ می‌گذرد و کم و بیش همه اصناف و مشاغل درگیر این بیماری بوده و هستند. در این بین بازار نشر نیز از این رویداد متاثر بوده است، رویدادی که برخی از آن به عنوان یک فرصت یاد کرده و برخی به عنوان یک تهدید به آن نگاه می‌کنند. 

بر اساس این موضوع گفت‌وگویی با «ابراهیم شمشیری» مدیرعامل انتشارات سروش انجام شد که در ادامه می‌خوانید: 

برنامه مدون انتشارات سروش در انتظار دستور رئیس سازمان صداوسیما

*بعد از گذشت چند ماه از شیوع بیماری کرونا، وضعیت نشر را چگونه ارزیابی می‌کند؟

کرونا ضمن آسیب‌ها و مشکلاتی که در حوزه نشر ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد می‌تواند به عنوان یکی از بزرگترین فرصت‌ها در حوزه نشر تلقی شود. با توجه به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع کتاب و کتابخوانی و همچنین با فرصتی که به جهت ماندن مردم در خانه ایجاد شده بود، در ایام نوروز، نامه‌ای را تنظیم و پیشنهاداتی را به رئیس سازمان صدا و سیما ارائه کردم.

البته سازمان، برنامه ریزی منظم و قابل توجهی در پخش فیلم، سریال، برنامه‌های مختلف ترکیبی، مسابقات و همچنین ظرفیت آموزشی در شبکه‌های مختلف و ... انجام داده بود که قابل تقدیر است. اما فرصت دیگری که وجود داشت و همچنان ادامه دارد، فرصت تبلیغ و ترویج کتابخوانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب‌های خوب و... است. در این زمینه برنامه دقیق و همه جانبه‌ای تنظیم شده و امیدوار هستیم که هر چه زودتر عملیاتی و اجرا شود. چرا که تقریباً اکثر معاونین سازمان صدا و سیما با این موضوع موافق بوده و استقبال کرده‌اند، و منتظر دستور رئیس سازمان صدا و سیما برای عملیاتی شدن موضوع هستیم. 

با بررسی‌های صورت گرفته امروز بیش از ۳۰ الی ۴۰ هزار عنوان کتاب مناسب در بازار نشر وجود دارد که می‌تواند به افزایش آگاهی و معلومات بچه‌ها، خانواده‌ها و ... در این ایام کمک کند. موضوع مهم دیگر بحث کتاب درمانی است که در ایام کرونا، مورد توجه قرار گرفت. کاهش آلام، مصیبت‌ها و فشارهای روحی و روانی از طریق مطالعه کتاب در بحث‌های علمی روز روانشناسی، موضوعی است که بر آن تاکید می‌شود و می‌توان روی این موضوع در این ایام کار کرد.

نکته مهم دیگر که در این ایام رخ داد، ورود ناشران و کتابفروشان خصوصی و دولتی به بحث فروش اینترنتی، کتاب الکترونیک و کتاب صوتی  است که برخی از ناشران از این موضوع و استقبال مخاطبان خبر داده‌اند که این موضوع  نشان دهنده ظرفیت جدی در این زمینه است. همچنین با یک برنامه‌ریزی دقیق؛ ایجاد زیرساخت‌های لازم برای عرضه کتاب و حمایت‌های وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در فضای مجازی و در بحث کاغذ، در بحث‌های تبلیغی، ترویجی و ... این یک فرصت بی نظیر و استثنایی برای گسترش فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و عرضه کتاب‌های خوب خواهد بود.

 انتقال انبار سروش از خارج از تهران به خیابان انقلاب در ایام کرونا

* انتشارات سروش چه تمهیدات و اقداماتی را در ایام کرونا انجام داده و در ادامه در نظر دارد؟

انتشارات سروش برای ایام نوروز ۱۰ بسته معرفی کتاب برای گروه سنی مختلف در موضوعاتی همچون ادبیات، رمان، تاریخ و موضوعات تخصصی و ... آماده کرده بود که علاوه بر معرفی آن در فضای مجازی و تبلیغات سایت و ... به صورت تیزرهای تلویزیونی نیز پخش شد و این موضوع همچنان ادامه دارد. چرا که بیش از ۱۸۰۰ عنوان کتاب در انتشارات سروش موجود است که موضوعات مختلف و رده‌های مختلف سنی را پوشش می‌دهد. در حوزه فروش نیز، فروش الکترونیک کتاب، ارسال کتاب و همچنین کتاب الکترونیک در نرم افزارهای کتابخوان طاقچه، فراکتاب، چارخونه و کتابراه را در دستور کار قرار دادیم که از ابتدای امسال تعداد این عناوین از ۱۵ به ۷۰ عنوان کتاب رسیده است. همچنین در فروش اینترنتی در سایت سروش، کتاب به صورت رایگان ارسال عرضه می شد که مورد استقبال مخاطبان بود.

اقدام موثر دیگر انتشارات سروش که به مرور کتابفروشی‌ها، مراکز پخش و مخاطبان از آن بهره خواهند شد، انتقال انبار سروش از خارج از تهران به خیابان انقلاب است.  

در حوزه چاپ کتاب نیز در دو سه ماه اخیر بیش از ۱۰ عنوان کتاب چاپ اولی و همچنین حدود ۳۰ عنوان کتاب تجدید چاپ شده است.

ارشاد با حمایت از برگزاری نمایشگاه مجازی، فرصت خوب و نامحدودی برای همه استان‌ها فراهم کند

* نگاه و نظر شما به عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب چگونه است؟

همانطور که اشاره شد می‌توان به موضوع نگاه فرصت محور و تهدید محور داشت. برداشت من این است که اکثر افراد با نگاه تهدید محور به برگزار نشدن نمایشگاه نگاه می‌کنند، چرا که بسیاری از ناشران در حد مطلوب عرضه کتاب در این فضا را ندارند. اما نگاه دیگر فرصت محور است که برخی از ناشران در این ایام دست به کار شده و تحت عنوان نمایشگاه کتاب فعالیتی در فضای مجازی داشته‌اند. اما به نظر می‌رسد همچون سال‌های گذشته وزارت ارشاد متولی این کار است. 

به نظر می‌رسد ناشرانی که این فضا را درک کرده و به اهمیت فضای مجازی و ظرفیت آن توجه داشتند دچار مشکلات جدی نشدند، گرچه با توجه به نبود زیرساخت‌های مناسب، کار با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. در این بین وزارت ارشاد با ظرفیت زیرساختی که در اختیار دارد، همچنین با حمایت از برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی، می‌تواند فرصت خوب و نامحدودی برای همه استان‌ها فراهم کند. علاوه بر اینکه مشکلات هر ساله موجود در نمایشگاه برای غرفه داران، ناشران، مخاطبان و ... نخواهد بود. همچنین با ورود وزارت ارشاد به این موضوع و ایجاد تسهیلات برای تولید کتاب الکترونیک و کتاب صوتی، ایجاد تسهیلات برای زیرساخت عرضه  و فروش اینترنتی کتاب، تهدید عدم برگزاری نمایشگاه کتاب به یک فرصت تبدیل خواهد شد.

باید نگاهی ایجابی به مسائل و اهداف کتابخوانی و رشد آن در فضای مجازی داشت

* با نگاهی گذرا به  مشاغل در سطح جامعه، می‌توان گفت با رعایت کم و بیش پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم فعالیت‌های به حالت عادی برگشته است.  نظر شما در خصوص برگزاری نمایشگاه به صورت استانی و در فضای کوچکتر چیست؟ با توجه به اینکه همه مردم در اقصی نقاط کشور امکان حضور در نمایشگاه مجازی را ندارند. 

صرف نظر از مشکل تولید و گرانی کاغذ، بدون اغراق یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات حوزه نشر شبکه توزیع و نحوه دسترسی ایجاد کردن مخاطبان به کتاب است. با توجه به استقبال هر ساله مخاطبان از نمایشگاه کتاب، مخاطب احساس می‌کند که در ظرفیت‌های متنوع دیگر که ایجاد شده و یا می‌توان ایجاد کرد، اشراف و دسترسی به موضوع را ندارد. البته ما تجربیات موفق در زمینه‌های دیگر هم داشتیم، تجربه موفق در «ایستگاه مطالعه» که در ۶ماه، حدود ۱۴ میلیون نسخه کتاب در سراسر کشور توزیع شد که متولی این تجربه موفق نهاد کتابخانه‌ها بود. البته صدا و سیما و وزارت فرهنگ نیز می‌توانند در این زمینه ورود کنند و ما نیز به نمایندگی از این دو علاقه‌مند به کمک هستیم. بدین صورت که از طریق ترویج کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب، ایجاد انگیزه کنیم و در ادامه از طریق ظرفیت‌های متنوعی چون ایستگاه راه آهن، مترو، بیمارستان‌ها و ... به ارائه کتاب بپردازیم. علاوه بر ناشران، افراد دیگری هستند که علاقه‌مند به این حوزه بوده و تمایل دارند در این موضوع ورود کنند.

در ادامه به مرور زمان، تعداد کتابفروشی‌ها، مراکز عرضه کتاب و ... گسترش یافته و مشکل پخش به نوعی حل می‌شود. ضمن اینکه تاکید می‌کنم برخی از افراد دسترسی نداشته و یا علاقه‌مند به تهیه کتاب از طریق فضای مجازی چه به صورت الکترونیک و چه فروش الکترونیکی نبوده، اما در مقابل افرادی هستند که خرید اینترنتی و مطالعه کتاب الکترونیکی برایشان عادی است. به نظرم باید این ظرفیت‌ها را جدی گرفت و نگاهی ایجابی به مسائل و اهداف کتابخوانی و رشد آن در فضای مجازی داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول