اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نیاز به اعتبار بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان برای نگهداری از جاده‌های خراسان رضوی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در طول سال بیش از 2 هزار میلیارد تومان نیاز این استان برای نگهداری و مرمت 32 هزار کیلومتر راه در خراسان رضوی است که در این راستا فقط 300 میلیارد تومان در سال 98 ابلاغ شده است.

نیاز به اعتبار بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان  برای نگهداری از جاده‌های خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسکن، ابراهیم نصری ظهر امروز در حاشیه بازدید از چند محور این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در طول سال بیش از 2 هزار میلیارد تومان نیاز برای  نگهداری و مرمت 32 هزار کیلومتر راه در خراسان رضوی است که در این راستا فقط 300 میلیارد تومان در سال 98 ابلاغ شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: از میان 32 هزار کیلومتر جاده در این استان فقط 14 هزار کیلومتر آسفالت است که از این رقم 7 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی و 6 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی و فرعی  که شامل آزادراه و بزرگراه است.

وی با اشاره به اینکه هزینه نگهداری راه باید حداکثر 3 تا 5 درصد قیمت تمام شده یک محور در هر سال باشد، بیان کرد: در سال جاری متاسفانه با وجود هزینه‌های بیشتر و گرانی آن، مجموع مبلغ ابلاغ شده به راهداری خراسان رضوی برای حوزه راه و حمل و نقل جاده‌ای 50 درصد کاهش نسبت به سال کاهش داشته و 150 میلیارد تومان است که اصلا کفاف کاری برای این استان ندارد، همچنین، معلوم هم نیست چه مبلغی تخصیص می‌یابد.

نصری با بیان اینکه هر تن رنگ در سال جاری 32 میلیون تومان هزینه دارد، افزود: با توجه به داشتن 20 هزار متر نیاز سالیانه محورها و جاده‌ها به خط کشی، جاده‌ها رقمی بیش از 200 میلیارد تومان هزینه دارد، ولی مبلغ تخصیص به خراسان رضوی حدود 6 میلیارد تومان است که اگر اجرایی شود، حدود 3 هزار متر رنگ و خط کشی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاه به هزینه‌های بالای ساخت جاده در کشور، تصریح کرد: چنانچه نتوانیم ترمیم جاده‌ها را هر سال انجام دهیم، خسارت سالانه ما بیشتر از قبل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جاده‌های کلات، مشهد، درگز و بردسکن دارای محورهای پرهزینه هستند، اضافه کرد: یک کیلومتر راه اصلی بیش از 3 میلیارد تومان هزینه ساخت دارد، اگر تدبیری برای نگهداری آن نداشته باشیم، یعنی هیچ کاری را انجام نداده‌ایم.

نصری ادامه داد: 20 نقطه حادثه‌خیز را در خراسان رضوی باید در سال جاری آشکارسازی کنیم،همچنین، یکی از معضلات ما در این استان سرقت تابلوها در محورها است، زیرا با هر سرقتی، دیگر نمی‌توانیم جایگزین آن را نصب کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه باید برای برای جلوگیری از سرقت‌های انجام شده  چاره‌‌ای اندیشیده شود، اظهار کرد: متاسفانه از سال جاری ساخت راه‌های روستایی در این استان هم به این اداره کل محول شده که  این موضوع با 60 میلیارد تومان بدهی راه و شهرسازی به پیمانکاران به ما تحویل  شده، این در حالی است که در حال حاضر 200 روستای بالای 50 خانوار هم در خراسان رضوی هنوز راه دسترسی اسفالته ندارند.

وی با اشاره به اولویت تکمیل راه‌های روستایی دردست ساخت، مرمت و نگهداری جاده‌ها، افزود: 2 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی در دست ساخت وجود دارد که در حال حاضر، 145 کیلومتر با 40 درصد پیشرفت کاری بوده و تمام تلاش ما اتمام این محورها است.

نصری با تاکید بر فرسودگی ناوگان راهداری خراسان رضوی، بیان کد:  یکی از شرکت های ساخت ناوگان و تجهیزات راهداری تعهد 3 هزار دستگاه لودر، گریدل و کامیون را داده است که امیدوارم در سال جاری تعدادی از ناوگان این استان  که ضرورت و قدمتی بالای 30 سال دارد را نوسازی کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا جاده بردسکن به سبزوار  فقط اسمی از جاده را دارد و وضعیت آسفالت آن خیلی مناسب نیست، افزود: اولا باید  برای ارتقای جاده از فرعی به اصلی تلاش شود، چون هنوز این محور یک محور فرعی از لحاظ تهران است، بنابراین، در مناقصه‌های سال قبل هم پیمانکاران با توجه به تخصیص کم برای مرمت 35 کیلومتر این محور در حوزه بردسکن، رغبت نشان نداده‌اند، بنابراین، امسال با تخصیص حدود 3 میلیارد تومان امیدواریم بتوانیم تا سه ماه آینده وضعیت مرمت جاده را انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه از 97 میلیارد تومان خسارت در سیل سال قبل به ابنیه راه‌ها و محورها فقط مبلغ 7 میلیارد تومان تخصیص را داشته‌ایم، افزود: خط کشی جاده‌ها مهم‌ترین برنامه این اداره کل است که 20 هزار کیلومتر محور آسفالته در استان باید مرتب  مرمت و خط کشی شود، ولی کمبود اعتبار در این بخش هم منجر شده نتوانیم به همه راه‌های برون شهری خدمت داشته باشیم.

نصری ضمن بیان اینکه جاده بردسکن - سبزوار یک محور بزرگ در خراسان رضوی با تردد زیاد از شهرستان‌های مختلف استان و کشور است، اظهار کرد: این اداره کل در کلان دارای 3 هزار ماموریت کاری است و ساخت راه، ایمنی جاده، توجه به ترمیم جاده‌ها، ساخت پل وباکس، تامین ماشین‌آلات سبک و سنگین در محورها مهم‌ترین موارد کاری در بخش راهداری و حمل ونقل است که با بودجه  مناسب امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/70050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول