اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

رانت رسانه‌ای؛ آسیب نوپای توسعه در کهگیلویه

برخی پایگاه‌خای خبری گاها قربانی منافع سیاسی، اقتصادی، فردی و گروهی قرار می‌گیرند و به صورت غیرحرفه‌ای تنش ضمنی به افکار عمومی تزریق می‌کنند.

رانت رسانه‌ای؛ آسیب نوپای توسعه در کهگیلویه

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه،  عصمت رستگار کارشناس ارتباطات و رسانه در تحلیل عملکرد و مشی رسانه‌ها طی یادداشتی آورده است: به نظر می‌رسد خبرنگاری و رسانه که روزگاری به عنوان حرفه‌ای مستقل و صدای مردم تلقی می‌شد امروزه با ورود شبکه های اجتماعی و سایت‌های شخصی و خود راهبر به ابزاری به عنوان کسب منافع سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است، با چنین وصفی صدمات جبران ناپذیری در  عرصه «رسانه » و «اعتماد عمومی »متصور می‌باشد .

همچنانکه خبرنگاران به تایید و حمایت مردم و افکار عمومی نیاز دارند این قشر در قبال افکار عمومی مسئولیت دارند چرا که مردم بر اساس اطلاعاتی که آنها تهیه می کنند از اوضاع سیاسی .اجتماعی و اقتصادی جامعه اطرافشان آگاه می شوند و چنانچه خبرنگار یا رسانه‌ای کارش را با این شناخت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به انجام نرساند  افکار عمومی را به بیراهه سوق می دهد.

در میان رسانه‌های کهگیلویه بجز خبرگزاریها سایت‌های فعال و به روز دیده می‌شود که به  این مهم توجه دارند اما گاها آگاهانه یا ناآگاهانه قربانی منافع سیاسی، اقتصادی فردی و گروهی قرار می‌گیرند و بصورت غیر حرفه‌ای تنش ضمنی به افکار عمومی تزریق می‌کنند .

القا تشویش در گرایش‌های  سیاسی و چرخه مدیریتی از موارد پرتکرار و محسوس این سایت‌هاست بطوریکه در   برخی پایگاههای قالب "خبری " درج تحلیل مغرضانه و غیر کارشناسانه با  تیترهای غیر واضح و ایهام گونه  از تعدد برخوردار است .

این شیوه از  دستکاری آگاهی اخیرا  مشی نامیمون و آسیب‌زا تنش در بین شورای اداری شهرستان را در پیش گرفته است و با این رویه سریالی هرگونه تصمیمات و اقدامات مدیریتی در شهرستان را نشانه می‌رود .

نمونه این "وانمایی‌ها " را در پرداختن به حاشیه‌های پدیده خودکشی  در دیشموک، بحران آتش سوزی اخیر در منطقه خائیز  یا  پوشش عدم حضور فرماندار کهگیلویه  در آیین‌های تکریم و معارفه  که با حضور مداوم وی در صحنه عملیات اطفا حریق در شهرستان همزمانی داشته می‌توان دید .

گرچه انتظار «واقع نگاری» و عینیت خبری از سایت‌های شخصی دور از دسترس است اما رعایت «اخلاق رسانه ای » از بدیهیات حرفه خبرنگاری است و بی‌تردید تحمیل معاندت و غرض سیاسی به سیستم اداری و خدماتی شهرستان و سنگ اندازی در  چرخه توسعه مصداق بارز بی اخلاقی رسانه وامدار فرهنگ است.

شیوع سیاهکاری‌های رسانه‌ای مبتنی بر حاشیه در بحبوحه آغاز بکار مجلس و نمایندگان جدید را می توان به تحرک و نفوذ افراد سود جو و مطالبه گران طرفداران انتخاباتی با این زعم که امکان دخالت نمایندگان در عزل و نصب سیستم مدیریتی وجود دارد نسبت داد.

این افراد تعامل قوا را با حق دخالت یکی پنداشته و از این طریق از مجرای  رسانه‌های عامه پسند با سیاه نمایی قلم فرسایی کرده و جولان میدهند شاید شانس با آنها یار گردد.

اما پر واضح است قدرت یافتن این زعم و تداوم  چنین سبکی در رسانه‌ها مدیریت‌ها را تضعیف و تحلیل برده  ، برنامه‌های اجرایی توسعه شهرستان را  زمین گیر و همان دور تکرار  قهقرای کهگیلویه ادامه می یابد. 

بر مصلحت است  که مسئولان،نخبگان فکری و فرهنگی شهرستان این خطر را به خوبی احساس کرده و اجازه ورود گروهها ،افراد سهم خواه به سیستم را ندهند و توسعه کهگیلویه را در شایسته سالاری و ثبات سیستم مدیریتی بعنوان اولین و مهمترین زیرساخت جستجو کنند.

حال که خطر مافیا و رانت رسانه احساس می شود فرض واجب بر دغدغه مندان و دلسوزان عرصه رسانه و خبر شهرستان و استان است که با جهد فراوان احساس مسئولیت در مقوله" غنای خبر و رسانه " را ماموریت اصلی خود در انجام رسالت رسانه در  خدمت توسعه برگزینند و رسانه را با نگاهی حرفه‌ای ،نو و خلاق چیزی غیر از ایجاد  " هیجان "تشویش" "خطابه" و"قلم فرسایی " باز تعریف نمایند .

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول