اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

ممنوعیت کشت‌های پرمصرف تابستانه در حوضه مارون

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به ممنوعیت کشت‌های پرمصرف تابستانه در حوضه مارون و جراحی، گفت: هیچ آب اضافی وارد تالاب شادگان نمی‌‌شود و چه بسا شرایط تنش آبی نیز در آنجا وجود دارد.

ممنوعیت کشت‌های پرمصرف تابستانه در حوضه مارون

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فراز رابعی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان امشب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: میزان آوردها در حوضه مارون و جراحی تا ۲۵ خردادماه نسبت به شرایط نرمال حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که آورد در این حوضه حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب از میزان آوردی که باید در شرایط نرمال اتفاق بیافتد کمتر است.

وی افزود: به دلیل کمبود آوردها، میزان آبگیری در مخزن‌ها متاسفانه به صورت کامل صورت نگرفته است و حدود سیصد و سیزده میلیون‌متر مکعب حجم‌ مخزن خالی است، با وجود این کشت زمستانه تا پایان اردیبهشت به صورت کامل و تامین آب در این حوضه انجام شد و هیچ کمبود و تنشی در کشت زمستانه اعمال نشد.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: علی‌رغم تعهداتی که برای تامین کامل آب، کشت زمستانه و تابستانه داشته‌ایم اما متاسفانه برنامه‌ریزی‌ها برای کشت تابستانه با توجه به میزان آوردهای مورد انتظار، محقق نشد و میزان بارش و به تبع آن میزان روان آب ورودی به مخزن کمتر از حد انتظار بود، بنابراین محدودیت‌هایی دراین حوضه برای کشت تابستانه در پایین دست در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: باتوجه به هماهنگی ها و برگزاری جلسات متعددی که با استانداری و سازمان جهاد کشاورزی داشتیم حدود ۴۳۰ میلیون متر مکعب آب برای کشت تابستانه از ابتدای خرداد تا انتهای شهریور در تامین نیازهای پایین دست از جمله نیازهای شرب، کشت‌های دائم (نخیلات) و مقداری محدود هم زراعت، در نظر گرفته شده است.

رابعی با بیان اینکه سعی بر این است تعادل بین بخش‌های مختلف آبریز برقرار شود، تصریح کرد: در جلساتی که بین سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی برگزار شد، سعی کردیم برای مناطق مختلف به میزان متناسب و متعادل بخشی از آب را تامین کنیم.

وی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوضه را برای تامین آب کشت های دائم و بخشی از کشت‌های زراعت اعلام کرد و یادآور شد: همان طور که در اطلاعیه‌های سازمان آب و برق خوزستان منعکس شده است، کشت برنج و کشت‌های پرمصرف برای این حوضه با توجه به وجود تنش آبی در تابستان سال جاری  ممنوع اعلام شده است.

معاون مطالعات جامع منابع  آب سازمان آب و برق خوزستان اذعان داشت: کلیپ هایی دریافت می‌شود که رودخانه را پر آب نشان می‌دهند و خواستار تامین آب برای اراضی بالادست هستند، در صورتی که اگر انتهای حوضه مارون که ایستگاه شادگان است را رصد کنیم، می‌بینیم هیچ آب اضافی وارد تالاب نمی‌شود و چه بسا شرایط تنش آبی نیز در آنجا وجود دارد.

وی تاکید کرد: با تمام شرکت‌های بهره‌برداری و مدیران آب برنامه‌ریزی بسیار دقیقی صورت گرفته است که در زمان و مکان‌های مشخصی میزان خروجی را طوری در نظر گرفته که نیازهای برنامه‌ریزی شده تامین شود.

رابعی در پایان خاطر نشان شد: علی رغم اینکه در حوضه‌های آبی دز، کارون و کرخه مشکل تنش آبی وجود ندارد و شرایط به صورت نرمال است اما در حوزه مارون بایستی با کمک و همکاری سایر واحدها و بخش‌های آن منطقه و از همه مهمتر همکاری کشاورزان عزیز بتوانیم این تابستان را به شکل مناسب و با کمترین بحران سپری کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول