اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مدیریت از منظر رئیس مذهب شیعه/ دستور امام صادق(ع) به مدیران حکومت اسلامی

امام صادق(ع) خطاب به مدیران حکومت اسلامی چنین می فرمایند: بر مدیران اسلامی واجب است که در مهرورزی و عطوفت نسبت به مردم از یکدیگر سبقت گرفته و با دل کندن از علایق دنیوی و زرق و برق آن، زندگی ساده و بی پیرایه برای خود انتخاب و سعادت خویش را در هر دو جهان تضمین کنند.

مدیریت از منظر رئیس مذهب شیعه/ دستور امام صادق(ع) به مدیران حکومت اسلامی

مجید عسکری، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای مدیریت دولتی در یادداشتی به تبیین نگاه امام صادق(ع) به مدیریت در حکومت اسلامی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

حق تعالی در سوره مائده با تأکید فراوان به گسترش عدالت اجتماعی در لایه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی ممالک اسلامی عنایت ورزیده و به اهل ایمان فرمان می‌دهد: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، برای خدا قیام و از روی عدالت گواهی دهید. عدالت پیشه کنید که به تقوا نزدیک است.

امام صادق(ع)، رئیس مذهب جعفری نیز درباره الگوی مدیران حکومت اسلامی می‌فرماید: حضرت محمد(ص) چنان عدالت را در برنامه‌های مدیریتی خود به مرحله عمل درآورده بود که حتی لحظات خود را در جلسات عمومی در میان حاضران تقسیم می‌کرد و در نگاه خودش بین افراد، تبعیض قائل نمی شد. از نگاه ایشان یک مدیر اسلامی، همزمان با اجرای عدالت در تمام ابعاد آن، ناچار است با تمامی مصادیق فساد مقابله کند.

اهتمام به عدالت اجتماعی و عدل محور بودن از اوصافی است که می‌توان برای یک مدیر مؤمن و شایسته مطرح نمود. مدیرانی که کانون محبت هستند و با گشاده رویی، مشتاق خدمت به مردم اند، در قلوب مومنین و شهروندان حکومت اسلامی جای دارند.

امام صادق(ع) خطاب به مدیران حکومت اسلامی چنین می فرمایند: بر مدیران اسلامی واجب است که در مهرورزی و عطوفت نسبت به مردم از یکدیگر سبقت گرفته و با دل کندن از علایق دنیوی و زرق و برق آن، زندگی ساده و بی پیرایه برای خود انتخاب و سعادت خویش را در هر دو جهان تضمین کنند.

مدیران شایسته در حکومت اسلامی، ساده زیستی را یک خصلت خداپسندانه و باعث رسیدن به کمالات روح و ارتقای کیفی در انجام کارهای جامعه و خدمت به مردم می‌دانند.

با گذشت بیش از هزار و400 سال از نگاه تبیینی امام صادق(ع)، تقویت و ترویج خصلت‌ صداقت با مردم، راستگویی و امانتداری از مهم‌ترین نیازهای حاضر و دوران گام دوم انقلاب است؛ زیرا فراگیر شدن پدیده دورویی، نفاق و دروغگویی، آثار و تبعات منفی و ناشایستی در جامعه بر جای گذاشته است.

تربیت بیش از 4 هزار شاگرد و نیروی انسانی در نظام مدیریتی و جانشین پروریِ رئیس مکتب جعفری(ع)، توجه ایشان به مهم‌ترین سرمایه نظام مدیریتی را نشان می‌دهد و یادآوری مهمی است برای مدیران نظام اسلامی که ضمن جانشین پروری و انتقال تجربیات از نسلی به نسل دیگر، زمینه را برای ظهور و بروز جوانان در آینده دوران حکومت اسلامی فراهم و البته بر اساس همان نگاه مدیریتی در معیار انتخاب افراد ایشان می‌فرماید: به نماز و روزه افراد فریفته نشوید؛ چه بسا که شخصی به نماز و روزه عادت کرده و ترک آن برایش وحشت آور و آزار دهنده است؛ بلکه آنها را در مقام راستگویی و امانتداری آزمایش کنید. افراد را نمی‌توان امین به حساب آورد مگر آن که در سه چیز امانتداری خود را انجام دهد: بر اموال، اسرار و ناموس(مردم). و اگر دوتای اینها را حافظ باشد و یکی را ضایع کند، امین نیست.

حسن خلق، استقامت، تزکیه نفس، ولایت پذیری، شهرت گریزی، اجتناب از اعمال ریایی، رسیدگی به خانواده، رعایت ادب در معاشرت با افراد، دوری از مجالس گناه، تلاوت قرآن و استفاده از فرصت‌ها از دیگر ویژگی‌های شیعیان، خدمتگزاران و مسوولان جامعه اسلامی از منظر امام صادق(ع) است.

چنان چه بین نگاه‌ امامان معصوم و مشاهدات عینی در جامعه فاصله است، غفلت تبیین مدیریت اسلامی از منظر دین است که وظیفه متولیان دانشگاه و حوزوی بوده که باید این فاصله را پر کنند.

طبق فرمایش امام صادق علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر دو صفت از صفات خداوند است، اما در سطح اجرای جامعه اسلامی، این دو واجب فراموش شده و برخی از مدیران نقش سازنده خود را برای تببین معارف مکتب جعفری با نگاه مدیریت اسلامی به زیبایی بازی نمی‌کنند.

ایام شهادت آن امام همام، فرصتی است تا علاوه  بر تعظیم شعائر اسلامی و برگزاری مجالس عزای رئیس مکتب شیعه، به بیان شاخص‌ها و راهکارهای رسیدن به حکومت اسلامی، همچنین تبیین مدیریت نظام اسلامی پرداخت و زمینه را برای ایجاد نظام نوین اسلامی بیش از پیش، فراهم و تبیین کرد.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول