اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین از توافق با هند برای کاهش تنش‌های مرزی خبر داد

دولت چین اعلام کرد که پکن و دهلی نو برای مذاکره در زمینه کاهش تنش‌ها و حل اختلافات مرزی توافق کرده‌اند.

چین از توافق با هند برای کاهش تنش‌های مرزی خبر داد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس از توافق میان مقامات هند و چین برای کاهش تنشها مرزی خبر داده است. 

به گفته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، دو طرف توافق کرده‌اند که در این زمینه وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.

وی همچنین تاکید کرد که پکن قصد ندارد شاهد تنشها و برخورد نظامی بیشتر در مرز خود با هند باشد. 

لیجیان با بیان اینکه چین نباید به خاطر تنش اخیر مورد سرزنش قرار بگیرد تاکید کرد که شرایط فعلی در مناطق مرزی باثبات و قابل کنترل است. 

به دنبال مرگبارترین تقابل نظامی دو کشور در مناطق مورد اختلاف طی چند دهه گذشته که روز سه شنبه رخ داد، حداقل 20 نظامی هندی و همچنین یک افسر ارتش چین کشته شدند. 

منابع هندی روز چهارشنبه از نشست وزیر دفاع این کشور با فرماندهان نیروی زمینی، هوایی و دریایی هند برای بررسی تنشهای مرزی با چین خبر دادند. 

یک سخنگوی ارتش چین روز گذشته از هند خواسته بود که نیروهایش در مرز خویشتن داری نشان دهند و برای حل اختلافات به مسیر درست مذاکره بازگردند. 

ارتش چین عبور نظامیان طرف مقابل از «خط کنترل واقعی» و اقدامات تحریک آمیز نظامیان هندی را عامل درگیری اخیر خوانده است.

ارتش هند صبح سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شامگاه گذشته حین فرایند کاهش‌تنش در دره گالوان، درگیری خشونت‌باری رخ داد که تلفات برجای گذاشت.

از سال 1975 تا کنون این اولین برخورد مرگبار میان نظامیان هندی و چینی در مناطق مرزی است، هرچند که نظامیان دو کشور در آوریل 2020 نیز تنشهایی در این منطقه ایجاد کرده بودند. 

چین و هند که بیش از 4 هزار کیلومتر مرز مشترک دارند بر سر مناطقی از جمله «زنگنان» در منطقه هیمالیا اختلافات ارضی دارند و دو طرف مدعی حاکیت بر بخشهایی از این منطقه هستند. 

مرز دو کشور با آنچه «خط کنترل واقعی» شناخته می‌شود تعریف شده اما به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن فاقد حصار مرزی مشخص است و در بسیاری نقاط مورد اختلاف دو کشور است.

در سال 1962 ارتش چین طی یک درگیری چند هفته‌ای موفق شد بخش «آکسای‌چین» که معتقد است بخشی از سرزمین اصلی چین در تبت است را از کنترل هند خارج کرد. این درحالیست که هند نیز مدعی حاکمیت بر تمامی بخشای آکسای است. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول