اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

عراق رقم صادرات نفت خود را به سهمیه توافق کاهش تولید نزدیک کرده است

منابع آگاه می گویند صادرات نفت عراق تا این لحظه از ماه ژوئن 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته که نشان دهنده این است که عراق در حال نزدیک شدن به تعهدات خود به توافق کاهش تولید اوپک پلاس است.

عراق رقم صادرات نفت خود را به سهمیه توافق کاهش تولید نزدیک کرده است

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، بر اساس آمار کشتیرانی و منابع صنعتی صادرات نفت عراق تاکنون در ماه ژوئن تا 8 درصد یا 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

این نشان می دهد عراق در حال نزدیک شدن به تعهدات خود به توافق کاهش تولید اوپک پلاس است.

بر اساس آمار ریفینیتیو ایکون و آمار جداگانه دو منبع صنعتی، صادرات جنوب عراق در 14 روز نخست ماه ژوئن به طور متوسط 2.93 میلیون بشکه در روز بوده است که 170 هزار بشکه در روز از ارقام رسمی صادرات جنوب در ماه می کمتر است.

یکی از منابع صنعتی با اشاره به محموله های پایانه مهم جنوب عراق یعنی بصره گفت: «در کمال تعجب، صادرات بصره تا این زمان از ماه جاری حقیقتا کاهش یافته است.»

منابع دیگری در این رابطه گفتند عراق برای کاهش واقعی صادرات، باید کاهش بیشتری در ارسال نفت به آسیا در ماه جولای انجام دهد که نشان می دهد صادرات عراق بیشتر کاهش می یابد.

کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانشان موسوم به اوپک پلاس، در ماه برای تقویت قیمت نفت، رکوردی از کاهش تولید را آغاز کردند. عراق نیز بر اساس این توافق باید تولید خود را 1.06 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

آمارهای ماه ژوئن نشان می دهد که عراق در این زمینه پیشرفت هایی داشته است اما هنوز به طور کامل به تعهدات خود عمل نکرده است.

عراق در ماه می 38 درصد از تعهد کاهش تولید خود را انجام داده است.

عراق می گوید تمایل دارد به توافق کاهش تولید پایبند باشد و وزیر نفت جدید این کشور گفته است در ماه ژوئن به طور متوسط روزانه 2.8 میلیون بشکه صادرات خواهد داشت که نشان از کاهش نرخ کنونی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: عراق در ماه ژوئن 2.8 میلیون بشکه نفت صادر می کند

آمارهای نفتکش ها نشان داد همچنان صادرات نفت شمال عراق در ماه ژوئن در حال کاهش است. تاکنون، مجموع صادرات شمال در حدود روزانه 350 هزار بشکه بوده که حدود 130 هزار بشکه در روز از ماه می کمتر است.

به نوشته این گزارش، این سطح از صادرات همراستا با درخواست عراق از منطقه کردستان برای حداکثر صادرات 370 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن است.

به گزارش فارس، کشورهای عضو اوپک پلاس در نشستی که توافق کاهش تولید را تا پایان ماه جولای تمدید کردند. این گروه از کشورهای نیجریه و عراق که سهمیه‌های کاهش تولید خود در ماه‌های می و ژوئن را انجام نداده‌اند، خواسته است تا با کاهش‌های بیشتر در ماه جولای تا سپتامبر، این عدم کاهش را جبران کنند.

مقامات عراقی پیوسته از تمایل این کشور برای تعهد به توافق کاهش تولید سخن می گویند. در همین راستا علی علاوی، وزیر دارایی عراق گفت: عراق متعهد شده است تا به توافق کاهش تولید اوپک پلاس پایبند بماند اما درخواست کرده است تا این گروه شرایط اقتصادی اعضا را در سهمیه‌بندی کاهش‌های بعدی در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: عراق به دنبال شیوه جدید سهمیه‌بندی کاهش تولید اوپک

وی افزود: «ما به دنبال قوانین جدید در مورد سهمیه‌بندی میان کشورهای عضو با درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی و استانداردهای زندگی آنها، در آینده هستیم.»

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول