اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

استکبارستیزی محور آموزه‌های امام صادق(ع) بود/ مقابل نفوذی‌ها بایستیم

مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان با بیان اینکه استکبارستیزی و تبلیغ دین یکی از رویکردهای اصلی امام صادق(ع) بود گفت: ایشان علاوه بر مقابله با سلسله‌مذاهب ساختگی که دنبال ایجاد انحراف در دین بودند، مکتب تشیع را بسط و گسترش دادند.

استکبارستیزی محور آموزه‌های امام صادق(ع) بود/ مقابل نفوذی‌ها بایستیم

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با تسلیت سالروز شهادت رئیس مکتب تشیع اظهار کرد: خوشبختانه از امام صادق(ع) کتاب‌های متعدد و مستند و روایات مورد اعتبار بسیاری به دست ما رسیده که می‌توان با مطالعه آنها درس‌های زیادی آموخت.

وی با اشاره به اینکه برای امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) زمینه‌ نشر اسلام ناب محمدی(ص) فراهم شد‌ دلیل این اتفاق را درگیری خلفای بنی‌امیه و بنی عباس با یکدیگر عنوان کرد و گفت: این شرایط زمینه‌ای را برای توسعه فرهنگ اسلام ناب در سطح وسیع و گسترده مهیا کرد.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با بیان اینکه در خصوص حوزه علمیه امام صادق(ع) مرحوم شیخ مفید در کتاب الارشاد و علمای دیگر نوشته‌اند افزود: حدود ۴ هزار شاگرد در حوزه علمیه امام صادق(ع) تربیت شدند، البته بعید است ۴ هزار شاگرد در یکجا جمع شده باشند.

وی مدت امامت امام صادق(ع) را بیش از ۳۰ سال عنوان کرد و با بیان اینکه ایشان در این مدت  توانستند مکتب شیعه را تبیین کنند گفت: قیام در مقابل مکتب‌های انحرافی یکی دیگر از مسائل مهم مورد توجه امام(ع) بود که در این راه با برنامه وارد شدند.

مقابله با سلسله‌مذاهب ساختگی 

موسوی‌اصفهانی تأکید کرد: ایشان علاوه بر مقابله با سلسله‌مذاهب ساختگی که دنبال ایجاد انحراف در دین بودند، مکتب تشیع را بسط و گسترش دادند.

وی تبیین عقائد، احکام اسلامی و تبلیغ دین را دو رویکرد امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: در زمان پیامبر اسلام(ص) و امامان قبل از امام صادق(ع) شرایط تبلیغ بسیار کم بود اما ایشان هم توانستند اسلام حقیقی را تبلیغ کنند و هم مذاهب ساختگی را کنار بزنند‌.

مدیر حوزه علمیه استان همدان افزود: ابوحنیفه از پیشوایان چهارگانه اهل تسنن می‌گوید «اگر دو سالی که خدمت امام صادق(ع) شاگردی کردم نبود، نمی‌توانستم بار علمی خود را تحکیم کنم».

وی ادامه داد: سایر بزرگان اهل تسنن یعنی حنفی، مالکی، شافعی و ‌... در کتاب‌های معتبر اعتراف می‌کنند که امام جعفر صادق(ع) اعلم اهل زمان و با زهد و تقواترین افراد و بزرگترین شخصیت خاندان عصمت و طهارت بلکه بر جهان اسلام بودند.

موسوی‌اصفهانی در ادامه با بیان اینکه رهنمودهای امام صادق(ع) درباره حکومت اسلامی سبب شد امام خمینی(ره) در راستای استقرار آن تلاش کنند و انقلاب اسلامی رقم خورد گفت: امیدوارم عموم شیعیان در معرفت‌شناسی و بصیرت در راستای شناخت ابعاد وجودی ائمه خصوصا امام صادق(ع) پیش روند تا این بزگواران را بهتر بشناسیم و راه آنها را ادامه دهیم.

باید مقابل نفوذی‌ها بایستیم

وی استکبارستیزی را یکی از توصیه‌های امام صادق(ع) عنوان کرد و با بیان اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری پرچمدار این راه هستند گفت: حوزه‌های علمیه ادامه‌دهنده راه ائمه اطهار خصوصا امام صادق(ع) هستند که باید با بصیرت کامل، شناخت قرآن کریم و مفسرین اهل بیت(ع) جامعه را با این مفاهیم آشنا سازند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با تأکید بر لزوم توجه به بصیرت‌افزایی افزود: باید خودسازی کنیم تا بتوانیم مثل امام راحل مطابق بر دستورات قرآن کریم و ائمه اطهار زندگی دنیوی و اخروی خود و جامعه را بسازیم. 

وی استقامت و ایستادگی در مقابل دشمن را از دیگر رویکردهای امام صادق(ع) دانست و با بیان اینکه نباید در مقابل تهدیدها تسلیم شد گفت: تبلیغ دین و ارائه جامعیت اسلام در حوزه‌های علمیه باید قوی‌تر از گذشته شود.

موسوی‌اصفهانی تأکید کرد: قبلا هم حوزه‌های علمیه وجود داشتند و علمای بزرگ در این راه زحمت کشیدند اما زمینه برای معرفی اسلام استکبارستیز فراهم نبود اما در شرایط فعلی این بستر فراهم شده که باید قدر آن را دانست و با قدرت پیش رفت.

وی تأکید کرد: باید مواظب باشیم مسوولان از چارچوب اسلام ناب محمدی خارج نشوند، اگر حقوق نجومی، بی‌عدالتی و بی‌توجهی به محرومان را می‌بینیم نباید سکوت کنیم.

رئیس حوزه‌های علمیه استان همدان با تأکید بر لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منکر افزود: اگر می‌بینیم برخی با نفوذ در بخش‌های حساس جامعه حقوق مردم را پایمال می‌کنند باید در مقابل آنها ایستاد و عدالت را اجرا کرد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول