اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شاگردی که مایه آرامش صادق آل محمد بود/آرزوی آخرالزمانی امام ششم

یک کارشناس دینی گفت: ابوحمزه ثمالی متوجه شد که امام صادق (ع) منتظر اوست. امام فرمود: ای اباحمزه! ما وقتی تو را می‌بینیم، آرامش می‌یابیم.

شاگردی که مایه آرامش صادق آل محمد بود/آرزوی آخرالزمانی امام ششم

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد کارشناس دینی در برنامه کوی محبت که ظهر امروز (چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه) همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) روی آنتن رفت، با اشاره به تلاش‌های شاگردان رئیس مکتب شیعه برای نشر معارف اهل بیت و به تبع آن تسری این معارف در آثار علمای متقدم و متأخر گفت: امام صادق (ع) شاگردان بسیاری را در راه اسلام تربیت کرد. یکی از شاگردان شاخص حضرت (ع)، ابوحمزه ثمالی است که مظهر ۴ امام معصوم را از نزدیک درک کرده است.

شاگردی که مایه آرامش صادق آل محمد بود

وی با تأکید بر اینکه ابوحمزه مورد عنایت و محبت پیشوای ششم شیعیان بود، افزود: روزی ابوحمزه در قبرستان بقیع بود که شخصی آمد و گفت: ای ابوحمزه! مولای خودت را اجابت کن! ابوحمزه با شنیدن این فرمان، بدون هیچ معطلی به دنبال آن شخص راه افتاد و به محضر امام رسید. او متوجه شد که امام صادق (ع) منتظر اوست. امام به ابوحمزه فرمود: ای اباحمزه! ما وقتی تو را می‌بینیم، آرامش می‌یابیم.

این کارشناس دینی تقوا، پاکی درون، بی غل و غش بودن و خود را در محضر خدا دیدن را از ویژگی‌های بارز ابوحمزه ثمالی توصیف کرد و بیان داشت: چنین انسانی وقتی در محضر امام معصوم وارد می‌شود، موجبات آرامش و شادی امامش را فراهم می‌کند. همچنین از دیگر شاگردان حضرت (ع) می‌توان به عبدالله بن ابی یعفور اشاره کرد.

وی ادامه داد: عبدالله نزد امام صادق (ع) مقام والایی داشت و مورد احترام و عنایت خاص آن حضرت بود. پیشوای ششم در فرصت‌های مناسب از خصلت‌های ستوده وی تجلیل و او را به عنوان یک شیعه کامل معرفی می‌کرد. امام صادق (ع) درباره‌اش فرمود: حقوق ما (ائمه) را آن چنان که خداوند بر افراد واجب کرده است؛ کسی مثل عبدالله بن ابی یعفور مراعات نمی‌کند.

سفارش خاص امام صادق (ع) به بهترین شاگردش

حجت‌الاسلام فرحزاد ابراز داشت: امام صادق (ع) همچنین خطاب به زید شحام فرمود: در پذیرش سخنانم، اطاعت دستوراتم و پیروی کامل از اصحاب پدرم دو نفر را یافتم؛ عبدالله بن ابی یعفور و حمران بن اعین. خدا هر دو را رحمت کند. بدانید! آن دو از شیعیان خالص ما هستند. نام‌های آن‌ها در پیش ما هست و در ردیف اصحاب یمین قرار دارند. چنان اصحابی که خداوند آنان را به پیامبر (ص) عطا فرموده است.

وی با اشاره به توصیه‌های امام صادق (ع) به عبدالله بن ابی یعفور گفت: امام صادق (ع) به ابی کهمس فرمود: هر موقع پیش عبدالله بن ابی یعفور رفتی، سلام مرا به او برسان و بگو: جعفر بن محمد می‌گوید: ای عبدالله! دقت کن در آن چیزی که حضرت علی (ع) را پیش رسول الله (ص) سرافراز کرد و به آن مقامات عالی رساند. پس تو هم آن‌ها را برای خودت لازم بدان و خودت را به آن صفت‌های زیبا بیارا. بدان! علی (ع) نزد پیامبر (ص) به آن درجه و عظمت نرسید، مگر با ۲ چیز؛ راستی و امانت‌داری.

آرزوی آخرالزمانی امام صادق (ع)/ شیعه‌ واقعی کیست؟

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به سفارش‌های رئیس مکتب شیعه خطاب به شیعیان خاطرنشان کرد:  امام صادق (ع) می‌فرماید: از شیعیان ما نیست کسی که به زبان اسم ما را یدک بکشد و بگوید: من شیعه امام صادق (ع) هستم، ولی در اعمال و رفتارش مثل ما نباشد و به کردار و رفتار ما عامل نباشد. شیعه شعاری، ولی در اعمال و رفتارش از اهل ‌بیت الگوبرداری نکند. حداقل یک بخش و نمونه‌ای از سیره اهل‌بیت در ما تجلی پیدا کند.

وی با اشاره به روایات‌ مهدوی رئیس مذهب شیعه ادامه داد: در روایات امام صادق (ع) توجه به امام زمان (عج)، یاد ایشان، ترویج مکتب امام عصر (عج)، آماده‌سازی شئون امت برای ظهور امام مهدی (عج) و ... دیده می‌شود. از امام صادق(ع) نقل شده که می‌فرمایند: «سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ هَلْ وُلِدَ اَلْقَائِمُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لاَ وَ لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیَّامَ حَیَاتِی؛ اگر دوران او را درک می‌کردم، همه‌ روزهای زندگیم را در خدمت به او می‌گذراندم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول