اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

چرا خدا انسان را به پاداش و عذاب وعده داده است؟

مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) در یکی از سخنرانی‌های خود، به موضوع «راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست» پرداخت و گفت: اگر انسان بخواهد سیر تکاملی داشته باشد و به آن مقام بالا که مستعد آن است، برسد، باید راهنمایش خدا باشد.

چرا خدا انسان را به پاداش و عذاب وعده داده است؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود، به موضوع «راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

اگر انسان بخواهد سیر تکاملی داشته باشد و به آن مقام بالا که مستعد آن است، برسد، باید راهنمایش خدا باشد و راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست. برای رسیدن به آن هدف عالی، امر کرده اعمالی را انجام دهی و از کارهایی که مانع رسیدن به هدف است، پرهیز کنی. امّا به این هم بسنده نمی‏‌کند؛ خدا آن‏قدر مهربان است که به امر و نهی اکتفا نکرده، بلکه در کنار آن ضامن اجرایی هم قرار داده است:

«وَ الاَمرُ وَ النَّهیُ لایَجتَمِعان إلّا بِالوَعدِ وَ الوَعیدِ»؛ امر و نهی هم با هم جمع نمی‏‌شوند، مگر اینکه کنارش وعدۀ پاداش و وعید کیفر بدهد.

خداوند وعده داده اگر به اوامر او عمل کردی، پاداش می‏‌دهد و اگر نعوذبالله نواهی را مرتکب شدی یا ترک واجبات کردی، کیفر می‌‏کند. برای اینکه بندگانش بتوانند این وعده و وعید و این لذّت و عذاب وعده داده شده را تصوّر کنند، در همین دنیا نمونه‌‏هایی از پاداش و نمونه‌‏هایی از کیفر در سطحی بسیار ضعیف، نشان می‌‏دهد.

این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول