اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رویای دور خانه دار شدن/ ضرورت چاره‌اندیشی اساسی در بخش مسکن

متولیان امر باید کمی واقع‌بین باشند و واقعیت‌های افسار گسیخته بازار مسکن را لمس کرده و به‌جای وعده‌های سرخرمن و دست نیافتنی که مصرفش فقط برای مصاحبه است، اقداماتی عملی و تأثیرگذار که برای مردم قابل لمس باشد.

رویای دور خانه دار شدن/ ضرورت چاره‌اندیشی اساسی در بخش مسکن

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| مسکن یک کلمه‌ای چهار حرفی کوچک است، ولی بخش جدایی‌ناپذیر هر خانواده است، محلی برای آرامش و آسایش، محلی که پس از ساعت‌ها کار، تلاش و فعالیت روزانه مأمنی برای تک تک اعضای خانواده است. 

 

شاید برای بعضی خانواده‌های ایرانی نیز محل کسب و درآمد برای امرار و معاش روزانه! در گذشته یکی از شروط ازدواج جوانان داشتن مسکنی با مالکیت خودشان بود و یکی از اولویت‌های اصلی هر خانواده‌ای ساخت یا خرید مسکن در دوره‌ای کوتاه مدت حداکثر ۵ یا ۱۰ ساله بوده است، ولی در حال حاضر داشتن مسکنی با مالکیت شخصی یک آرمان و آرزوی دست نیافتنی برای اکثر خانواده‌های ایرانی شده است.

شاید مسؤولان و دست‌اندرکاران مربوطه هنوز در رویاهای سیاسی و خیالی خود سیر می‌کنند و شاید واقعیت‌های بازار را نمی‌بینند، یا لمس نمی‌کنند، چون تهیه‌کنندگان آمار و اطلاعات، همواره آمار و اطلاعاتی در روی میز مسؤولان می‌گذارند که به ظاهر همه چی مدینه فاضله هست. 

خیلی از مسؤولان هم که خودشان، بچه‌هایشان و اطرافیانشان دغدغه مسکن ندارند، یا مسکن مفت و مجانی دولت را استفاده کرده، یا با حق مسکن و وام‌های بلاعوض و یا ارزان قیمت این خلاً مالی که اکثر مردم نگران آنند، را پوشش می‌دهند.

*قیمت سر به فلک کشیده مسکن در مازندران

اگر در مازندران، به وضعیت مسکن در مرکز استان رجوع کنیم؛ بنگاهداران می‌گویند؛ طبق تجربه ما مسؤولان مدیریتی بنگاه‌ها به بحث افزایش بی‌رویه قیمت مسکن توجهی ندارند، البته گرانی در این بخش در پی تورم و تحریم‌های اقتصادی به علاوه یک سری دلال بازی‌ها اتفاق افتاده و هیچ کنترل و نظارتی وجود ندارد.

یک خانه با یک سری از امکانات  دست مالک با قیمت دلخواهش به فروش می‌رسد، اگر بگوییم چرا به این قیمت می‌فروشی؟ در پاسخ به گران شدن وسایل ساخت و ساز اشاره می‌کند، و می‌گوید پس از فروش منزلم باید برای خرید خانه بعدی پول زیادی بپردازم‌!

 

مجتبی پیرزاده رئیس اتاق اصناف ساری در پاسخ به دلیل افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، به افزایش قیمت امکانات ساخت و ساز ساختمان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید؛  اگر توانستید دلیل افزایش قیمت دلار از هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان را پیدا کنید دلیل افزایش قیمت مسکن هم مشخص خواهد شد.

*کاهش ارزش ریالی پول و گرانی بی‌رویه مسکن

وی ادامه می‌دهد؛ در پی کاهش ارزش شدن پول، گرانی بوجود می‌آید، چرا نرخ سکه و طلا سیر صعودی دارد؟ در این بخش چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ چه کسی نظارت می‌کند؟ فشارها و تحریم بین المللی نفت در کشور این بلا را به سر مردم آورده است.

پیرزاده می‌گوید؛ اگر شما یک سکه را چند سال پیش خریده باشید حاضر نخواهید بود با همان قیمت سابق به فروش برسانید! در این بحث کسی مقصر نیست، آیا ما می‌توانیم ارزش پول ملی را بالا ببریم؟ تنها زمانی که پول ملی ما باارزش شود همه چیز به جای اولش برمی‌گردد، دولتمردان باید تلاش کنند.

 

البته و صد البته اگر هم مسؤولان ما استعدادی همچون طبری و امثال این‌ها را داشته باشند، کافی است ظاهری آراسته به خود داده و کمی بلغزند و هم زمین مفت و مجانی به آنها برسد و هم مسکن لاکچری، حالا مهم هم نیست مردم چه می‌کشند و چه می‌کنند. 

شکر خدا استعداد در این خصوص نیز در بین برخی مسؤولان ما کم نیست، کافی است کمی زمینه داشته و برای مسکن و زمین خود و چندین نسل بعد از خود پس انداز کنند که یا گندش کم کم همین آینده‌ای نه چندان دور در می‌آید و یا با تعویض دولت بسیاری از نهان‌های به ظاهر نهان، آشکار می‌شود.

خیلی از مسؤولان، متولیان و دست‌اندرکاران ما فکر می‌کنند، با یک توئیت و یا یک مصاحبه مشکل مسکن حل می‌شود، تجربه سال‌های اخیر در کشور نشان داده هر وقت که یک مسؤولی مصاحبه‌ای در این خصوص و یا مسائل مشابه اقتصادی کشور داشته، به‌دلیل حرف‌های غیرکارشناسی و غیرواقعی، بلافاصله بازار عکس‌العمل منفی داشته و شاهد گرانی های افسار گسیخته در جامعه بودیم، انگار مسؤولان ما برای دلالان و کاسبان مصاحبه می‌کنند.

به طور کلی در قیمت مسکن چند عامل موثر است؛ اول زمین، دوم قیمت تمام شده مصالح، سوم هزینه ساخت، چهارم نظارت بر بازار فروش!

رها کردن افسار قیمت‌ها و سوء مدیریت بر بازار مسکن باعث شده تا روز به روز و شاید به طور شبانه، هم قیمت فروش و هم قیمت اجاره و رهن مسکن به طور گزاف زیاد شده و دولت و متولیان امر فقط نقش خود را با مصاحبه و ارائه آمارها و امیدهای واهی آینده که دست نیافتنی است، ایفا کنند.

*درخواست اجرای طرح ضربتی دولت برای ساماندهی بازار مسکن

البته اقدامات مقابله‌ای هم داریم، همچون اینکه عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای طرح ضربتی دولت برای ساماندهی بازار مسکن در کشور می‌شود.

علی کریمی فیروزجایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مازندران گفت: آشفتگی بازار مسکن در شرایط التهاب بازار به هیچ وجه قابل قبول نیست.

*دولت شرایط تولید مسکن ارزان را فراهم کند

وی مسکن را کالای ضروری و مورد نیاز کشور دانست و افزود: احتکار مسکن توسط دلالان و واسطه‌ها تنظیم این بازار را دچار چالش کرده است، دولت باید با فراهم‌سازی شرایط تولید مسکن ارزان بازار را از التهاب خارج کند.

کریمی فیروزجایی نیاز سالانه کشور به مسکن را حدود ۱/۳۰۰ میلیون واحد اعلام کرد و افزود: هم  اکنون بالغ بر ۲/۵ میلیون واحد مسکن خالی از سکنه در سطح کشور وجود دارد.

نماینده مردم بابل در مجلس یازدهم با انتقاد از نبود ثبات در بازار مسکن گفت: دولت باید با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی توازن را در بازار عرضه و تقاضای این  بخش حاکم کند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان مسکن باید از وجود قوانین باثبات و حمایتی دراز مدت در کشور اطمینان حاصل کنند.

کریمی فیروزجایی یادآور شد: هم اکنون بیش از ۱۶ نوع عوارض در حوزه صدور پروانه‌ها وجود دارد که نیازمند اصلاح است.

وی از وجود ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور خبر داد و افزود: روند اصلاح بافت‌های فرسوده در کشور بواسطه ابعاد پیچیده و گسترده آن با کندی همراه است.

این نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و تولیدکنندگان در عرصه مسکن خاطر نشان کرد: ساخت و ساز مسکن مهر و رفع اشکالات مهندسی و فنی آن با تقویت زیرساخت‌های مربوطه به بهبود  رونق بخش مسکن کمک می‌کند.

دبیر هیأت رئیسه مجلس یازدهم  لزوم همپایی سیستم بانکی در این ارتباط را یادآور شد و افزود: سیستم بانکی باید با سیاست گشاده دستی در حوزه مسکن و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به متقاضیان و انبوه سازان از سیاست‌های دولت در عرصه مسکن حمایت کند.

نماینده مردم بابل از تدوین الگوی مناسب برای ساخت مسکن به عنوان راهبرد مهم در این بخش یاد و تصریح کرد: ارائه الگوی مناسب برای تولید واحد‌های با متراژ کم و نظارت بر کیفیت تولید مصالح ساختمانی ضرورت دارد.

وی گفت: براساس قانون ۲۸ دستگاه حمایتی باید با اجرای تدابیر و سیاست‌های فنی، عمرانی و نظارتی روند ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و رونق تولید مسکن را بهبود بخشند.

نماینده مردم بابل با تأکید بر عزم قاطع مجلس یازدهم برای ورود به تنگناهای حوزه اقتصاد و فرهنگ گفت: کمیسیون های تخصصی مجلس برای رفع دغدغه‌های اساسی مردم به‌ویژه امر مسکن وارد عمل می‌شوند.

*مردم کمتر به فکر خرید مسکن هستند

در ادامه وقتی به گفت‌وگو با مردم می‌پردازیم، به‌خاطر قیمت‌های بالای خرید مسکن، امروزه کمتر مردم به فکر خرید هستند و شاید پول و درآمد ماهانه‌ای که دارند، آن‌ها را تنها به سمت اجاره یا رهن یک خانه‌ای نقلی که سرپناهی برای خود و خانواده شان باشد، هدایت می‌کند و این می شود که سفره مردم روز به روز کوچک و کوچکتر شده و درآمدها نیز پاسخگو نیست.

 حال دولت بیاید هی وعده رونق سفره مردم را بدهد، حال آنکه روز به روز سفره مردم کوچک و کوچک‌تر می‌شود، از سوی دیگر قیمت زمین نیز چنان افزایش یافته که تقریباً برای اکثر افراد بومی جامعه که ارث و میراثی ندارند، خرید زمین نیز غیر ممکن شده است و اگر هم روی آورند به سمت خرید مسکن آماده، یا مناسب آن‌ها نیست و یا چنان قیمت‌ها گران و افسار گسیخته است که توان خرید در بین اکثر مردم وجود ندارد.
 
از طرفی قیمت مصالح که بسیار بالا هست و روز به روز گران،تر می‌شود و دولت فقط تماشاچی بوده و هیچ نقش و نظارتی در مهار قیمت های افسار گسیخته ندارد.

توصیه برای ازدواج جوانان از یک طرف، نگرانی خانواده‌ها برای داشتن حداقل نیاز واقعیشان یعنی مسکنی با مالکیت خود و یا در رهن و اجاره خودشان با قیمتی عادلانه و عاقلانه و متناسب با درآمد و پس انداز اندکشان، حقی است که نمی‌توان از مردم خوب و فهیم ما و اقشار کم درآمد و یا با درآمدهای متوسط جامعه دریغ کرد.

واقعاً دولت، مدیران دست اندرکار دولتی، سازمان‌های متولی، چرا نسبت به این مسئله مهم حساس نیستند و فقط راهکار رفع مشکل را در یک ئوئیت یا یک مصاحبه می‌دانند و یا کارشان شده آماری که با واقعیت‌های جامعه هم‌خوانی نداشته و یا برای مردم قابل لمس نیست. 

عزیزان و دست اندرکاران امور، داشتن یک مسکن در مالکیت یک خانواده و یا گرفتن یک منزل با هزینه اجاره و رهن منطقی حداقلی، حق مردم ما هست که همواره در سخت‌ترین شرایط همراه نظام، انقلاب و حتی سپر بلای دولت‌ها بوده اند. لطفا از وعده‌های سرخرمن و دست نیافتنی برای زمانی که خودتان نخواهید بود، پرهیز کنید.

*ضرورت چاره‌اندیشی اساسی در بخش مسکن و معیشت

وعده‌های سرخرمن شما پیش‌کش شما باشد، الان نیاز به چاره و درمانی اساسی در بخش مسکن و معیشت ضرورت انکارناپذیر و فوری جامعه است، که یا غافل از آن هستید یا در نقش یک هنرپیشه خوب مردم را سرگرم کرده‌اید.

*سفره مردم در تأمین اقلام ضروری که کوچک شد

سفره مردم در تأمین اقلام ضروری که کوچک شد و شما نتوانستید آن را بهبود بخشیده و گرانی‌های افسار گسیخته را مهار کنید، بماند. برای مسکن مردم چه برای تملک و چه برای رهن و اجاره با قیمتی منطقی در کوتاه مدت چه خواهید کرد؟

وام‌هایی که وعده آن را می‌دهید یا چنان مردم در پیچ و خم اداری دریافت آن گم می‌شوند و یا اینکه به‌خاطر سودهای گزاف، در بازپرداخت آن مردم ناتوانند. 

حال بماند جوانانی که به امید حمایت دولت و مدیریت صحیح متولیان امر ازدواج می‌کنند، بنظر می‌رسد، دولت و متولیان امر، موضوع مسکن را فراموش و مدیریت آن را به جامعه واگذار کرده تا هر چی پیش آمد، خوش آمد و شاید فکر می‌کنند، چون مسکن نیاز ضروری و انکارناپذیر مردم هست، برای تملک و یا رهن و اجاره آن به هر قیمتی، با بازار  همراهی خواهند کرد، حتی اگر نان شب‌شان را نیز نتوانند تهیه کنند.

یعنی آن‌هایی که دارند و یا در بازار متلاطم و افسار گسیخته کشور سودهای گزاف می‌برند، خودشان را با بازار و قیمت‌ها وفق می‌دهند و آن‌هایی که ندارند یا خانه به دوش شده و یا به حاشیه شهرها کوچ کرده و در محیط‌هایی که سازگار آنها در جامعه اسلامی نیست، سکونت خواهند یافت.

امید است متولیان امر در مهار افسار گسیخته بازار مسکن چه در بخش خرید و چه در بخش رهن و اجاره، چاره‌ای منطقی اندیشیده، تا مردم خوب و فهیم ما کمتر در این بخش دغدغه و نگرانی داشته باشند، چون نگرانی‌های مربوط به گرانی های افسار گسیخته مایحتاج ضروری و اشتغال جوانان آنها را بس است. 

به گزارش فارس؛ باید متولیان امر باید کمی واقع‌بین باشند و واقعیت‌های افسار گسیخته بازار مسکن را لمس کرده و به‌جای وعده‌های سرخرمن و دست نیافتنی که مصرفش فقط برای مصاحبه است، اقداماتی عملی و تأثیرگذار که برای مردم قابل لمس باشد در کوتاه مدت انجام دهند که در این بین علاوه بر اقدامات عملی توسط دولت و متولیان امر، حساسیت و نقش نظارتی مجلس نیز بی‌تأثیر نیست.


انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول