اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

شلوغی مراکز 16 ساعته در کرمانشاه/ چه کسانی برای تست کوید 19 ‌باید مراجعه کنند؟

مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: هم‌استانی‌ها با هر سردرد و گلودردی به مراکز 16 ساعته برای گرفتن تست کوید 19 مراجعه نکنید، حجم مراجعات به این مراکز بالا است، ممکن است در این مراکز آلوده شوید.

شلوغی مراکز 16 ساعته در کرمانشاه/ چه کسانی برای تست کوید 19 ‌باید مراجعه کنند؟

سارا شاه‌آبادی امروز در گفت‌وگو در خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری ویروس کرونا در استان، اظهار داشت: متاسفانه در استان کرمانشاه استمرار شیب صعودی مبتلایان را داریم که هم اکنون روزانه حدود 80 تا 90 بیمار جدید را داریم که به طور متوسط پنج تا 6 روز بستری می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر شیب بیماری به همین صورت استمرار داشته باشد، نظام درمانی دیگر قادر به پاسخگویی نیاز بیماران و مراجعه‌کنندگان نخواهد بود، هم‌اکنون بیمارستان‌های گلستان و فارابی 100‌درصد اشغال شده و 40 تخت در بیمارستان امام حسین (ع) و 12 تخت آی.سی.یو در بیمارستان طالقانی نیز پذیرش دارند و تخت‌های نیز در بیمارستان‌های تامین اجتماعی، نیروی انتظامی و ارتش در حال آماده شدن است.

وضعیت قرمز کرونا در کرمانشاه

مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه تا چند روز گذشته از لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در وضعیت هشدار بودیم، افزود: الان با توجه به آمار مبتلایان در وضعیت قرمز هستیم.

وی در توضیح وضعیت زرد و قرمز، گفت: اگر به ازای هر 100 هزار نفر زیر سه نفر بستری داشته باشیم به اصطلاح رنگ زرد داریم، ولی هم‌اکنون در کرمانشاه بیش از سه نفر، « 3.7 نفر» بستری داریم که وضعیت را قرمز کرده است.

شاه‌آبادی تنها راه پیشگیری و مبارزه با این بیماری ناشناخته را رعایت اصول بهداشتی دانست و گفت: بیماری کرونا ویروس فعلا درمان و واکسن اختصاصی ندارد و داروهایی که الان تجویز می‌شود فقط جنبه حمایتی دارد  و تنها راه درمان آن خودمراقبتی است.

وی در خصوص اهمیت ماسک زدن برای حفظ سلامتی، گفت: اقدامات آموزشی حوزه بهداشت و درمان از زمان شیوع کرونا در چین، آغاز شد در اوایل شیوع بالا نبود و تاکید چندانی برای استفاده همگان از ماسک نمی‌شد، ولی الان با توجه به انتشار بالای ویروس در جامعه و بی‌علامت بودن 80 درصد از مبتلایان، تاکید می‌شود همه مردم از ماسک استفاده کنند.

نمونه‌گیری تست کوید 19 از بیماران سرپایی فردا گرفته نمی‌شود

شاه‌آبادی اشاره‌ای نیز به فعالیت مراکز 16 ساعته استان داشت و تصریح کرد: از اوایل اسفندماه خط مقدم تشخیص کوید 19، همکاران حوزه بهداشت بوده‌اند به طوری که مبتلایانی از این همکاران و کسانی که در آزمایشگاه به طور مستقیم با نمونه سرکار دارند را داریم.

این مسؤول با اشاره به ازدحام جمعیت در این مراکز، گفت: هم‌اکنون سه آزمایشگاه 24 ساعته تشخیص قطعی کوید 19 داریم که سه آزمایشگاه دیگر نیز به‌زودی به جمع آن‌ها اضافه می‌شود و سقف نمونه‌گیری‌ها تا یک‌هزار و 200 نفر افزایش می‌یابد، ولی حجم مراجعات زیاد است.

وی ادامه داد: کسانی که تب، سرفه، تنگی نفس، از دست دادن حس چشایی و بویایی، سردرد، گلودرد و لرز دارند و تا سه روز با استراحت و استفاده از مایعات گرم و استفاده از برخی درمان‌ها خوب نشده‌اند و همچنین کسانی که در تماس مستقیم با بیماری کرونایی بوده، برای گرفتن تست به این مراکز مراجعه کنند.

شاه‌آبادی اضافه کرد: با هر سردرد و گلودردی به این مراکز 16 ساعته برای تست گرفتن مراجعه نکنید، حجم مراجعات به این مراکز بالا است، آلودگی زیادی دارد و ممکن است با وجود اینکه شخصی آلوده نباشد تنها به دلیل مراجعه به این مراکز ناقل بیماری شود.

وی با اشاره به حجم زیاد نمونه‌های گرفته شده، گفت: فردا (جمعه، 30 خردادماه) نمونه‌گیری در این مراکز از بیماران سرپایی انجام نمی‌شود تا بتوانیم پاسخگوی افراد باشیم که منتظر جواب آزمایش تشخیص قطعی کوید خود هستند.

شرکت در مراسمات ختم و عروسی زنگ خطری برای شیوع کرونا است

وی در توضیح طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت»، گفت: در قالب این طرح در هر خانه یک نفر سفیر سلامت خانواده خود می‌شود تا آموزش لازم را درباره بیماری کرونا و دیگر بیماری‌ها داشته باشد، آموزش از طریق پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت توسط بهورزان و مراقبان سلامت ارائه می‌شود و نماینده سلامت آن را به خانواده منتقل می‌کنند.

شاه‌آبادی در پایان، گفت: طبق پیگیری‌هایی که از افراد مبتلا به کرونا ویروس داشته‌ایم، بیشتر آن‌ها از طریق شرکت در مراسمات عزا، عروسی، میهمانی، مسافرات و تجمعات بوده که توصیه می‌شود مراسم عزا و عروسی تا اطلاع ثانویه برگزار نشود و اگر احیانا به این مراسمات دعوت شدید، شرکت نکنید.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول