به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، فوت عسل، کودک 10ساله مشهدی بر اثر کودک آزاری از سوی نامادریاش چند روزی است که به عنوان تیتر یک بسیاری از رسانهها مطرح شده؛ کودکی که گفته میشود سال گذشته بهخاطر همین کودک آزاری مدتی به بهزیستی سپرده میشود اما به دلیل نبود مدارک کافی، خانواده از سوی دادگستری تبرئه میشوند و حال بعد از گذشت یک سال با مرگ عسل ماجرای کودک آزاری و قتل وی توسط نامادریاش در رسانهها و فضای مجازی دست به دست میچرخد و هرکسی با دیدگاه خود نسبت به این موضوع حرف میزند و همه به دنبال مقصری برای این موضوع میگردند غافل از اینکه همه ما نسبت به کودک آزاری در جامعه مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.
در بسیاری از خبرها نقطه اتهام را به سوی بهزیستی و اورژانس اجتماعی نشانه گرفتند و همین امر سبب شد تا گفتوگویی در خصوص پرونده این کودک آزاری با دکتر غلامحسین حقدادی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی و بوستانی کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
سوال: کودکی به نام عسل در اثر کودک آزاری فوت کرده بهزیستی در این خصوص چه اقدامی انجام داده است؟
دکتر حقدادی: متاسفانه خبری که به اورژانس اجتماعی داده شد بعد از فوت این کودک بوده است و پس از این خبر با بیمارستان تماس گرفتیم آنها اعلام کردند که کودک در بدو ورود به بیمارستان فوت کرد و لذا فرصتی برای تماس با اورژانس اجتماعی نبوده است اما در این برهه وظیفه ما اعلام شکایت از کودک آزار و بررسی وضعیت سایر کودکان در خانواده است که در حال انجام است.
سوال: در خبرها اعلام شده مردم با 123 تماس گرفتند اما اقدامی از سوی اورژانس اجتماعی نشده است
دکتر حقدادی: با توجه به گزارش رئیس اورژانس اجتماعی شهرستان مشهد در 24ساعت قبل از وقوع حادثه هیچ تماسی در خصوص این کودک و این آدرس به 123 اعلام نشده است و تنها تماس پس از فوت کودک بوده است.
اما لازم است در این خصوص برای روشن شدن ذهن مردم اعلام کنیم مرکز تلفن 123 یک مرکز ساده نیست این مرکز تلفن استان خراسان رضوی را پوشش میدهد و روزانه به صورت میانگین 750 تماس دریافت میکند و با تمام ظرفیت انسانی و تجهیزات پاسخگوست. حدود 40درصد تماسها متاسفانه ارتباطی به 123 ندارند و در اثر عدم اطلاع شهروندان از وظایف اورژانس اجتماعی است بنابراین باید وظایف اورژانس اجتماعی برای مردم بیشتر تبیین شود اما در خصوص60 درصد باقی تماسها کارشناسان خط وظیفه اساسی دارند و پیگیریهای لازم را انجام میدهند.
کارشناسان خط براساس شرایط و وضعیتی که تماس گیرنده اعلام میکند تماسها را به صورت آنی، فوری و غیرفوری تقسیمبندی میکنند سپس اقدام لازم را انجام میدهند، در حال حاضر روزانه 25 تماس در خصوص موضوع کودک آزاری با اورژانس اجتماعی داریم.
در خصوص عسل که تماسهای اولیه در تاریخ اردیبهشت 98 منجر به جداسازی شده و حدود 3 و نیم ماه حضور وی در بهزیستی بوده و پرونده کودک آزاری نیز تا اواخر اسفند ماه 98 در جریان بوده، بنابراین مددکاران بهزیستی تا برگزاری جلسه دادگاه موضوع را در دستور کار داشتند از اسفند به بعد در این خصوص و این اسم و آدرس هیچ تماسی اعلام نشده است و تنها شهروندی پس از فوت عسل با 123 تماس میگیرد و تقاضای پیگیری میکند که اقدامات لازم پس از این تماس انجام شده است و ادعای همسایهها مبنی بر تماس با 123 صحت نداشته و چنانچه تماس صورت گرفته است بیان موضوع و ارائه اطلاعات کامل و کافی نبوده کما اینکه درصد زیادی از مردم اطلاعات دقیقی به اورژانس اجتماعی نمیدهند و با اطلاعات ارائه شده امکان بررسی موضوع وجود نداشته است.
سوال: وظیفه اورژانس اجتماعی چیست؟
بوستانی کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی خراسان رضوی: اورژانس اجتماعی به عنوان یکی از خطوط اورژانس کشور به افراد آسیب دیده از جمله کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، افرادی که اقدام به خودکشی کردهاند، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابانی و اختلافات حاد خانوادگی ارائه خدمات میکند.
در خصوص تماسهای برقرار شده با خط 123 که یکی از فعالیتهای اورژانس اجتماعی میباشد براساس فوریت موضوع اقدامات مختلفی در سطوح متفاوت به فرد نیازمند ارائه میشود به عنوان مثال موضوعات آنی ظرف 3 ساعت، اقدامات اعزام تیم سیار صورت میگیرد و مداخلات لازم انجام میشود، در موارد فوری ظرف 24 ساعت و موارد با فوریت کم ظرف 72 ساعت اقدام میشود.
این دسته بندی با توجه به حجم تماسها باید صورت بگیرد و ما روزانه 750 تماس با خط 123 دریافت میکنیم که با توجه به فوریت، اقدام لازم توسط تیمهای تخصصی صورت میگیرد و کارشناسان پشت خط 123 وظیفه سنگین تخصصی و پرحجمی را در این موضوع دارند.
سوال: بنابراین آیا اورژانس اجتماعی در خصوص پرونده کودک آزاری عسل اهمال نکرده است؟
حقدادی: خیر چرا که تماس برقرار شده در حد یک ادعا بوده و بر فرض صحت برقراری تماس، نحوه بیان، میزان اطلاعات داده شده، برداشت طرف مکالمه از اورژانسی بودن یا نبودن آن باید بررسی شود.
سوال: گفته میشود عسل به علت کودک آزاری توسط بهزیستی مدتی جداسازی شده، در این خصوص توضیح دهید.
براساس گزارش اورژانس اجتماعی و عدم همکاری خانواده در تاریخ 29 اردیبهشت 98 از سوی دادیار شعبه 5 دادسرای عمومی انقلاب ناحیه 5 مشهد دستوری به کلانتری گلشهر مشهد مبنی بر اقدام به مراجعه منزل مددجو و جداسازی و تحویل کودک به بهزیستی صورت گرفت که در 31 اردیبهشت 98کودک به خانه موقت دختران شبه خانواده استان جهت پذیرش معرفی شد.
در تاریخ 2 خرداد 98 کودک مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفت که کبودی و جراحت در بازو و صورت وی اعلام شد و کودک فاقد هرگونه مشکل ارتباطی، روحی و روانی تشخیص داده شد و در تاریخ 13 خرداد ماه دادگستری به مدت یک هفته و سپس به مدت یک ماه دستور به مرخصی کودک دادند و در این مدت کودک و خانوادهاش مراجعات حضوری داشتند و یا مددکار تماسهای تلفنی و یا حضوری با خانواده وی برقرار میکرد.
با توجه به شرایط مورد بررسی در طول این مدت و اعلام رضایت کودک در طول مدت مرخصیها، دادیاری مربوطه دستور تحویل کودک به پدر را طی نامهای در تاریخ 9 شهریور 98 صادر کرد و موضوع کودک آزاری مطرح شده توسط اورژانس اجتماعی که از سوی دایره سرپرستی در تاریخ 1 بهمن ماه به دادگاه کیفری اعلام شده بود در تاریخ 3 اسفندماه مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل اظهار ندامت پدر و ارزیابیهای انجام شده و به جهت عدم کفایت دلیل اثباتی تحقق بزه محرز نبود و دادگاه منع تعقیب را برای پدر و مادر صادر کرده است.
سوال : اصولا در چنین مواردی مداخله شما بر چه مبنایی است؟
بوستانی: با توجه به لزوم بررسی و تایید صحت و سقم اطلاعات ارائه شده توسط تماس گیرنده، ابتدا تیم سیار به محل مراجعه نموده و با توجه به مشاهدات صورت گرفته چنانچه اهمیت موضوع محرز گردد نسبت به ارائه گزارش به مقام قضایی و سپس جداسازی کودک و نگهداری در مراکز مورد تایید اقدام میشود لیکن در موارد غیر حاد، مداخلات سرپایی و سپس ارجاع کودک و خانواده به مرکز مداخله در بحران صورت میگیرد تا با ارائه خدمات تخصصی و آموزشی از تکرار موضوع کودک آزاری پیشگیری شود.
سوال: مطرح میشود که آیا ملاک مشخصی برای جداسازی کودک و تحویل مجدد به خانواده وجود دارد و اگر وجود دارد در خصوص تحویل عسل به خانواده رعایت شده است یا خیر؟
حقدادی: بله مهمترین موضوع مصلحت کودک و امنیت جانی وی و سپس تربیت و رفاه کودک است در ابتدای اقدامات تاکید بر حفظ امنیت کودک میباشد که اگر در خانواده قابل اطمینان نباشد به بهزیستی تحویل میشود و مصلحت کودک در آن است که هر زمان شرایط امن فراهم شد به خانواده برگردد ولی تمام تمهیدات لازم از جمله معاینات روانشناسی و روانپزشکی و بازدید از منزل و رای قاضی و برداشت مددکاران همه موید آماده بودن خانواده میباشد.
در این پرونده همه این موارد با دقت انجام شده لازم است تاکید شود که کودک مخصوصا اگر سن بالاتری داشته باشد با توجه به محدودیت قانونی فرزند خواندگی و امین موقت برای فرزندان بد سرپرست و همچنین کم بودن متقاضیان فرزند خواندگی برای سن بالای 6سال تمامی این کودکان مجبورند در صورت عدم تحویل به خانواده تا 18 سالگی در مرکز بهزیستی باقی بمانند و این خلا خانواده برای کودک ضربه زننده بوده و از دیدگاه صاحب نظران آخرین اقدام خواهد بود.
انتهای پیام/ر