اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

گلایه آیت الله علم الهدی از عدم ورود قشر دانشگاهی به عرصه عملیاتی سیاسی و انقلابی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با گلایه از قشر استاد و دانشجو در استان گفت: با وجود اساتید متدین، آنچه در فضای آکادمیک شهر وجود دارد ولی در عین حال در عرصه عملیات سیاسی و در عرصه عملیات انقلابی چه در حوزه استادی و دانشجویی، ما ۱۵ درصد بیشتر از عناصر و عوامل موجود دانشگاهی استان نداریم.

گلایه آیت الله علم الهدی از عدم ورود قشر دانشگاهی به عرصه عملیاتی سیاسی و انقلابی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید که در مسجد الزهرا دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری محفل امروز به یاد شهید دکتر چمران در تقارن سالروز شهادت امام صادق علیه السلام در مقام تبیین استاد تراز اسلامی است، اظهار کرد: استاد تراز انقلابی استادی است که نسبت به جریان‌های سیاسی و انقلابی بی‌تفاوت نباشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: یک گلایه از فضای دانشگاهی شهر و استان خودمان دارم که این مختص دانشگاه فردوسی یا دانشگاه علوم پزشکی نیست، ما به جز علوم پزشکی مشهد پنج دانشگاه علوم پزشکی داریم، قریب ۷۰ دانشگاه غیرانتفاعی داریم اما آنچه در فضای آکادمیک شهر وجود دارد با وجود اساتید متدین ولی در عین حال در عرصه عملیات سیاسی و در عرصه عملیات انقلابی چه در حوزه استادی و دانشجویی، ما ۱۵ درصد بیشتر از عناصر و عوامل موجود دانشگاهی استان نداریم.

وی ادامه داد: این افراد عالم و دانشمند هستند و استادی داریم که از لحاظ علمی نمونه هستند اما در عرصه عملیات انقلابی و سیاسی متاسفانه فقط با ۱۵ درصد استاد و دانشجو روبه رو هستیم‌، و ۸۵ درصد با همه علم و دیانت و ارزشی بودن، در عرصه عملیات سیاسی و انقلابی وارد نمی‌شوند مشکل ما در شهر و استان ما این است.

آیت‌الله علم‌الهدی دیگر ویژگی استاد تراز اسلامی را در درجه اول بینش انقلابی دانست و افزود: استاد تراز اسلامی با قبول عینیت دین و سیاست، با پذیرش مسوولیت وارد شدن در جریان انقلابی و سیاسی در برابر جریان‌های انحرافی است چون مسئله پرورش و نفوذ استاد در دانشجو یک مسئله‌ای قبل از آموزش است اگر استاد در دانشجو نفوذ نداشت در تعلیم و آموزش هم موفق نیست.

نماینده‌ ولی‌فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: اگر این نفوذ عبارت از نفوذ دینی و انقلابی باشد به تمام معنا وجود دانشجو را تسخیر می‌کند و آنجاست که استاد می‌تواند همه نقش آفرینی‌ها را در عرصه استادی ایفا کند.

وی تصریح کرد: استاد تراز اسلامی در حقیقت استادی است با اندیشه انقلابی، تعبد دینی و به دست آوردن یک قدرت نفوذ از عرصه سیاست و دین و این استاد می‌تواند یک تصویر مجسمی از یک عنصر ارزشی فداکار در خدمت اسلام هشام بن حکم ِزمان شهید چمران باشد و برای جامعه امروز، مکتب امام صادق و تصویر هشام را کاملا مشخص کند و نشان دهد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: امام صادق شاگران بسیاری داشتند که از فقها و کلامیون در محضر حضرت حضور داشتند اما آنکه از همه گرامی‌تر بود یک جوان کم سن و سال به عنوان صحابی کبیر به نام هشام‌بن حکم بود امام صادق در یک حرکت نمادین، برتری او را اعلام کردند؛ در سرزمین منا حضرت در خیمه‌ای حضور داشتند همه بزرگان در خدمت ایشان بودند پرده خیمه کنار رفت هشام وارد شد امام برخاستند او را بوسیدند و بالای دست همه فقها نشاندند، امام با این حرکت نمادین برتری او را به دیگر اصحاب ثابت کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ویژگی برتر هشام، ویژگی مبارزاتی او در حرکت فکری خط امامت و اعتراض خط خلافت و در مقابل جریان سیاست و حرکت انحرافی بود به همین دلیل امام ایشان را امتیاز دادند.

وی ادامه داد: هشام بیشتر مورد گرامی داشت قرار گرفت چون دارای نقش عملی و اثر اجرایی بود در تبلیغ امامت و تولید اندیشه سیاسی ولایی در جامعه آن روز بود و خط فکری خود را در تبلیغ و اندیشه الهی جوری عمل کرده بود که می‌گفتند زبان او برای حکومت از شمشیرها برنده‌تر و خطرناک‌تر است.

آیت‌الله علم‌الهدی با مقایسه رفتار امام صادق(علیه السلام) برای نشان دادن برتری هشام در جامعه معاصر گفت: در مورد شهید چمران با توجه به سخنان امام صادق در ترجیح هشام، مشخص کردند باید نگاهی عمیق و تحلیل‌گرانه به تاریخ جنبش دانشجویی توجه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: اصل حرکت، جنبش و قیام دانشگاهی در برابر یک نظام تا دندان مسلح پهلوی به اواخر دهه ۲۰ برمی‌گردد زمانی که دانشگاه در درون یک جریان مارکسیتی حزب توده بوده حرکت‌های دانشجویی بر خلاف نظام شروع شد اما خوشبختانه واقعیت جریانی که فکر می‌کرد اصل جریان را در خط خود استخدام کند راه به جایی نبرد و سقوط کرد و با مزاج توحیدی جامعه پیشرفته علم و دانش در کشور ما سازگار نبود.

وی افزود: جریان‌های سیاسی سعی کردند با این حرکتی که به عنوان حرکت انقلابی و سیاسی شروع شده سهم پیدا کنند جریان مذهبی و دینی هم با حضور استاد مطهری در مقام یک سهم‌خواهی موثر و بزرگ بود و از جمله کسانی که به عنوان الگو در جریان اندیشه دینی سهم دین را مشخص کرد شهید دکتر چمران بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اگر شخصیت علمی شهید چمران را تحلیل کنیم در جامعه آن روز ما دانشگاه با آن موقعیت‌هایی که داشت، شهید چمران یک هشام بن حکم بود و از طرف روحانیت در عرصه قیام بروز کرد، آن روز دانشگاه فضای معنوی نبود بلکه فضای کاملا ضد دین و روحانیت بود، حدادعادل نقل می‌کرد یک روز نمازم داشت قضا می‌شد دنبال جایی بودم که کسی نبیند نماز می‌خوانم چون دین ضد ارزش بود، در این شرایط یک شخصیت دینی با تکیه بر عشق به روحانیت بروز کرد و با همه قدرت راست قامت درون آن اندیشه‌های انحرافی ایستاد و او شهید چمران بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: شخصیت مبارزاتی او اجازه نداد بماند و مجبور شد از کشور خارج شود روزی که عوامل ستم شاهی جلوی او را گرفتند شهید چمران برای زندگانی خود در خارج از کشور فلسطین و لبنان را انتخاب کرد چون دید در فلسطین جایی است که می‌تواند جریان حرکت انقلابی و آزادی خود را در آن ادامه دهد و با استکبار مبارزه کند.

وی گفت: از آن روز تا روزی که به شهادت رسید کوچک‌ترین تمایلی به چپ و راست نسبت به خط مستقیم خود پیدا نکرد و همچنان تا لحظه آخر در یک خط باقی ماند اما شرایط سیاسی ایجاب می‌کرد او در نحله‌های مختلف سیاسی و ملی‌گرایی هم حضور داشته باشد اما خط مستقیم او همیشه مشخص بود و این استقامت در یک خط مستقیم بزرگترین مسئله او بود.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه از آن روزهای آخر دهه ۲۰ و انقلاب ۴۱ سال گذشته و فضای دانشگاه از اندیشه و بینش سیاسی تغییر کرده و بالا و پایین رفته، یادآور شد: در هر زمانی فضای سیاسی دانشگاه در وضعیتی قرار داشت که از هر طرف جریان‌های فرصت طلب و قدرت‌گرا سعی داشتند این فضای سیاسی دانشگاه را تحت جریان خود قرار بدهند و چه بسا گاهی موفق می‌شدند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: چیزی که دشمن از روز اول او را رصد می‌کرد و روی آن اصرار داشت چه دوران ستم شاهی چه قبل از انقلاب که جریان خزنده علیه این کشور نفوذ کردند، همه سعی کردند در این فضای سیاسی، اسلام پیروز نشود، آنها حرکاتی بر ضد دین انجام دادند بعد از آنها دوران جریان امنیتی ساواک بود و آنها دیگر دنبال مارکسیست نبودند اما اگر در دانشگاه یک دانشجو با انگیزه دینی وجود داشت او را سرکوب می‌کردند.

وی با بیان اینکه در آن زمان وحشت این نبود که الحاد و مارکسیت حاکم شود بلکه وحشت این بود که دین بر اندیشه سیاسی دانشگاه حاکم شود، گفت: این قضیه ادامه داشت تا نهصت امام آغاز شد در آغاز بخش عمده دانشگاه با هدایت شهید آیت الله مطهری در خط امام قرار گرفتند ولی باز حرکت‌ها در غیبت امام در کشور کار را به جایی می‌رساند که جریان ضد دین ایجاد بدعت در اندیشه‌های دینی وارد فضای دینی بشود و اگر فردی با انگیزه دینی در دانشگاه وجود دارد با جریان الحاد ظهور کنند و جریان حق در اقلیت قرار بگیرند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: آنی که امروز به عنوان جریان سرکوب گر دین وارد دانشگاه شده، مسئله جدایی دین از سیاست است، خوشبختانه دین دانشگاه را فتح کرد و در همه جریان هایی که آمدند دین پیروز شد امروز دانشگاه شده معبد، و امروز می‌بینیم هر چه دانشگاه هست مظاهر دین از هر مظهر و جریانی قوی‌تر است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: دین عرصه آکادمیک دانشگاه را فتح کرد و توانست رسالت حوزوی حوزه‌های دینی را با جریان اندیشه دانشگاهی پیوند بزند و بسیج اساتید امروز باید یک فضای فتح شده را به دست بگیرد و این فضا را مدیریت کند.

وی افزود: امیدوارم فعالیت شما استادان در بسیج اساتید در راستای تثبیت نظام ولایی و توسعه جامعه ولایی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول