اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مأرب، ادلب یمن روی خط درگیری؛ ریاض، از رؤیای تسلط بر پایتخت به تلاش برای حفظ مأرب رسیده است

تلاش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای آزادسازی استان مأرب (ادلب یمن) از اشغال ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان آن، ریاض را که زمانی رؤیای تسلط بر پایتخت را در سر داشت، صرفا برای حفظ استان مأرب، به تکاپو انداخته است.

مأرب، ادلب یمن روی خط درگیری؛ ریاض، از رؤیای تسلط بر پایتخت به تلاش برای حفظ مأرب رسیده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نگاه‌ها بار دیگر به استان «مأرب» یمن دوخته شده و خبرها از تشدید در درگیری‌ها میان نیروهای مسلح یمن و مزدوران مورد حمایت ائتلاف سعودی حکایت دارد.

استان مأرب با چهارده شهر در شمال شرقی صنعاء قرار دارد و فاصله آن با صنعاء حدود ۱۷۳ کیلومتر مربع است. شهر مأرب مرکز این استان است و و این استان ۱۷۴۰۰ کیلومتر مربعی از شمال با استان الجوف، از جنوب با شبوه و البیضاء، از شرق با حضرموت و شبوه و از غرب با صنعاء محصور می‌شود.


موقعیت استان مأرب

 

وبگاه «العهد» در یادداشتی به قلم «محمد علی حازم» نوشت: مأرب عمق راهبردی ائتلاف سعودی-آمریکایی در شمال یمن را تشکیل می‌دهد و بزرگترین کانون و مخفیگاه اصلی حزب تکفیری الاصلاح [شاخه اخوان المسلمین در یمن] است؛ پس از آزادسازی الجوف، و اطراف صعده و نَهِم هنگام عملیات‌های «نصر من الله، البنیان المرصوص و فأمکن منهم» مأرب، «ادلب یمن» به شمار می‌رود؛ سه علمیاتی که در پایان ماه سپتامبر سال گذشته (۲۰۱۹) انجام شد و در آخرین آنها یعنی عملیات فامکن منهم استان الجوف به صورت کامل آزاد شد. در پی این عملیات‌ها بسیاری از مزدوران و تکفیری‌ها به مأرب قرار کردند و بیشترین تجمع آنها در حال حاضر در این استان است.

در اهمیت اقتصادی مأرب همین بس که معادن بسیاری مانند گرانیت، اسکوریا، نمک سنگ، سنگ مرمر دارد و اولین استانی است که در سال ۱۹۸۶ در آن نفت کشف شد و همچنین گاز مایع نیز در این استان کشف شده است علاوه اینکه اماکن گردشگری زیادی را در خود جای داده است.

در ادامه این گزارش آمده، بنا به گفته کارشناسان آنچه اخیرا رخ داد تکمیل عملیات‌های البنیان المرصوص و فامکن منهم بود و هدف نیروهای مسلح یمن پس از تأمین امنیت صنعاء و استان الجوف به میزان نود درصد، پیشروی به سمت مأرب بود. پیشروی اول طی علمیات البنیان المرصوص رخ داد و ارتش یمن از دروازه شهرهای «مجزر، صراوح و مدغل» که در غرب و شمال غرب شهر مأرب قرار دارد، وارد شدند و این اولین گام برای نبرد بزرگ آزادسازی شهر مأرب بود. انتظار می‌رفت با توجه به تعداد زیاد مزدوران در مأرب و استحکامات زیاد آنها بعلاوه حضور گروه‌های تکفیری مقاومت زیادی در این شهر صورت بگیرد.

العهد افزود، اخیرا حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی افزایش یافته وبه صدها مورد در چند ساعت رسیده است. این حملات بر مناطق درگیری در غرب استان مأرب بویژه شهرهای مجزر و صراوح متمرکز است تا از مزدوران در میدان پشتیبانی کنند اما نیروهای مسلح یمن با دو روش برای توقف این حملات وارد عمل شدند؛ اول: از طریق پدافند هوایی و شلیک موشک زمین به هوا و دوم: بمباران آشیانه جنگنده‌ها و باندهای ویژه هواپیماهانی نظامی در فرودگاه‌های سعودی در جنوب این کشور که آخرین آنها عملیات هفته جاری علیه پایگاه نظامی «خمیس مشیط» سعود با پنچ پهپاد از نوع «k2» بود.

در پایان این گزارش آمده، نبرد مأرب ادامه دارد و اکنون واقعیتی وجود دارد که عربستان سعودی در بدترین کابوس‌های خود هم آن را نمی‎‌دید و این واقعیت، انتقال از هدف تسلط بر صنعاء (پایتخت) به اهدافی مثل دفاع از مأرب رسیده است.

آخرین تحولات مأرب

در همین زمینه استان مأرب چهارشنبه (دیروز) شاهد درگیری‌های گسترده‌ای بود . وبگاه «مأرب پرس» از درگیری شدید در شهر «جدعان» در شمال مأرب و تلاش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای تسلط بر اردوگاه «ماس» خبر داد .

بر اساس این گزارش، ائتلاف سعودی به پیشتیبانی از نیروی زمینی ۲۸ حمله هوایی به منطقه «الجفره و مرفق الجوف» داشت تا ارتش یمن را ناچار به عقب‌نشینی به سمت منطقه «صلب و فرضه نهم» کند.

منطقه الجفره حدود بیست کیلومتر از اردگاه ماس فاصله دارد و یکی از مهمترین خطوط دفاعی استان مأرب به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول