اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

لزوم نهادینه شدن شایسته سالاری

نگاه مبتنی بر شایسته سالاری، باعث افزایش امید در جامعه به ویژه قشر تحصیل‌کرده جامعه خواهد شد و نهادینه‌سازی فرهنگ شایسته سالاری باید به عنوان یک اصل سرلوحه مدیران مدیران شهری باشد.

لزوم نهادینه شدن شایسته سالاری

 خبرگزاری فارس مازندران| درباره شایسته سالاری در مدیریت شهری یکی از نهادهای مهم خدماتی که بسیاری از شهروندان به نوعی با آن در ارتباط هستند؛ شهرداری است.

شهرداری‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی هستند که برخی از آنها در سال‌های اخیر، با مشکلات جدی مالی و خدماتی و فساد مواجه شدند،تلاش برای مبارزه با فساد و اجرای عدالت در گام دوم انقلاب باید با سرعت بیشتری صورت پذیرد و در این راستا به نظر می‌رسد در برخی از نهادها باید تلاش جدی‌تری صورت پذیرد.

 برای داشتن جامعه‌ای مبتنی بر عدالت، ابتدا باید در آن جامعه نظم را برقرار کرد، در یک جامعه منظم هر چیزی در سر جای خودش قرار می‌گیرد؛ نگاه برابری به انسان‌ها و یا قدر ندانستن ارزش انسان‌ها، زمینه ساز یک جامعه نامنظم است، از این رو در این جامعه عدالت برپا نمی‌شود و چون عدالت جاری نمی‌شود، ظلم و فساد فراگیر می‌شود.

نگاه سیاسی، عدم بررسی و شناسایی ظرفیت پرسنل، جذب نیروهای سفارشی و عدم بررسی صلاحیت افراد، مغایر با شعار مبارزه با فساد و اجرای عدالت است، متأسفانه این موارد از جمله مسائلی است که در برخی از نهادها و از جمله شهرداری‌ها دیده می‌شود. 

چون از ظرفیت‌های انسانی به درستی استفاده نمی‌شود و هر مهره‌ای سر جای خودش قرار نمی‌گیرد، این جامعه نامنظم و فاقد عدالت است، یعنی نگاه مبتنی بر شایسته سالاری وجود ندارد و از این‌رو این نهاد ، پتانسیل مبارزه با فساد را ندارد. 

 در نگاه مبتنی بر شایسته سالاری، که نگاهی مبتنی بر تقوا است، خود مدیر هم باید خودش را با این معیار مورد بررسی قرار دهد، هر کس که خودش تخصص کافی ندارد هم نباید مسؤولیت یک نهاد تخصصی را بر عهده بگیرد.

نگاه مبتنی بر شایسته سالاری، باعث افزایش امید در جامعه و به ویژه قشر تحصیل‌کرده جامعه خواهد شد و نهادینه‌سازی فرهنگ شایسته سالاری باید به عنوان یک اصل سرلوحه مدیران به ویژه مدیران شهری باشد.

یادداشت: محمد اتقایی

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول