اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روسیه بازار بزرگی برای صادرات میوه ایران است/ پای لنگ صادرات با سنگ‌اندازی‌های اتاق بازرگانی!

صادرات محصولات کشاورزی و به ویژه میوه می‌تواند رونق تولید کشورمان را در سال جهش اقتصادی فراهم کند، ولی در این میان سنگ‌اندازی متولیان امر در این عرصه و به اصطلاح تحریم‌های داخلی صادرکنندگان و فعالان این عرصه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است و آنها را به سوی کارهای غیرقانونی سوق می‌دهد.

روسیه بازار بزرگی برای صادرات میوه ایران است/ پای لنگ صادرات با سنگ‌اندازی‌های اتاق بازرگانی!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، این روزها دشمنان با تحریم‌های ناجوانمردانه خود در تلاش هستند تا اجازه ندهند کشورمان به راه خود در راستای توسعه و پیشرفت ادامه دهد.

یکی از مهمترین راه‌هایی که دشمن برای ضربه زدن به کشورمان انتخاب کرده‌‌اند جلوگیری از صادرات کشورمان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است که هر از چندی با تصویب و اجرای تحریم‌های مختلف زمینه فشار را علیه کشورمان فراهم و کمربند تحریم‌ها را بر ملت ایران بیش از پیش تنگ‌تر می‌کنند.

در شرایطی که کشور برای اداره امور خود نیاز به ارز نیاز دارد دشمنان با جلوگیری از تبادل ارز کشورمان با کشورهای مختلف و چه بسا با تحریم بانک‌های طرف حساب با کشورمان که نفت ایران را خریده‌اند از ورود ارز به کشور جلوگیری می‌کنند.

در این شرایط که ایران اسلامی شرایط سختی را در زمینه صادرات نفتی و تبادل ارز سپری می‌کند مهمترین راه وارد شدن ارز به کشور صادرات غیر نفتی است، صادراتی که می‌تواند موجب رونق تولید در کشور و تبادل ارز شود.

اما در این میان صادرات محصولات کشاورزی و به ویژه میوه می‌تواند رونق تولید کشورمان را در سال جهش اقتصادی فراهم کند، ولی در این میان سنگ‌اندازی متولیان امر در این عرصه و به اصطلاح تحریم‌های داخلی صادرکنندگان و فعالان این عرصه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است و آنها را به سوی کارهای غیرقانونی سوق می‌دهد.

همه چیز از یک پیام در یک گروه فضای مجازی آغاز شد، آنجا که فردی با اظهار گلایه اعلام کرد که چند ماهی است که به دنبال گرفتن مجوز است ولی متاسفانه متولیان امر در این زمینه کوتاهی و یا سنگ‌اندازی می‌کنند و با وجود اینکه از پاییز سال گذشته درخواست کارت بازرگانی کرده اما هنوز موفق به اخذ آن نشده است.

فعالان اقتصادی در زنجان حامی ندارند

پس از قرار اولیه، «شاهین امینی» 31 ساله که فوق لیسانس مدیریت مالی و مدیر عامل «شرکت واردات و صادرات آیدین گیسوم» است در دفتر خبرگزاری حاضر می‌شود، می‌گوید 3 ، 4 سال است که در عرصه صادرات میوه کار خود را آغاز کرده‌ام و در این راه و در راستای رونق تولید و حمایت از تولیدات داخلی تلاش می‌کنم.

صادر کننده زنجانی با بیان اینکه استان زنجان در زمینه تولید و صادرات میوه ظرفیت‌های فراوانی دارد، ادامه می‌دهد: متاسفانه اقدامات صورت گرفته در استان در زمینه حمایت از فعالان این عرصه به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های استان نیست.

وی با بیان اینکه استان زنجان در زمینه صادرات میوه یکی از مناطق مهم، غنی و برخوردار کشور است که اگر روی این ظرفیت کار شود زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال در استان است و می‌تواند به کاهش بیکاران استان کمک کند، می‌گوید: ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف در استان داریم که بسیار مغفول مانده است که باید روی آنها کار شود تا این ظرفیت‌ها به زمینه‌ای برای رشد و شکوفایی استان تبدیل شود.

امینی با بیان اینکه صادرات میوه را بیشتر به کشوهای روسیه، گرجستان، آذربایجان، ترکیه، عراق و افغانستان انجام می‌دهد و بیشتر صادرات از مرز آستارا است، می‌افزاید: کشور روسیه، ترکیه، گرجستان و آذربایجان میوه‌های درجه یک و 2 و کشوهای عراق و افغانستان میوه‌های درجه یک، 2 و 3 را با توجه به قیمت آن خواهان هستند و صادرات میوه یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های ارتباط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه است.

این فعال اقتصادی خشکبار را نیز از دیگر اقلام صادراتی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه برشمرد و با بیان اینکه استان زنجان و استان‌های غربی در این زمینه ظرفیت فراوانی دارند، ادامه می‌دهد: زمینه‌های صادراتی به کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف فراهم است اما در این میان عدم همکاری مسؤولان و عدم ارائه مجوزهای لازم موجب دلسردی فعالان این عرصه می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه از پاییز سال گذشته به دنبال گرفتن کارت بازرگانی برای فعالیت در عرصه صادرات هستم ولی تاکنون موفق نشده‌ام آنرا اخذ کنم، تصریح می‌کند: متاسفانه  اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان به بهانه‌های مختلف از اعطای کارت بازرگانی خودداری می‌کند و این امر سدی در برابر فعالیت‌های فعالان این عرصه است.

فعالان اقتصادی به کارهای غیر قانونی سوق داده می‌شوند

وی با اشاره به اینکه گردش مالی از بهانه‌هایی است که برای اعطای کارت بازرگانی به فعالان تازه وارد این بخش آورده می‌شود، می‌گوید: من به عنوان یک جوان 31 ساله چگونه می‌توانم چنین گردش مالی را داشته باشم تازه مگر آنهایی که در راس قرار گرفته‌اند و کار بازرگانی را می‌دهند خودشان در اوایل کار چنین گردش مالی داشتند.

این صادرکننده میوه با بیان اینکه من می‌توانم با ترفندهای مختلف و غیر قانونی گردش مالی حساب خود را بالا ببرم، ولی به هیچ وجه دنبال چنین کاری نیستم، ادامه می‌دهد: متاسفانه متولیان امر کاری می‌کنند که ما به دنبال کار خلاف و غیر قانونی برویم و این اصلا درست نیست، چرا که ما در ابتدای کار نیاز به حمایت داریم.

امینی با بیان اینکه من دلم می‌خواهد به عنوان یک جوان تازه کار اقداماتم را قانونی پیش ببرم و برای کارهایی که انجام می‌دهم مالیات بدهم، ادامه می‌دهد: متاسفانه پیشنهاداتی برای استفاده از کارت بازرگانی دیگران برای پیشبرد کارم انجام می‌شود اما من دلم می‌خواهد قانونی کار کنم و به صورت قانونی کارهایم را پیش ببرم.

ظرفیت فراوان استان زنجان در زمینه صادرات میوه

وی با بیان اینکه استان زنجان در زمینه صادرات گندم، گردو، سیر، سیب و انگور ظرفیت‌های بالایی نسبت به سایر محصولات کشاورزی و میوه‌ها دارد، می‌افزاید: کار بر روی هر کدام از این محصولات چه در زمینه انبارداری و چه در بحث بسته‌بندی زمینه اشتغال فراوانی دارد که متاسفانه در استان تا حدودی مغفول مانده است.

این فعال اقتصادی در مورد میوه با بیان اینکه استان زنجان هنوز سردخانه درست و حسابی ندارد و اکثر سردخانه‌ها ظرفیت پایینی دارند و تنها سردخانه بزرگ استان واقع در سلطانیه نیز از پذیرش میوه‌های غیر تولیدی خود، خودداری می‌کند، بیان می‌کند: متاسفانه در برخی مواقع مجبور هستیم میوه‌های تولیدی استان را در استان‌های همجوار ذخیره سازی کنیم که زیبنده استان نیست.

وی سبد سازی و کارتن سازی را از صنایع جانبی صادرات میوه برشمرد و با بیان اینکه این بخش نیز می‌تواند در کنار صادرات میوه زمینه اشتغال ده‌ها نفر را فراهم کند، می‌گوید: در چند سال اخیر اتفاق خاصی در زمینه کمک به بخش صادرات میوه و خشکبار در استان صورت نگرفته است و باید به این بخش بیش از پیش پرداخته شود.

روسیه بازار بی‌نهایتی برای محصولات کشاورزی است

فعال اقتصادی عرصه صادرات میوه، روسیه را یک بازار بزرگ و بی‌نهایت و سیر نشدنی در زمینه صادرات میوه برشمرد و با بیان اینکه میوه‌های مرغوب در روسیه خواهان و مشتری فراوانی دارد، می‌افزاید: سیب استان زنجان یکی از محصولاتی است که در روسیه جایگاه و بازار خوبی دارد و اگر در این زمینه بازاریابی خوبی انجام شود، می‌تواند آورده خوبی برای استان داشته باشد.

وی در مورد پیگیری‌های خود برای اخذ مجوز می‌گوید: جلسه‌ای با استاندار داشتیم و تلاش کردم در  جلسه در مورد مشکلات حرف بزنم ولی اجازه ندادند و مشاور استاندار آقای رضا اثباتی گفت که برای شما یک وقت می‌دهیم اما هنوز هم با گذشت چند ماه از این جلسه و پیگیری‌های متعدد موفق به دیدار با استاندار و طرح مشکل نشده‌ام.

امینی در مورد پیگیری از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز با بیان اینکه آقای حجازیان یکی از اعضای هیأت رئیسه در چند روز اخیر مرا خواست تا کمک کند و حرف‌های خوبی زد و گفت مشکل را حل می‌کند، اما تاکنون کاری برایم انجام نداده است، ادامه می‌دهد: واقعا خسته کننده و دلسرد کننده است که برای گرفتن یک کارت بازرگانی این همه دوندگی داشته باشیم و بعد از 9 سال به جایی هم نرسیم.

اتاق بازرگانی استان زنجان همکاری خوبی با فعالان اقتصادی ندارد

صادر کننده زنجانی با بیان اینکه من می‌توانم در استان‌های دیگر هم درخواست بدهم و فعالیت خود را به آنجا منتقل کنم ادامه می‌دهد: من اهل استان زنجان و متولد خرم‌دره هستم برای همین دلم می‌خواهد در این استان فعالیت داشته باشم و به کشاورزان این منطقه در راستای صادرات میوه کمک کنم، هر چند کار من محدود استان نیست و از مناطق مختلف میوه خریداری و به خارج از کشور صادر می‌کنم و دفتر ما نیز در شهر آستارا در سال گذشته تاسیس و افتتاح شده است.

امیدواریم مسؤولان و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در راستای کمک به فعالان اقتصادی استان تلاش مضاعفی را به کار گیرند، تا خدای ناکرده نیروهای جوانی که وارد این عرصه می‌شوند از کار خود دلسرد و ناامید نشوند.

نتیجه گیری: به هر حال هستند جوانانی که این روزها بدون چشم داشت به کار پشت میز نشینی و اداری در حال تلاش برای رونق اقتصادی از همه آسایش و زندگی خود زده‌اند تا کاری برای کشور در راستای رونق اقتصادی انجام دهند و شاید در همه موارد هم کار آنها بی کم و کاست نباشد ولی باید متولیان امر در راستای کمک به آنها آستین بالا بزنند.

این روزها کشورمان بیش از پیش نیاز به مردان و زنانی دارد که برای موفقیت کشور تلاش می‌کنند، اما باید برای کمک به آنها قوانین و بخش‌نامه‌های دست و پاگیر اصلاح و زمینه فعالیت آنها فراهم شود تا خدای ناکرده دلسرد و مایوس نشوند.

انتهای پیام/73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول