اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار پادشاه اردن به واشنگتن و تل‌آویو درباره لغو معاهده «وادی عربه»

منابع بلندپایه دیپلماتیک خبر دادند، پادشاه اردن به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها گفته که اگر کرانه باختری اشغالی شود، اردن نیز از ادامه اجرای معاهده صلح با رژیم صهیونیستی امتناع خواهد کرد.

هشدار پادشاه اردن به واشنگتن و تل‌آویو درباره لغو معاهده «وادی عربه»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع بلندپایه دیپلماتیک از مواضع ثابت و اصولی اردن در حمایت از مسئله فلسطین خبر دادند.

این منابع به شبکه خبری المیادین گفتند که «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن پیامی از «عبدالله دوم» پادشاه این کشور به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان انتقال داده و بر عمق روابط «امان» و رام الله تأکید کرده است.

به گفته این منابع، الصفدی گفته که عبدالله دوم به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اعلام کرده که اگر کرانه باختری اشغالی شود، اردن نیز از ادامه اجرای معاهده صلح با رژیم صهیونیستی امتناع خواهد کرد.

اردن و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ توافقنامه‌ صلح موسوم به وادی عربه را امضا کردند که در آن بر پایان دادن به خصومت دو طرف و اجرای مفاد منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی در خصوص روابط دو طرف تأکید شده است.

منابع مذکور تصریح کردند، الصفدی بسیار تمایل داشت که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز مانند او به رام الله سفر می‌کرد؛ «زیرا پیام چنین دیداری، قوی‌تر خواهد بود»، ولی با این وجود، «اردنی‌ها تأکید کردند که به تماس‌های خود با مصری‌ها ادامه خواهند داد تا ثبات [نظر] آنان درباره عدم پذیرش فرآیند الحاق را تضمین کنند».

به گفته این منابع، تشکیلات خودگردان منتظر بود که وزیر خارجه مصر نیز به رام الله سفر کند، ولی این دیپلمات مصری، در لحظات پایانی از تصمیم خود منصرف شد و همین مسئله نیز «خشم رام الله و نگرانی امان را به همراه داشت که موضع قاهره در قبال فرآیند الحاق، بسیار ضعیف باشد».

الصفدی با عباس توافق کردند که بیانیه شدید‌اللحنی علیه اشغال کرانه باختری صادر کنند. وزیر خارجه اردن پنجشنبه (روز گذشته) در جریان یک سفر از پیش تعیین نشده، به رام الله سفر کرد تا با مسئولان فلسطینی نحوه مقابله با اشغالگری جدید صهیونیست‌ها را بررسی کنند.

رژیم صهیونیستی قصد دارد بیش از ۳۰ از کرانه باختری را به اشغال خود درآورد؛ تصمیمی که مخالفت‌ها و محکومیت‌های بسیاری را به همراه داشته است، ولی صهیونیست‌ها بدون هیچ توجهی به این اعتراضات، در حال پیشبرد اهداف و اجرای این توطئه جدید هستند.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول