اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

صنایع بزرگ تبدیلی مسیر رشد کارآفرینان را مسدود کرده‌اند/ خام‌فروشی آفت صنایع تبدیلی در داراب

صنایع بزرگ تبدیلی و مافیای موجود مجال کوچک‌سازی و ابتکار برای کارآفرینان را ایجاد نمی‌کنند و هر چه در کشورهای توسعه یافته به صنایع کوچک اجازه رشد می‌دهند در ایران صنایع بزرگ پدرخوانده شده و صنایع کوچک مهجور می‌مانند.

صنایع بزرگ تبدیلی مسیر رشد کارآفرینان را مسدود کرده‌اند/ خام‌فروشی آفت صنایع تبدیلی در داراب

به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس از داراب، کشاورزی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مردم داراب را تشکیل می‌دهد و بیش از 80 درصد مردم در این خطه به کشاورزی و زراعت اشتغال دارند بنابراین توجه به ارتقا محصولات کشاورزی به ویژه کشت دیم که با اقلیم داراب سازگاری داشته باشد از ضروریاتی است که باید بیش از گذشته مورد توجه متولیان باشد.

داراب با وجود پتانسیل‌های فراوان در زمینه کشاورزی در زمینه برندسازی محصولات و معرفی آنها در سطح کشور و خارج از مرزها، موفقیت چندانی کسب نکرده است.

یکی از نهادهایی که طی سالهای اخیر در اجرای طرح‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع تبدیلی، برنامه‌ها و اقدامات کارآمدی انجام داده، کانون بسیج مهندسین داراب است. مدیر این کانون از کارآفرینان خلاق و مبتکر است که طرح‌ها و ایده‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشته و اشتغالزایی از شیوه‌های نوین یکی از دغدغه‌های اصلی او است.

 سلیمان(جمال) صفری با اجرای طرح اعتلای کشاورزی با تسهیلگری و هدیات مربیان و کشاورزان همچنین طرح خودکفایی و اشتغال معیشت محور روستایی که از طرح‌های ملی در حیطه کشاورزی است، سمت و سوی مناسبی به کارکرد کشاورزان منطقه داده است.

دهکده اقتصاد مقاومتی که از ایده‌های این کارآفرین دارابی است، شامل مجتمع بوم‌گردی، پرورش زنبور عسل، پرورش مرغ بومی، کارگاه عرقیات، گلاب‌گیری و گیاهان دارویی در دو هکتار در روستای لایزنگان داراب به بهره‌برداری رسانده است. وی در حیطه گردشگری و صنایع تبدیلی نیز صاحب ایده و فعالیت‌‌های گسترده است.

 طراحی و ساخت دستگاه تقطیر جهت گلاب‌گیری و عرقیات که در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا در چرخه تولید اتانول قرار گرفته و الکل صابونی و فرآورده‌های دیگر ضدعفونی که توسط صفری با فرمولی جدید تولید و عرضه شده است.

اعتلای کشاورزی با تسهیلگری جهادی

سلیمان(جمال) صفری در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در داراب ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی به فعالیت‌های این مجموعه جهادی در راستای اعتلای کشاورزی داراب اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیج مهندسین در زمینه کشاورزی طرح‌های ویژه‌ای با رویکرد کمک به علمی‌سازی این بخش و استفاده از ظرفیت‌های موجود در روستاها دارد که در این راستا، طرح همگام با کشاورزی از سال ۹۵ در این شهرستان آغاز به کار کرده‌است.

وی با بیان اینکه کانون بسیج مهندسین داراب، به عنوان کانون برتر کشور در حیطه "طرح همگام با کشاورزی" شناخته شده است، ادامه می‌دهد: در این طرح، نسبت به ظرفیت‌های حوزه‌های مقاومت بسیج در بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی صورت گرفته و از مهندسان هر منطقه، نیروهایی انتخاب شدند تا مشکل حمل‌ونقل وجود نداشته باشد.

مدیر کانون بسیج مهندسین داراب بیان می‌کند: در این طرح، با  تشکیل کارگروه علمی‌سازی، پنج حوزه با محوریت فرمانده پایگاه و مربیان کارگروه‌های علمی ایجاد و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری  انجام شده است.

صفری با اشاره به نحوه فعالیت شبکه فرماندهان بهره‌وری کشاورزی می‌گوید: از آنجا که مردم به دانش‌آموختگان رشته کشاورزی و تحصیلات آکادمیک چندان اعتماد نمی‌کنند، به همین سبب شبکه فرماندهان با حضور افراد مجرب که بتوانند از توان و تخصص دانش‌آموختگان بهره ببرند، تشکیل شده و به عنوان نخبگان کشاورزی، رابط فعالیت‌ها و اجرای برنامه‌های مورد نظر طرح هستند بنابراین کشاورزان در چنین شرایطی اعتماد کرده و خبرگان تا آخرین مراحل کار در کنار این قشر هستند.

وی با بیان اینکه کشت محصولات گندم، جو، کلزا، ذرت و برنج در سطح کشور مورد نظر مورد نظر این طرح است، اضافه می‌کند: در شهرستان داراب با توجه به ظرفیت موجود، علاوه بر محصولات موردنظر، کشت چغندرقند و پنبه نیز پیش‌بینی شده است که در راستای این طرح هم‌اکنون در منطقه فسارود، پنبه و کلزا کشت می‌شود.

به گفته مدیر کانون بسیج مهندسین داراب در این برنامه امنیت غذایی نیز از رویکرد‌های اصلی بسیج است که به این منظور نرم‌افزاری طراحی شد و مربیان طی ارتباط آنلاین با دفتر مرکزی در تهران به ارائه گزارش و تبادل نظر می‌پردازند.

صفری با اشاره به فعالیت جهادی مربیان طرح همگام با کشاورزی، خاطرنشان می‌کند: مربیان به ازای فعالیت در این طرح، حق‌الزحمه‌ای دریافت نمی‌کنند و در سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی به داراب مقرر شد که ۳۶ نفر از آنها در اولویت استخدام قرار گیرند.

 این کارآفرین دارابی با اشاره به اینکه وضعیت  کشاورزانی که پس از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، بررسی شده و در قالب بسته‌های معیشتی و کمک‌های دیگر به آنها رسیدگی می‌شود، می‌گوید: در طرح‌هایی که با رویکرد اعتلای کشاورزی اجرا شده، وضعیت کشاورزان توسط آیتم‌های اقتصادی، کارآیی و سلامت سنجیده می‌شود.

وی بیان‌ می‌کند: بانک اطلاعاتی مرکز تحقیقات در سطح کشور، به فعالان این عرصه خوراک علمی و مشاوره ارائه می‌دهد تا به این وسیله اطلاعات موجود در دوره‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به‌روزرسانی ‌شود.

صفری با اشاره به اینکه مرکز عملیات بهره‌وری کشاورزی در رده‌های بالاتر به کنترل و فعالیت در این طرح می‌پردازد، ادامه می‌دهد: قرارگاه امنیت غذایی با حضور فرمانده سپاه، رئیس جهاد کشاورزی و ادارات مرتبط با کشاورزی نظیر دامپزشکی، منابع طبیعی، فرماندار و بسیج سازندگی در سطح شهرستان داراب تشکیل می‌شود و در این جلسات، مشکلات موجود توسط مربیان انتقال می‌یابد.

 به گفته وی همگام با کشاورزی، طرح استراتژیکی است که اجرای صحیح و کارآمد آن، ارتقا سطح کیفی و کمی محصولات کشاورزی را در سطح شهرستان داراب به دنبال دارد.

 

مافیاهای موجود، رشد صنایع کوچک را متوقف کرده‌اند

صفری بیان کرد: متاسفانه صنایع بزرگ تبدیلی و مافیاهای موجود اجازه کوچک‌سازی و رشد ابتکار برای کارآفرینان را ایجاد نمی‌کنند که کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به صنایع کوچک اجاره رشد می‌دهند اما در ایران صنایع بزرگ پدرخوانده می‌شوند و صنایع کوچک مهجور می‌مانند.

صفری با اشاره به طرح ابتکاری خود در زمینه صنایع تبدیلی می‎گوید: این دستگاه هزینه‌های اضافی کارگری و حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد و در جهت توسعه مشاغل خانگی، توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در داراب که حدود ۹۰ درصد از مردم به کشاورزی مشغول هستند، سرمایه‌گذاری بر گیاهان دارویی و گیاهان دیمی که در خشکسالی‌های اخیر کمتر دچار مشکل شده‌اند، ارزشمند است.

مدیر کانون بسیج مهندسین داراب با اشاره به ظرفیت‌های بدیع موجود در داراب بیان می‌کند: هفت هزار هکتار از اراضی داراب زیر کشت گل محمدی است و بزرگترین دشت گل محمدی جهان در این شهرستان قرار دارد اما متاسفانه خام فروشی بیش از فرآوری رواج دارد.‌

صفری می‌گوید: گونه‌های مختلف گیاهی که خواص دارویی دارند نیز فرآوری نمی‌شود و به صورت خام از شهرستان خارج می‌شود، گل محمدی داراب در کاشان، اصفهان و یزد به فروش می‌رسد و در زادگاه خود، فرآوری نمی‌شود که این روند یکی از آسیب‌های حوزه کشاورزی و گردشگری در داراب است.

وی به طرح صنایع تبدیلی بسیج مهندسین اشاره و اضافه می‌کند: دستگاه تقطیر و تولید عرقیات و گلاب که با توان مجموعه بسیج مهندسین طراحی و ساخته شده، به رشد مشاغل خانگی با هزینه کم کمک کرده و هر دستگاه برای سه نفر اشتغال‌زایی می‌کند اما تولید در کارخانه، هزینه‌های مضاعف و اصطلاک بالا دارد که گاه مشاهده شده کارخانه‌ای با وجود برند معتبر، شکست خورده است.

این کارآفرین با بیان اینکه دستگاه تولید عرقیات، در سال 96 طراحی شد و در آن زمان هزینه آن۲۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه ساخت دستگاه است، می‌گوید: این دستگاه می‌تواند رونق بسیاری در صنایع تبدیلی ایجاد کند اما به دلایلی استقبال چندانی از آن نشد و پس از شیوع کرونا در چرخه تولید اتانول قرار گرفت که در این روند، روزانه ۲۰۰ لیتر اتانول تولید می‌شود.

صفری خاطرنشان می‌کند: طبق برنامه‌ریزی مقرر بود ۱۵ دستگاه تولید شود که اگر تحقق یافته بود، اکنون می‌توانستیم روزانه هزار و ۵۰۰ لیتر اتانول تولید کنیم.

وی با تصریح اینکه جهت تولید فراگیر این دستگاه، مردم و متولیان باید قانع شوند و اعتمادسازی صورت گیرد، اضافه می‌کند: چرخه دائمی تولید اتانول در شهرستان مورد نیاز است و در مرحله تقطیر اول، این دستگاه کود مایع، گلیسیرین و الکل را تولید می‌کند.

صفری با اشاره به طرح دهکده اقتصاد مقاومتی می‌گوید: این طرح به وسعت دو هکتار در روستای لایزنگان داراب راه‌اندازی شده و گردشگری با رویکرد اشتغالزایی، اساس کار در این سایت قرار گرفته است.

مدیر کانون بسیج مهندسین داراب ادامه می‌دهد: یکی از بخشهای دهکده اقتصاد مقاومتی، برپایی اقامتگاه بوم‌گردی است که اگر گردشگران در این منطقه حضور نیابند طرح با شکست مواجه می‌شود و در این زمینه رجعت به سنت‌ها و اشتغالزایی علاوه بر جاذبه گردشگری می‌تواند هدف ما را تامین کند.

وی ضمن تاکید بر توجیه اقتصادی و سودآوری این طرح اظهار می‌کند: پرورش پرندگان بومی نظیر کبک، مرغ، تیهو، بلدرچین همچنین پرورش زنبور عسل، نگهداری از حیوانات محلی، کاشت گیاهان دارویی و گل محمدی بخش دیگری از فعالیتهای این مجموعه است که علاوه بر ایجاد جاذبه  گردشگری، منجر به درآمدزایی می‌شود.

صفری ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بومی و گردشگری از طریق مشارکت جوامع محلی، بیان می‌کند: بازسازی سکونت‌گاه‌ها، آشنایی با پیشینه تاریخی، مردم‌شناسی منطقه همچنین محتواسازی از شاخص‌های جذب گردشگران محسوب می‌شود.

ایجاد کسب و کار پایدار با توسعه صندوق‌های روستایی

مدیر کانون بسیج مهندسین داراب با اشاره به روند اجرای طرح خودکفایی و اشتغال معیشت محور روستایی در داراب می‌گوید: در راستای این طرح، یکصد صندوق در شهرستان تشکیل شده که سه هزار نفر در این صندوق‌های قرض الحسنه عضویت دارند.

وی ادامه می‌دهد: هر کدام از این صندوق‌ها 30 عضو دارد و ماهیانه ۱۵۰ میلیون تومان پس‌انداز آنها است که توسط اعضا مدیریت می‌شود و ما به اشتغالزایی آنها جهت‌ معین می‌دهیم.

صفری ضمن تاکید بر تغییر نوع نگرش مردم در حیطه اشتغالزایی، خاطرنشان می‌کند: این صندوق‌ها می‌توانند حداقل سالانه، یک و نیم میلیارد تومان درآمد داشته باشند و با ایجاد کسب و کار پایدار، به تعاونی‌های فراگیر تبدیل شوند.

وی می‌گوید: طرح خودکفایی و اشتغال معیشت محور روستایی، طرحی ملی است که فعالیتهای آن با رویکرد سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شده و سپاه نیز به عنوان تسهیلگر ورود می‌کند.

صفری بیان می‌کند: این طرح که از سال 96 آغاز شده در سطح روستاها به نیازسنجی پرداخته و اکنون در تمام روستاهای شهرستان داراب مستقر است.

گفت‌وگو : سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/983110/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول