اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کرونا در آسیای مرکزی؛ واکنش‌های 5 همسایه به «کووید-19»

نخستین موارد ابتلا به کرونا در آسیای مرکزی 13 مارس در قزاقستان شناسایی و سپس سایر کشورهای این منطقه به جز ترکمنستان که رسماً وجود ویروس کرونا را رد می‌کند، در این مورد گزارش دادند.

کرونا در آسیای مرکزی؛  واکنش‌های 5 همسایه به «کووید-19»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نخستین موارد ابتلا به کرونا در آسیای مرکزی 13 مارس در قزاقستان شناسایی و سپس سایر کشورهای این منطقه، به جز ترکمنستان که رسماً وجود ویروس کرونا را رد می‌کند، در این مورد گزارش دادند.

در این کشورها نخست اقداماتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام و سپس بعد از تایید موارد ابتلا این اقدامات تقویت شدند.

از آغاز ماه می برخی کشورهای آسیای مرکزی محدودیت‌های قرنطینه را کاهش دادند، بازارها باز شدند و به صورت محدود اجازه برگزاری رویدادهای جمعی صادر شد.

این در حالی است که در هفته جاری قزاقستان و ازبکستان از تشدید دوباره اقدامات محدود کننده به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا خبر دادند.

قزاقستان

در پی شیوع کرونا این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد که از 16 مارس آغاز و تا 11 می ادامه یافت. بعد از پایان وضعیت اضطراری محدودیت‌های قرنطینه در این کشور باقی ماند.

در حال حاضر تصمیم بر آن شده که در شهرهای بزرگ قزاقستان محدودیت‌های قرنطینه به دلیل رشد مجدد موارد ابتلا به کرونا تشدید شود. چنین تصمیمی از سوی کمیسیون تحت ریاست نخست وزیر قزاقستان گرفته شد.

در روزهای تعطیل هفته جاری در 6 شهر بزرگ قزاقستان مانند نورسلطان، آلماتی، قراغندی، شیمکنت، پاولودار و ایکیباستوز اماکن جمعی، مراکز تجاری و سالن‌های ورزشی بسته می‌شود.

در کافه و رستوران‌ها تنها تالارهای تابستانی با حفظ فاصله اجتماعی فعالیت خواهند کرد، همه پارک‌ها، سواحل و پارک‌های آبی بسته می‌شود. همچنین حرکت وسایل نقلیه عمومی و بیرون رفتن افراد بالای سن 65 غیر مجاز خواهد شد.

ورود به مناطق گردشگری واقع در شهرهای فوق ممنوع می‌شود. افرادی که در مناطق توریستی قرار دارند باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت قزاقستان تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور تا چند روز قبل بدون در نظر گرفتن «ناقلان بدون علائم» به بیش از 17 هزار نفر و با در نظر گرفتن ناقلان بدون علائم تعداد کلی مبتلایان در این کشور به 49,683 نفر رسیده است.

از این میان در قزاقستان طبق آمار روزهای گذشته 16183 نفر بهبود یافته و 264 تن دیگر جان باختند.

قرقیزستان

فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها حمل و نقل عمومی پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در 25 مارس به حالت تعلیق درآمد. وضعیت فوق‌العاده در این کشور در 11 می لغو شد اما وضعیت اورژانسی در سراسر قرقیزستان همچنان پابرجاست.

دولت قرقیزستان از اول می مرحله به مرحله اجازه بازگشت به فعالیت در حوزه‌های مختلف داد. از 25 می با شرط رعایت ضوابط بهداشتی فعالیت بازارها، کافه و رستوران‌ها، تئاتر و موزه و حمل‌ونقل عمومی اجازه داده شد. اما برگزاری رویدادهای جمعی تاکنون ممنوع است.

با این وجود وضعیت کرونا در این کشور بهبود نیافته و بر اساس داده‌های چند روز گذشته 95 مورد جدید ابتلا در این کشور ثبت شده است.

بعد از لغو رژیم وضعیت فوق‌العاده که تقریبا 2 ماه از آن گذشته، تعداد افراد مبتلا در این کشور رو به افزایش است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت قرقیزستان اخیرا مواردی ابتلا که منبع عفونت آنها، ردیابی و مسیر انتقال ویروس کرونا امکان پذیر نیست، افزایش یافته است.

بنابر سخنان «قوباتبیک باران اف» نخست وزیر جدید قرقیزستان  وضعیت در استان‌ها نسبتا پایدار است و تنها در بیشکک، اوش و استان چوی نگران کننده هست.

بر اساس داده‌های روزهای گذشته به طور کلی در قرقیزستان 8,279 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده که
2,967 نفر از آنها بهبود و 107 تن دیگر فوت کردند.

تاجیکستان

بر اساس آمار رسمی تاجیکستان در دومین هفته  موارد ابتلا به کرونا رو به کاهش نهاده، و بیمارستان‌ها خالی شدند و به فعالیت معمولی خود بازگشتند.

در تاریخ 15 ژوئن در این کشور فعالیت بازار، آرایشگاه، کافه، رستوران‌ها و غیره از سر گرفته شد.

ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در 17 ژوئن به برقراری ارتباط هوایی این کشور با ازبکستان و امارات متحده عربی اجازه داد.

برگزاری مراسم‌های عروسی از 20 ژوئن در رستوران، کافه یا خانه با حضور 100 نفر و با رعایت تمام اقدامات بهداشتی اجازه داده شده است.

مسافران شرکت‌های هواپیمایی نیز باید همراه با خود گواهی پزشکی در مورد وضعیت سلامت خود داشته باشند.

اگر چه «جمال الدین عبدالله‌زاده» وزیر بهداشت و حفاظت اجتماعی تاجیکستان در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های این کشور در مورد پایان اوج کرونا در این کشور خبر داده بود، اما بنابر سخنان «باختیگل کاری اوا» نماینده سازمان بهداشت جهانی در دوشنبه تاجیکستان هنوز اوج کرونا را نگذرانده است.

بنابر آمار روزهای اخیر وزارت بهداشت تاجیکستان در این کشور تاکنون 6262 نفر مبتلا، 4914 نفر بهبود یافته و 53 جان باخته ثبت شده است.

ترکمنستان

در ترکمنستان بنابر اطلاعات رسمی ویروس کرونا وجود ندارد، اما بنابر گزارشات رسانه‌ها، مبتلایان در بیمارستان‌ها قرنطینه می‌شوند.

در بیمارستان عفونی عشق آباد به پرسنل پزشکی اجازه ترک محل کار داده نمی‌شود و معاینه بیماران نیز ممنوع شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها در این بیمارستان 254 نفر مبتلا به ذات الریه بستری بوده و موارد فوت نیز ثبت شده است.

بیمارستان ترکمن آباد نیز قرنطینه و بسته شده است. گفتی است که  بسته شدن استادیوم «کاپیتداگ»، قطع فعالیت باشگاه‌های ورزشی و آموزش ورزشکاران  تایید غیرمستقیم حضور کرونا در ترکمنستان است.

بنابر گزارش «فرغانه»، شایعاتی نیز وجود دارد که ریاست این کشور آماده است وجود ویروس کرونا در ترکمنستان را تایید کند اما فعلا معلوم نیست که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

ازبکستان

در ازبکستان برخلاف قزاقستان و قرقیزستان وضعیت فوقالعاده اعلام نشد. از 16 مارس در موسسات آموزشی این کشور قرنطینه 2 هفته‌ای اعلام شد و تا 23 مارس به تدریج سینماها، مراکز تفریحی، رستوران‌ها بسته شدند.

اقدامات قرنطینه لغو شدند اما از 6 آوریل مقامات این کشور قرنطینه اجباری را در تاشکند، نوکوس و مراکز استان‌های ازبکستان وضع کردند.

شایان ذکر است که در ازبکستان نیز تا حدودی محدودیت‌های قرنطینه باز می‌گردد.  از 8 می در این کشور سه سطح قرنطینه «قرمز» منطقه خطر، «زرد» منطقه معتدل و «سبز» منطقه امن وجود دارد.

از 20 می استان «سرخان دریا» ازبکستان وارد منطقه «سبز» شده بود، اما کرونا به این منطقه و برخی دیگر از شهر و نواحی آن بازگشت و در حال حاضر این استان از جمله مناطق «قرمز» به شمار می‌آید.

از 16 ژوئن مقامات سرخان دریا به طور موقت ورود و خروج به ترمذ را ممنوع کردند.

در حال حاضر 71 محله شهر تاشکند به عنوان مناطق «قرمز» معرفی شدند و ورود و خروج از آنجا ممنوع است. به ساکنان این مناطق توصیه می‌شود از خانه‌های خود بیرون نروند و در صورت نیاز برای خرید دارو، محصولات غذایی تنها یک نفر از اعضای خانواده و با رعایت تمام اقدامات بهداشتی بیرون برود.  

«شوکت میرضیاف» رئیس جمهور ازبکستان در جلسه اخیر اذعان کرد که اوضاع کرونا به طور فزاینده و پیچیده‌تر شده و باید با هوشیاری و مسئولیت در مبارزه با بیماری همه گیر رسیدگی کرد.

بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت ازبکستان تعداد کلی مبتلایان به کرونا در این کشور به 10587  نفر رسیده است. از این میان 6690 تن بهبود و 39 نفر دیگر جان باختند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول