اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مسکن مهر طرحی که در دولت تدبیر و امید عقیم ماند/ مصادره به مطلوب طرحی که مزخرف خوانده می‌شد

جای سوال اینجاست که نماینده عالی دولت تدبیر و امید که دولت متبوع وی، طرح مسکن مهر را طرحی مزخرف و پوپولیستی می‌خواند، امروز چگونه اجرای بخش عظیمی این واحدها را به نام خود مصادره و به این امر افتخار می‌کند؟!

مسکن مهر طرحی که در دولت تدبیر و امید عقیم ماند/ مصادره به مطلوب طرحی که مزخرف خوانده می‌شد

سرویس سیاسی خبرگزاری فارس/ بی‌سرپناهی حاشیه‌نشین‌ها و ترس از بی‌خانه شدن دهک‌های پایین جامعه و مستأجران در سال‌های اخیر بسیار شدت گرفته است؛ اما هیچ نسخه‌ای از سوی دولت برای آن نوشته نمی‌شود در حالی که طبق قانون اساسی، دولت ملزم به تأمین مسکن مناسب برای مردم است.

طرح مسکن مهر در دولت نهم با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد ارائه شد که نقش مؤثری در صاحب‌خانه شدن اقشار متوسط و زوج‌های جوان داشت و این طرح علاوه بر اینکه امید به خانه‌دار شدن را در اقشار ضعیف زنده کرده بود، در ایجاد اشتغال نیز نقش بسزایی داشت.

اما عباس آخوندی وزیر دولت‌های (سازندگی، اصلاحات و اعتدال)، عملاً به طرح مسکن مهر یا طرح‌های مشابه برای اقشار کم‌درآمد بی‌توجهی نشان داد.

دولت دهم، اوایل سال ۹۲ مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم داد؛ اما دولت تدبیر و امید اصلا اعتقادی به آن نداشت و فاجعه، مزخرف، پوپولیستی و ... همه اظهارات وزیر وقت راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم درباره مسکن مهر بود.

دولت یازدهم و دوازدهم  در ورود به بحث مسکن مثبت عمل نکرده و حتی برخی کارشناسان حوزه مسکن طرح مسکن ملی را کپی ناقصی از طرح مسکن مهر می‌دانند که به‌اندازه آن طرح کامل نیست؛ زیرا در این طرح انبوه‌سازان نیز تمایل کمتری برای حضور داشتند و همین موضوع دولت را برای ساخت خانه با چالش روبه‌رو کرد و نگرانی گره خوردن سرنوشت این خانه‌ها را با خانه‌های مسکن مهر بیشتر کرد..

حال این سؤال در اینجا مطرح می‌شود که اگر دولت می‌خواهد بحث خانه‌دار شدن مردم را در دستور کار خود قرار دهد چرا خانه‌های مسکن مهر را تکمیل نکرد؟ درواقع اگر دولت به دنبال رفع مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد است، شاید بهینه‌ترین راه تکمیل واحدهای باقی‌مانده از طرح مسکن مهر بود که اتفاقاً هزینه بخش زیادی از آن از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر قابل تأمین است.

البته که انتقادهایی به اجرای مسکن مهر نیز وارد است و نکته قابل توجه این است که این طرح عده زیادی از افراد به ویژه قشر ضعیف جامعه را خانه‌دار کرد؛ اما دولت تدبیر و امید که هیچ اقدامی برای مسکن انجام نداده و پروژه مسکن مهر را نیز رها کرده و با بی‌تدبیری منجر به افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر شده است، امروز افتتاح واحدهای مسکونی مهر را به نام خود مصادره می‌کند و نماینده عالی دولت مستقر در استان فارس در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان از اجرا و تکمیل ۸۰ درصد خانه‌های مسکن مهر در دولت تدبیر خبر می‌دهد!

حال جای سوال اینجاست که نماینده عالی دولت تدبیر و امید که دولت متبوع وی، طرح مسکن مهر را طرحی مزخرف و پوپولیستی می‌خواند و افتخار می‌کرد که حتی یک واحد را هم افتتاح نخواهد کرد، امروز چگونه اجرای بخش عظیمی این واحدها را به نام خود مصادره و به این امر افتخار می‌کند؟!

ماه‌های پایانی دولت دوم تدبیر و امید نیز در حالی رو به پایان است که با آن همه سروصدا و هیاهو، یک کار ساده و عملیاتی در این دولت به پایان نرسید و همه چیز در حد حرف باقی ماندو نتیجه ناکارآمدی و ضعف دولت در حوزه مسکن، بازار مسکن را به آشفته بازاری که امروز شاهدش هستیم بدل کرده است!

اگر تنها از چند مشاور املاک قیمت رهن و اجاره در کلان‌شهر شیراز، بهای رهن یک سوئیت در نقاط حاشیه شهر که به سختی می‌توان نام خانه بر آن گذاشت، پرسیده شود، اولین سوالی که طرح می‌شود این است که آیا با این ضعف درآمدی و در این آشفته بازار مسکن می‌توان امید داشت سرپناهی مناسب پیدا کرد و یا روزی صاحب خانه شد؟ چیزی که این روزها شبیه وقوع یک معجزه برای اقشار ضعیف جامعه شده است.

رویکردهای سلبی و لیبرالی و اعتقاد به عدم نیاز به مداخله جدی دولت تدبی ردر بحث مسکن و یا دست‌کم ناکارآمدی در این حوزه، موجب شد شاهد افسارگسیختگی قیمت زمین باشیم؛ در حالی‌که می‌شد با طرح‌هایی همچون تداوم مسکن مهر با رفع نواقص آن یا مالیات بر خانه‌های خالی با گرانی در بازار مسکن مقابله کرد.

 فاصله گرفتن از دغدغه‌های انقلاب از طرف مسئولان، موجب شده است برای رفع بی‌سرپناهی بخشی از مردم مستضعف اقدام جدی صورت نگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول