اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر ظریف به ترکیه و روسیه و رایزنی با مقامات این دو کشور تا تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای حکام آژانس و واکنش تهران و اعلام اینکه اقدام مقتضی و مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه و روسیه و رایزنی‌ها با مقامات این کشورها درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه و گفت‌وگو درباره نشست مجازی سران سه کشور ضامن روند آستانه تا تلاش‌های سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در نهایت تصویب این قطعنامه با ۲۵ رای مثبت و واکنش تهران.

*تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای حکام و واکنش تهران

در هفته‌ای که گذشت نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد و رافائل گروسی که در گزارش پیشین عنوان کرده بود ایران به بازرسان برای دسترسی به دو مکان اجازه نداده، این اظهارات را دوباره تکرار و عنوان کرد که تهران از گفت‌وگو در این باره امتناع می‌ورزد.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس نیز در اظهاراتی با اشاره به همکاری‌های گسترده و شفاف ایران با آژانس گفت: این بدان معنا نیست که هر درخواست را آن هم بر مبنای ادعاهای واهی دشمنانمان اجابت ‌کنیم و به این سازمان و کشورهای عضو توصیه می‌کنیم از ایجاد یک بحران غیرضروری پرهیز کنند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در اظهاراتی دیگر در نشست فصلی شورای حکام نسبت به درز و افشای اطلاعات محرمانه از سوی این سازمان و کشورها هشدار داد و گفت: آژانس در سال گذشته ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام داده است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه از درز اطلاعات مربوط به گزارش محرمانه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد.

دوشنبه ۲۶ خرداد ماه «بلومبرگ»در خبری عنوان کرد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن توسط انگلیس، فرانسه و آلمان تهیه شده خواستار «همکاری کامل» ایران با تحقیقات آژانس شده است.

سه کشور اروپایی روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در بیانیه‌ای مدعی شدند اقدام آنها در کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم حل اختلاف» در برجام از روی حسن نیت بوده است.(اینجا بخوانید)

فرانسه نیز روز سه‌شنبه عنوان کرد که با شرکای اروپایی خود برای اعمال فشار بر ایران از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خواستار حفظ برجام شد و تهران را به انجام فعالیت‌های مغایر با این توافق متهم کرد.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز بامداد چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه به وقت تهران در پیامی در توئیتر از جامعه جهانی خواست تا از ایران بخواهد فورا و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در همین خصوص نیز منابع آمریکایی گزارش دادند کشورهای اروپایی قصد دارند با پیشنهاد تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به مصالحه‌ای با واشنگتن بر سر حفظ برجام برسند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز در اظهاراتی خواستار محافظت از برجام در برابر «حملات پرخاشگرانه» آمریکا شد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز با انتقاد از تفسیرهای یک طرفه ایالات متحده از برجام هشدار داد که تداوم این رویکرد به تضعیف مرجعیت شورای امنیت منجر خواهد شد.

* واکنش نماینده ایران به ادعاهای بی اساس نماینده‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه در پیامی به شورای حکام آژانس عنوان کرد: وین، تقریبا آخرین سنگر چندجانبه گرایی است، اما چنانچه شورای حکام در این هفته دوراندیشی لازم را نشان ندهد، این نیز به قصه‌ای فراموش شده تبدیل می‌شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه در واکنش به ادعاهای واهی نماینده رژیم صهیونیستی در نشست شورای حکام گفت:‌حضور خطرناک و مداوم تاسیسات هسته‌ای غیرپادمانی و فعالیت‌های رژیم اسرائیل، دیگر قابل تحمل نیست.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس همچنین به اظهارات نماینده آمریکا واکنش نشان داد و با بیان اینکه برای مقامات آمریکایی اصطلاحاتی چون حق حاکمیت، برابری دولت‌ها، عدم مداخله و غیره فقط در کتاب‌های قدیمی یافت می‌شود، گفت: از زمان ریاست جمهوری ترامپ بیش از ۱۲۹ تحریم علیه ایران وضع شده است.

عربستان سعودی روز پنجشنبه اعلام کرد که از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش بازدیدها از فعالیت‌ها و سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. در همین خصوص غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس گفت: این تمسخر آمیز است که عربستان، ایران را به خاطر درگیری در منطقه متهم می‌کند، در حالی که دست آنها آغشته به خون مردم سوریه، لیبی، عراق و یمن است. آیا کشوری در منطقه وجود دارد که پادشاهی سعودی در آن درگیر نباشد؟

پس از آنکه خبری منتشر شد درباره قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای حکام، «جکی والکات» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی علیه ایران در موضوع عدم همکاری با بازرسی‌های پادمانی هسته‌ای حمایت می‌کند.

نمایندگی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه در توئیتی از ادامه‌دار شدن مسئله بازدید از دو مکان در ایران ابراز تاسف و بر لزوم حل آن بین تهران و آژانس تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه در نشست فصلی شورای حکام با موضوع بررسی گزارش مدیرکل در مورد موافقتنامه پادمان دو درخواست دسترسی آژانس را مبتنی بر اطلاعات غیرمعتبر و ادعایی خواند و تصریح کرد: ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنانش به روی آژانس باز نمی‌کند.(جزییات بیشتر)

نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین واشنگتن را عامل تشدید جدید تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران معرفی کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه شب ۲۹ خرداد ماه با بیان اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، گفت: شورای حکام آژانس نباید به دشمنان برجام اجازه دهد که منافع عالی ایران را به خطر بیندازند.

 

 

*تصویب قطعنامه در شورای حکام

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز جمعه عنوان کرد که شورای حکام آژانس اتمی در حال آماده شدن برای نشست حضوری جهت رای دادن به قطعنامه ضد ایرانی است. پس از آن هم قطعنامه مزبور با ۲۵ رای مثبت، هفت رای ممتنع، دو رای منفی و یک غایب (+) به تصویب رسید.آژانس بین الملی انرژی اتمی در این قطعنامه از ایران خواسته به تعهدات خود در چارچوب ان پی تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز با بیان اینکه راهی جز بازگرداندن ایران به همکاری با آژانس ندارند، گفت: این سازمان به تلاش برای گرفتن پاسخ از ایران ادامه می‌دهد.

غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس بلافاصله ضمن محکوم کردن قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای حکام اعلام کرد که جمهوری اسلامی اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می‌کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود.(اینجا بخوانید)

نماینده ایران در آژانس همچنین در اظهاراتی دیگر گفت که قطعنامه شورای حکام هیچ الزام حقوقی برای ایران به منظور همکاری با آژانس درباره دو درخواست دسترسی ایجاد نمی‌کند.

نمایندگی دائمی چین در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ابراز تاسف کرده و از تاثیر چنین اقدامی بر برجام هشدار داد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو مکان مورد نظر را فراهم کند، گفت: «روسیه و چین [به این قطعنامه] رأی منفی دادند. برای رسیدن به نتایج مثبت، آژانس و تهران باید به گفت‌وگو مطابق با روش‌های معمول ادامه دهند و نگرانی‌های طرف‌ها در نظر بگیرند. در عین حالی که بر لزوم حل فوری مشکل این مشکل توسط تهران و آژانس تاکید [می‌کنیم]، باور داریم این قطعنامه می‌تواند مخرب و غیرسازنده باشد».

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمعه شب در اظهاراتی قطعنامه شورای حکام را غیرسازنده و غیر قابل پذیرش خواند و گفت: این قطعنامه یک زیاده‌خواهی آشکار و طلبکاری سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی است و ایران زیاده‌طلبی را از جانب هیچ کشور و سازمانی نمی‌پذیرد.(اینجا بخوانید)

او امروز شنبه نیز در اظهاراتی قطعنامه شورای حکام آژانس را برای ایران غیر قابل قبول دانست و گفت: سه کشور اروپایی گرفتار دامی شدند که صهیونیست‌ها و آمریکا برایشان پهن کردند.

از دیگر سو، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه مطبوعاتی با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایران شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که واشنگتن به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک فراگیر برای پرداختن به نگرانی‌های هسته‌ای در ایران بوده، راه‌حلی که باید بر اساس راستی‌آزمایی موثر ایجاد شده باشد.

لازم به ذکر است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه تلفنی ۲۶ خرداد ماه درباره ایران و تحولات منطقه گفت‌وگو کردند.نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در هفته‌ای که گذشت در ملاقات با همتای یونانی خود ضمن تاکید بر همکاری‌های راهبردی، به بحث درباره تحولات پیرامون ایران از جمله برنامه‌ هسته‌ای پرداخت.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه در بیانیه‌ای تاکید کردند که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، اختلافات با ایران را حل نمی‌کند.

محمدجواد ظریف جمعه شب در توئیتی در واکنش به قطعنامه سه کشور اروپایی به شورای حکام نوشت: «سه کشور اروپایی باید از حفظ ظاهر نزد عموم دست بردارند و شجاعت به خرج داده و آنچه را که در ملاقات‌های خصوصی به آن اذعان دارند، علنا بیان کنند: ناتوانی از حتی عمل به وظایف خود در برجام به دلیل ناتوانی مطلق در مقاومت در برابر زورگویی ایالات متحده. پشت نقاب موجود، سه کشور اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند و به هیچ وجه در موضع توصیه به ایران نیستند.»

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ضمن ابراز خرسندی از قطعنامه شورای حکام علیه ایران مدعی شد که در صورتیکه ایران در مقابل آژانس سنگ‌اندازی کند، انزوای خود را بیشتر خواهد کرد.

*سفر ظریف به ترکیه و روسیه

در هفته‌ای که گذشت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دومین سفرش در بحبوحه کرونا و پس از سفر اول اردیبهشتش به دمشق، عصر یکشنبه ۲۵ خرداد ماه به منظور رایزنی و گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود راهی استانبول و صبح سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه نیز از استانبول به مسکو رفت.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه در دیدار با همتای ترکیه‌ای ضمن رایزنی درباره تحولات منطقه و مناسبات دوجانبه، بر ضرورت از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه و تعمیر و بازسازی بخش آسیب دیده خط لوله گاز تأکید کرد.

 

 

وزیر خارجه در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای گفت تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می‌شود و برقراری پروازها بین ۲ کشور نیز در آینده در برنامه قرار دارد.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهوری این کشور بعد از بحران کرونا به ایران سفر می‌کند از مخالفت آنکارا با تحریمهای واشنگتن علیه ایران خبر داد.

وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۲۷ خرداد در بدو ورود به مسکو با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه دمشق از تلاش‌ها برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با سوریه خبر داد.

وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگویی با بیان اینکه مواضع ایران، روسیه، چین و تعداد دیگری از کشورها درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی کاملا همسان است، گفت: اروپایی‌ها تا حد زیادی همراهی دارند، ولی تاکنون نتوانستند در برابر آمریکا سیاست مستقلی را دنبال کنند.

وزیر خارجه روسیه هم در دیدار با ظریف تاکید کرد که مسکو در برابر اقدامات کشورهای دیگر در شورای امنیت برای تضعیف توافق هسته‌ای ایران خواهد ایستاد. لاوروف در نشست خبری مشترک با ظریف با تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران، گفت تهدید آمریکا به تحریم کشورهای متعامل با ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی، غیرقانونی است.

 

 

وزیر خارجه ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است، تصریح کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.

در پایان این نشست ظریف و لاوروف در اعلامیه‌ای بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین‌الملل و مقابله با رویکردهای غیرقانونی یکجانبه در حل و فصل بحران‌های جهانی تأکید کردند.

سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران نیز در توئیتی به ترامپ توصیه کرد متن اعلامیه مشترک ایران و روسیه درباره ارتقای حقوق بین‌الملل که به امضای ظریف و لاوروف رسیده را بخواند تا بفهمد در شرق چه چیزی در حال وقوع است.

 

 

وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه و پیش از ترک مسکو در گفت‌وگویی گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل را غلط، بی جا و خارج از اختیاراتش برشمرد و گفت: یکی از طنزهای تلخ تاریخ است، کشوری که از برجام خارج و رسما مانع از اجرای ۲۲۳۱ شده، الان می‌خواهد از محمل این قطعنامه استفاده کند.

ظریف همچنین در پیامی در توئیتر نوشت که تهران و مسکو مصمم به مقابله با رویکردهای یک‌جانبه برای حل بحران‌های جهانی هستند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه در اظهاراتی عنوان کرد که این کشور همکاری با طرف‌های ایرانی و ترکیه‌ای در چارچوب روند آستانه را ادامه می‌دهد.

*مرگ قاضی منصوری

در این میان مرگ قاضی منصوری متهم اقتصادی آن هم در رومانی و در حالی که تحت نظر اینترپل این کشور بود، واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت.سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه در این خصوص ضمن تایید خبر مربوط به درگذشت قاضی منصوری متهم اقتصادی، عنوان کرد: منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسما به ما اعلام کنند.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز هم در اظهاراتی در این باره بیان کرد: از مقامات ذیربط رومانی خواستیم صریح، شفاف و دقیق علت مرگ قاضی منصوری را گزارش دهند.

قاضی غلامرضا منصوری پس از آنکه دریافت که از سوی پلیس، تحت تعقیب است به میل خود و برای دریافت اطلاعاتی به منظور بازگشت به ایران، به سفارتخانه ایران در بخارست مراجعه کرد.(بیشتر بخوانید)

*سفر اتمر به ایران

دولت افغانستان در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان هفته آینده در راس هیاتی برای بررسی حوادث جان باختن اتباع افغان در ایران، به تهران سفر می‌کند.

در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه امروز (شنبه) خبر داد که اتمر روز یکشنبه اول تیر ماه در رأس هیأتی سیاسی، اقتصادی و امنیتی به ایران می‌آید.

*مطالبات ایران از کره جنوبی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران نیز با بیان اینکه مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره جنوبی هستیم، تصریح کرد: کره جنوبی ‌حق ندارد اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به بهانه تحریم‌ها و فشارهای آمریکا بلوکه کند.(اینجا بخوانید)

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هم در اظهاراتی عنوان کرد که ایران به زودی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی سانحه دیده را به فرانسه می‌فرستد.

برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه مدعی شد که ایران درخواست او با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را رد کرده است.

سفیر ایران در بغداد با اشاره به رویکرد حامیانه ایران در دولت جدید عراق گفت که گفت‌وگوی آمریکا و عراق موضوعی داخلی است و سفر اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه به این کشور، ارتباطی با این امر نداشت.(اینجا بخوانید)

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه ۲۵ خرداد ماه در واکنش به اظهارات ترامپ عنوان کرد: چگونه رژیم آمریکا که به نقض حقوق و هنجارهای بین‌المللی معتاد است، از مردمش انتظار دارد به شعار قانون و نظم باور داشته باشند.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه با اشاره به تحریم پروژه انتقال انرژی به اروپا توسط آمریکا (نورداستریم ۲)  با بیان اینکه قلدر آمریکایی متحدان اروپایی خود را مورد گزند قرار داده، عنوان کرد: عادت آمریکا به قانون شکنی بی حد و حصر تنها به هرج و مرج جهانی منجر می‌شود.

 

 

گفتنی است در هفته‌ای که گذشت، سخنگوی دولت روسیه اتهام‌زنی‌های وزیر امور خارجه انگلیس علیه روسیه، چین و ایران را چرند توصیف کرد.پسکوف سخنان «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس درخصوص «بهره‌برداری» کشورهایی نظیر روسیه و چین و ایران از ویروس کرونا را «چرند» توصیف کرد.(اینجا بخوانید)

اتحادیه عرب هم روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه با طرح ادعاهای سابق خود علیه ایران و ترکیه از این دو کشور خواست دست از «مداخله در امور داخلی کشورهای عربی» بردارند.

*واکنش به خروج نام ائتلاف از فهرست ناقضان حقوق کودکان

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه نیز در واکنش به خروج نام ائتلاف سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان گفت: برخی در سازمان ملل با دلارهای سعودی به دنبال تطهیر این کشور از جنایاتی هستند که علیه کودکان و زنان یمنی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در توئیتی با انتقاد از تاثیرپذیری سازمان ملل از زر و زور عربستان و آمریکا عنوان کرد: عربستان سعودی با پول و ایالات متحده با قلدرمآبی ساز و کارهای بین‌المللی را به سخره گرفته‌اند.

 

 

*واکنش به تحریم سوریه

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در هفته‌ای که گذشت، وضع و اجرایی شدن قانون تحریمی موسوم به «سزار» علیه سوریه را محکوم کرد و گفت: روابط اقتصادی خود را با سوریه تقویت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه با اعلام حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سیاسی در لیبی، بر لزوم استمرار این تلاش‌ها تاکید کرد.

 

 

سید عباس موسوی چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه از نشست فوری شورای حقوق بشر برای مقابله با نژادپرستی در آمریکا حمایت کرد و گفت:معتقد به مقابله ریشه‌ای با نژادپرستی سیستماتیک در برخی مناطق جهان به ویژه آمریکا هستیم.

وزارت امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه نیز ضمن استقبال از این نشست، عنوان کرد: وقت آن فرارسیده که جهان بر پاسخگو کردن رژیم آمریکا در حوزه حقوق بشر در داخل و خارج این کشور تمرکز کند.

 

 

از دیگر تحولات هفته گذشته استقبال ایران از اعضای غیردائم جدید شورای امنیت بود. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه از انتخاب هند، ایرلند، مکزیک و نروژ به عنوان اعضای جدید غیردائم شورای امنیت استقبال کرد.

وزارت دادگستری آمریکا نیز در بیانیه‌ای مدعی شده مدیر یک شرکت ایرانی که پیشتر به نقض تحریم‌های آمریکا متهم شده بود به «جرائمش» اقرار کرده است.

در هفته‌ای که گذشت، اکثر قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا از قطعنامه‌ای که حامی گروهک تروریستی منافقین است حمایت کردند.

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا نیز در هفته‌ای که گذشت عنوان کرد که ایران به دنبال بیرون راندن نیروهای کشورش از منطقه است. فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا همچنین در اظهاراتی خاطرنشان کرد که نه واشنگتن، نه سعودی‌ها، نه امارات و نه هیچکدام از متحدان آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیستند.

مشاور ارشد «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز بیان کرد او در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال توافقی قوی‌تر با ایران خواهد بود.

گفتنی است، خبرگزاری رسمی عراق در هفته‌ای که گذشت گزارش داد که وزارت خارجه این کشور، سفرای ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در بغداد را احضار کرده و به سفیر ترکیه به شدت اعتراض کرده است.

جمهوری ارمنستان هم از عادی شدن شرایط در گمرک و مرزهای جنوبی این کشور برای تبادل کالا با ایران پس از یک وقفه پیش آمده خبر داد.

سید محمدعلی حسینی سفیر ایران در اسلام‌آباد نیز در دیدار با مشاور نخست‌وزیر پاکستان آمادگی ایران را برای ارائه تسهیلات کنسولی به تجار و رانندگان پاکستانی همراه با رعایت مقررات بهداشتی اعلام کرد.

 

 

یک مقام نظامی هند از اعزام پرسنل نیروی دریایی خود برای پیوستن به ائتلاف دریایی اروپا در خلیج فارس که به بهانه نظارت بر تردد کشتی‌ها در یک پایگاه دریایی در ابوظبی حضور دارند، خبر داد.

العربی الجدید روزنامه فرامنطقه‌ای به نقل از مقامات عراقی از سفر ماه آینده «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور به ایران، آمریکا و عربستان سعودی خبر داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول