اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

از مختار تا طبرستان، داستان مدیران موفق ورزشی در کهگیلویه و بویراحمد

امروز فراتر از 90 درصد جامعه ورزش استان که سوال کنیم از این دو مدیر به نام مدیران موفق ورزشی استان در طول 40 سال اخیر یاد می کنند هر چند که افتخاری خود معتقد است اصول مدیریت را از هادی آیت الهی اولین مدیرکل ورزش استان یاد گرفته است.

از مختار تا طبرستان، داستان مدیران موفق ورزشی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سرویس ورزش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ یکی از عرصه های سخت در امر مدیریت عرصه ورزش است که با جامعه گسترده و متنوعی از ورزشکاران حرفه ای و آماتور سر و کار دارد و ذائقه ها در این جامعه متنوع است و به همین دلیل مدیریت در ورزش مرد طوفان دیده و به دریا رفته می خواهد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای انقلاب تاکنون تعدادی مدیر در راس ورزش استان قرار گرفته اند و هر کدام نیز خدماتی داشته اند و برای اعتلای ورزش استان خدمت کرده اند.

هر چند خدمات مدیران ورزش استان در طول این سال ها شدت و ضعف داشته اما طبق واکاوی و بررسی ها جامعه ورزش استان از 2 مدیر ورزشی بیش از سایر مدیران رضایت داشته است.

گریزی بر تاریخچه 2 مدیریت موفق

عبدی افتخاری یکی از این مدیران است که فرزند بومی استان و اهل روستای مختار شهر یاسوج بوده و در عرصه ورزش استخوان خرد کرده و مسوولیت های مختلفی در ورزش کشور بر عهده داشته است و اکنون در راس یکی از فدراسیون های مهم ورزشی کشور یعنی رشته اسکی قرار دارد.

مردی که در بین بزرگان اسکی کشور و آن هایی که اسکی را اختصاصی و خانوادگی اداره می کرده‌اند چندین سال است که بودن توجه به حاشیه‌ها این رشته ورزشی را مدیریت می کند.

اما یکی دیگر از این 2 مدیر سید محمدتقی علوی فرزندی از دیار مازندران است که موجب شد با مدیریت خود حاشیه ها از ورزش استان رخت بربندد هر چند که اعتبارات ناچیز این سال ها اجازه نداد تا علوی بیش از این به هنرنمایی در عرصه ورزش استان بپردازد.

امروز فراتر از 90 درصد جامعه ورزش استان که سوال کنیم از این دو مدیر به نام مدیران موفق ورزشی استان در طول 40 سال اخیر یاد می کنند هر چند که افتخاری خود معتقد است اصول مدیریت را از هادی آیت الهی اولین مدیرکل ورزش استان یاد گرفته است.

در نشست انتخابات هیئت اسکی استان کهگیلویه و بویراحمد که چند روز پیش در محل اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد صحبت های جالبی از عبدی افتخاری مدیر موفق ورزشی استان و کشور در خصوص چرایی موفقیت در مدیریت ورزش شنیدیم.

افتخاری قبل از هر چیز با بیان حدیثی از امام جعفر صادق اظهار کرد: باید کلید همه مشکلات و بدبختی ها را دروغ دانست و اگر در کارها دروغ سرلوحه قرار دهیم به هیچ وجه در کار و خدمت موفق نخواهیم بود.

استانی که در محافظت از داشته ها ضعیف است

رئیس امروز فدراسیون اسکی و مدیرکل اسبق ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان برخی تفاوت ها در ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد و نقاط دیگر گفت: در بحث حفاظت از زیرساخت ها و امکانات ورزشی واقعا مشکلات جدی در استان وجود دارد برای مثال یک روز هیئت اسکی استان 100 ست اسکی داشت که امروز هیچ اثری از آن ها نیست و به سرقت رفتند و پیست را نابود کردند اما برای مثال در استان همدان که توفیق خدمت داشتم حتی از یک ست اسکی هم نمی گذشتند وقتی که برای اسکی از یک دست ست استفاده کردیم بلافاصله آن را از من طلب کردند که نشان می دهد چه میزان ارزش برای داشته ها و امکانات خود قائل هستند.

وی ادامه داد: اگر چارچوب ها نباشد و حفظ نشود دیگر کارها روزمره می شود خیلی ها می گویند که دوره شما دوره طلایی در ورزش استان بود اما من دوره مدیریت آیت اللهی را دوره موفقیت ورزش استان می دانم.

مدیرکل اسبق تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد به سلسله مراتبی که در ورزش طی کرده تا به این نقطه رسیده اشاره کرد و گفت: معلم ورزش بودیم که چارچوب ها را شناختیم و در اولین قدم تمام قوانین مالی را یاد گرفتیم در سه ماه اول مدیریت خود در ورزش استان با گرفتن چند استاد اصول مدیریت را در همه زمینه ها فرا گرفتم و تمام وقت خود را روی یادگیری گذاشتم و چنان در ورزش استان تحول ایجاد شد که وقتی در همان دوره تنها 10 مقام ورزشی داشتیم این مقام ها را به عدد 55 رساندیم.

وی گفت: سرانه فضاهای ورزشی را که عددی بسیار پایین بود به حد قابل قبولی رساندیم و با برنامه ریزی به هر آن چه که در ذهن داشتیم رسیدیم و دایره ها را باز کردیم چرا که در ورزش برای موفقیت باید مبحث چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا را کنار گذاشت و از همه افراد متخصص استفاده کرد.

موفقیت علوی از زبان افتخاری

افتخاری گفت: امروز علوی هم مدیری توانمند در ورزش است که طی یک پروسه به مدیریت ورزش استان رسیده است او روزگاری در کدگذاری کد کهگیلویه و بویراحمد را به جای مازندران زده بود و در دوره ما به استان آمد همان روز که آمد مدیرکل وقت ورزش مازندران به صورت تلفنی با من صحبت کرد و گفت که با علوی همکاری کنید و پشت سر او حجت الله خطیب سفارش او را کرد و از همان روزها که توانمندی او را دیدم به عنوان رئیس دفتر ما انتخاب شد و سپس با بروز توانایی خود قائم مقام ما در ورزش استان شد.

وی ادامه داد: علوی چم و خم کار را به خوبی یاد گرفته بود و با بودن علوی در ورزش استان من دیگر وظیفه مدیرکلی در استان را کنار گذاشتم و برای گرفتن اعتبارات و سایر نیازهای استان دائم در مرکز بودم چرا که اینجا کسی ورزش را به خوبی اداره می کرد و نیازی به بودن من در استان نبود.

افتخاری در وصف مدیریت علوی گفت: علوی در ساری هم مدیریت خوبی از خود نشان داد در معاونت مازندران هم گل کاشت و روزی که قرار بود مدیرکل ورزش قزوین شود با زرنگی او را به استان آوردیم و امروز مدیری موفق در حوزه ورزش است.

به گزارش فارس علوی در حالی چند سال مدیریت ورزش استان را بدون حاشیه در اختیار دارد که هر روز حاشیه سازی های فراوانی برای او ایجاد می شود و سیاسیون و برخی نمایندگان استان در همین مدت مدیران کل در سایه ای را در کنار علوی قرار داده اند تا نتواند از همه توان مدیریتی خود در استان استفاده کند.

و اما دلیل حرکت کند ورزش استان.....

 به گزارش فارس متاسفانه یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر موجب ایجاد رکود و سکون در ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد شده موضوع بکارگیری روسای هیئت‌های ورزشی به دلخواه سیاسیون به خصوص نمایندگان  مجلس بوده است.

به گزارش فارس، هر چند به ویژه در طول چهار سال اخیر مدیریت ورزش استان از سوی وزارت ورزش به دست افراد تخصصی و سرد و گرم چشیده در ورزش سپرده شد و اکثریت قریب به اتفاق ورزشکاران استان از تیم مدیریتی ورزش و جوانان رضایت دارند و این رضایت در طول همه ادوار بی‌سابقه بوده اما باید پذیرفت که اعمال سلیقه در انتخاب هیئت‌های ورزشی استان همواره وجود داشته و در دوره اخیر بسیار پر رنگ‌تر از گذشته بوده است.

 شاید یکی از دلایل رکود ورزش استان علی‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه مدیریتی این حوزه همین بکارگیری‌ها و دلسرد کردن نخبگان ورزشی بوده است.

اگر به مدیریت برخی از هیئت‌های ورزشی نگاه کنیم افراد غیر مرتبط در راس هیئت‌ها دیده می‌شوند که هیچ سنخیتی با رشته ورزشی و هیئت مذکور ندارند.

متاسفانه در کنار آن، برخی افراد تخصصی در هیئت‌های ورزشی استان گمارده شدند که هر چند با رشته ورزشی قرابت داشته‌ا‌ند اما افرادی متعهدتر و متخصص‌تر از این افراد وجود داشته‌ا‌ند که به ناحق و با سیاسی‌کاری کنار گود مانده‌ا‌ند و نورچشمی‌ها جای آن‌ها را در رأس هیئت‌های ورزشی گرفته‌ا‌ند.

در سال‌های اخیر سنگ‌اندازی در کار مدیریت ورزش و جوانان استان به حد اعلای خود رسید و علی‌رغم همه اعتمادی که ورزشکاران کهگیلویه و بویراحمدی به مدیریت تخصصی ورزش استان داشتند همین مخالفت‌های بی‌جا غرض ورزانه و غیر حرفه‌ای موجب رکود و سکون در ورزش استان شد.

پروژه مدیرکل تراشی و پخش مکالمات تلفنی چنان ضربه‌ای به پیکره ورزش استان زد که تا سال‌های سال درمان نمی‌شود پروژه‌ای که هر روز یک نورچشمی برای سکان این مدیریت فوق تخصصی کت و شلوار می‌دوختند. 

با همه این مشکلاتی که ایجاد شد اما ورزش کهگیلویه و بویراحمد به لطف هدایت نسبتاٌ صحیح و تخصصی باز هم به نسبت ادوار گذشته‌ که دخالت‌های کمتری می‌شد موفقیت‌های بهتر و بیشتری کسب کرد اما بپذیریم که دوره طلایی ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد گرفتار خودمحوری و کینه‌توزی افرادی شد که با ورزش کمتر مانوس بودند.

در یک قلم پی‌گیری افراد مساله‌دار در مرکز برای رفع مشکل حضور در انتخابات باعث رکود رشته ورزشی شد که تا سال‌ها در رکود و سکون خواهد ماند  

این گروه در حالی دخالت بی‌جا در ورزش استان می‌کردند و به دنبال چینش نیروهای خود در بدنه ورزش بودند که در روز روشن و چشم در چشم خودشان تیم فوتبال شهرداری یاسوج از صحنه روزگار محو شد و تیم فوتبال نفت و گچساران نیمه جان شد و در حمایت از دسته‌جات ورزشی نه تنها کمکی نکردند بلکه با سنگ اندازی‌های آن‌ها ورزش حرفه‌ای استان عقبگرد داشت.

به گزارش فارس با این روزگاری که بر سر ورزش استان رفت امید است روزهای آفتابی ورزش استان را شاهد باشیم و در مدیریت هیئت‌های ورزشی که بیشتر آن‌ها در دست متخصصین کاردان نیست تجدید نظر شود.

انتهای پیام/82009

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول