اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اعتراض شاعر شیرازی به حکم تخریب کتابخانه کانون

سمیه آورند، شاعر و داستان‌نویس شیرازی در اعتراض به حکم تخریب کتابخانه شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این شهر، نامه سرگشاده‌ای خطاب به شهردار شیراز نوشت.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سمیه آورند، شاعر و داستان‌نویس شیرازی در اعتراض به حکم تخریب کتابخانه شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این شهر، نامه سرگشاده‌ای خطاب به شهردار شیراز نوشت و نسبت به این اقدام شهرداری اعتراض کرد.

متن نامه این اهل قلم شیرازی به شرح زیر است:

کنون ای خردمند وصف خرد
بدین جایگه گفتن اندرخورد

کنون تا چه داری بیار از خرد
که گوش نیوشنده زو برخورد

خرد بهتر از هر چه ایزد بداد
ستایش خرد را به از راه داد

خرد رهنمای و خرد دلگشای
خرد دست گیرد به هر دو سرای

اینجا ایران است. صدای مرا از پایتخت فرهنگ و اندیشه و تاریخ، شیراز جنت‌طراز می‌شنوید. شیرازی که روزگاری بزرگ‌ترین پایتخت تمدن ایران بود و به دست اسکندر به آتش کشیده شد و غنی‌ترین کتابخانه جهان از بین رفت.

با شما هستم آقای شهردار!

شمارا چه شده که در سالی که به دستور رهبر انقلاب قرار است، روی فرهنگ و اقتصاد تمرکز کنید و آینده‌پروری پیشه کنید، عدول از دستور می‌کنید و حکم تخریب می‌گیرید؟

شما را چه شده که در سالی که شیراز پایتخت کتاب است، تصمیم می‌گیرید قدیمی‌ترین کتابخانه کودک و نوجوان شهر را که هزاران فرهنگی و هنرمند پرورده و جزو حافظه تاریخی و فرهنگی این شهر است، نابود کنید و پارکینگ عمومی بسازید و صد البته در افتتاحش هورا و مرحبا سر دهید؟

مانده‌ام از ریشه اسکندرید یا یک ایرانی نژاد؟ تا بوده، ایرانی فکرش به نابودی هیچ فرهنگی نرسیده و دستش را برای از بین بردن آن دراز نکرده.

کتابخانه مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سال ۴۶ افتتاح شده دقیقا رو به روی حافظیه است. شما را چه شده که حداقل به جای تغییر کاربری و تبدیلش به موزه فرهنگ کودک و نوجوان و فخرفروشی به توریست‌هایی که به ایران می‌آیند، به فکر ساخت جایگاه ماشین هستید. چند سال پیش به بهانه ساخت پل مرکز ولیعصر را با خاک یکسان کردید، اما باور کنید ما پل نیاز نداریم. ما به پارکینگ نیاز نداریم. فرزندان ما به غذای روح نیاز دارند. مرکز شماره یک کانون پرورش فکری تنها ارگانی است که در حال حاضر به جز آموزش و پرورش، به کودکان نابینا و کم بینا و ... خدمت‌رسانی می‌کند. به کجا رسیده‌اید که دلتان به آواره شدن این طفلکان معصوم رضایت داده؟

آقای شهردار!

دختر من کتابخانه می‌خواهد. دختر من مکانی امن برای آموزش می‌خواهد. برای پرورش استعدادش. فراموش نکنید دختر من یا با دختر شما همکلاس است یا با نوه شما دوست. شاید هم دختر من روزگاری معلم نوه شما شود. پس با تخریب یک مکان فرهنگی آینده خوبی در انتظار آینده‌سازان نخواهد بود. دست از شعار برداریم و با حمایت از این گونه مکان‌ها به فکر ایرانمان باشیم.

دکتر سمیه آورند از بانوان اهل‌ قلم استان فارس، زاده فسا و بزرگ‌شده شهر شیراز است. او هم شعر می‌گوید و هم داستان می‌نویسد. او مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز صدرای شیراز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول