چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱

فارس من

فارس من| از سجام تا سکه ثامن؛ با پاسخگوترین مسئولین آشنا شوید

در یک‌سال گذشته مسؤلانی که پاسخگوی مطالبات مردم در «فارس من» بودند، انگشت‌شمارند. این گزارش معرفی بعضی از پاسخگوترین آن‌ها است.

فارس من| از سجام تا سکه ثامن؛ با پاسخگوترین مسئولین آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «فارس من» آمده تا صدای مردم باشد؛ وسیله‌ای برای انتشار مطالبات آن‌ها. قول داده بودیم مطالبات پرامضای شما را پیگیری کنیم. بگذریم از این‌که برخی آقایان کلاً بنای پاسخگویی ندارند. در دو سال گذشته اما کم نبودند مسؤلانی که دل به درد خلق‌الله دادند. آن‌ها که برای مطالبات شما گوش شنوا بودند؛ پاسخ دادند و پیگیری کردند. کم اما غنیمت! این گزارش معرفی آن‌ها است؛ معرفی مسؤلین پاسخگو. ببینیم:

 

اول| حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سخنگوی سهام عدالت

تب بورس داغ است؛ شکست بازارهای موازی و سقوط آزاد ارزش پول ملی پای خیلی‌ها را به این بازار باز کرد. بعلاوه موضوع آزادسازی سهام عدالت پس از سال‌ها میلیون‌ها سهامدار دیگر را آشنای این مجموعه کرد. البته که مشکلاتی هست؛ از قبیل ابهامات و مسائلی که صاحبان تازه‌وارد سهام عدالت دارند. یا مشکلاتی که هفت‌خوان احراز هویت «سجام» برای علاقمندان به بازار سرمایه ایجاد کرد.

سوژه‌های متعددی در این‌باره در «فارس من» ثبت شد؛ مثلاً مطالبه ۸۵۰۰۰ نفری سهامداران بازار از مجموعه سجام. یا ده‌ها مطالبه متعدد حول‌وحوش سهام عدالت. (اطلاعات بیش‌تر در این گزارش) وظیفه بود پیگیری کنیم. خوشوقتانه طرف یک مدیر پاسخگو بود. آقای فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه که هم‌زمان سخنگوی سهام عدالت هم هست. انصافاً یک‌تنه پاسخگوی همه ابهامات و تماس‌های خبرنگاران ما بود.

 

مثلاً این‌گفت‌وگو که مفصلاً درباره چرایی عدم واریز سود مجامع توسط شرکت‌های بورسی توضیح داد. وی در این گفت‌وگو خلأهای قانونی موجود برای الزام واریز سود از طریق سامانه سجام را دلیل اصلی این نارسایی دانست. یا در این گفت‌وگوی دیگر که درباره برخی ابهامات درخصوص سهام عدالت مفصلاً به‌خبرنگار ما توضیح داد. و این‌جا که کلاً توپ واریز سود از طریق سجام را به‌زمین سهامداران انداخت و از مجامع خواست شرکت‌ها را ملزم به این کار کنند.

قدردان آقای فهیمی هستیم؛ برای این‌که برای مردم برای امضاهای پرشمار آن‌ها ارزش قائل است. برای این همه پاسخگویی! فارغ از این‌که تا چه اندازه مطالبه ده‌ها هزار نفری کاربران محقق شد یا نه؛ باور بفرمایید همین مجرد پاسخگویی غنیمت است. آن‌قدر که آقای سخنگوی محترم سهام عدالت را به لیست مسؤلین پاسخگوی فارس من اضافه کنیم.

 

دوم| محمدحسین رنجبران مسؤل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما

پیدا کردن مسؤل پاسخگو آن‌هم در حوزه فرهنگ کار ساده‌ای نیست. حوزه‌ای که اتفاقاً مورد علاقه کاربران «فارس من» است. ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات حوزه فضای مجازی این‌روزها دغدغه بسیاری از خانواده‌ها است. آن‌ها که تربیت سالم بچه‌ها را مهم‌ترین وظیفه پدر و مادر می‌دانند. مطالباتی از جنس ابراز نگرانی از پخش آگهی‌های پرشمار در شبکه پویا یا کمپین درخواست برای پخش زنده بهارستان در شبکه‌های سیما.

محمدحسین رنجبران از آن مسؤلان پاسخگو است. مردی که دست‌کم برای مطالبات ده‌ها هزار امضایی مردم از رسانه ملی یک گوش شنوا است. پیگیری می‌کند و خبر می‌دهد. بعضی از مطالبات شما هم با همین پیگیری‌ها به جمع‌بندی و نتیجه رسید. مثل توقف پخش آگهی‌های آزاردهنده در شبکه پویا. مطالبه‌ای که دغدغه خیلی از خانواده‌ها شده بود. خانواده‌هایی که نگران بدآموزی بعضی از این تبلیغات روی روح و روان بچه‌ها بودند.

 

اخیراً هم که موضوع تشکیل شبکه تلویزیونی مجلس داغ شد. مطالبه‌ای که در «فارس من» به‌ثبت رسید و ۱۲۰۰۰ حامی جمع کرد. امضاکنندگان پویش معتقد بودند پخش زنده مذاکرات صحن از سیمای ملی می‌تواند تا حدود فراوانی به شفافیت هرچه بیشتر پارلمان کمک کند. بهرحال خواسته مردم را دوباره از آقای رنجبران پیگیری کردیم. پاسخ منطقی بود؛ این‌که چنین چیزی مبنای قانونی ندارد.

حالا گذشته از این‌که مطالبات مردم به نتیجه رسید یا نه؛ صرف پاسخگویی جای تقدیر دارد. همین‌که آقای رنجبران برای مطالبات مردم احترام قائل است، همین‌که خود را ملزم به پاسخگویی می‌داند. در این روز و روزگار پیدا کردن مسؤل پاسخگو کار ساده‌ای نیست!

 

سوم| الهیار ترکمن معاون وزیر آموزش و پرورش

زحمت‌کش‌تر از فرهنگیان هم مگر هست؟ چهره‌های فرهیخته‌ای که صبورانه شبانه‌روز برای پرورش فرزندان این سرزمین تلاش می‌کنند. حق دارند اگر مطالبه کنند؛ خاصه با این شرایط. گرفتاری‌های معیشتی و گرانی بی‌امانی که سفره‌های همه را رفته‌رفته آب می‌بَرد. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در «فارس من» درباره معلم‌ها نمودار روشن این ادعا است. البته که وظیفه‌ای بالاتر از پیگیری آن‌ها نیست.

مطالبات معیشتی فرهنگیان عمدتاً بر می‌گردد به معاونت توسعه منابع وزارت‌خانه. جایی که علی الهیار ترکمن چند سالی هست سکان‌دار آن مجموعه است. یک مدیر پاسخگو و البته دلسوز که در همین قحط‌سال کسر بودجه و گرانی پیگیر مشکلات معلم‌ها است. سوژه‌های متواتر شما اهالی آموزش‌وپرورش را معمولاً در یک‌سال گذشته با وی در میان گذاشتیم. البته که پاسخگو بود.

 

مواردی مثل بالا رفتن سقف سنی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، پیگیری اولویت‌های استخدامی آموزش‌وپرورش، اعتراض به نحوه اجرای افزایش ۵۰درصدی حقوق معلم‌ها، رسیدگی به مشکلات سرباز-معلم‌ها، مشکل عدم احتساب سنوات ورودی‌های ۸۸ دانشگاه فرهنگیان، مطالبه برای برگزاری آزمون نهضت سوادآموزی توسط دانشگاه فرهنگیان، پیگیری مشکلات استخدامی‌های ماده ۲۸ و موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان از جمله این سوژه‌ها است.

مطالبات فرهنگیان اغلب پُرامضا هستند؛ هم‌چنین پرشمار. با پیگیری‌های گروه آموزش‌وپروش خبرگزاری البته تاکنون بعضی از این سوژه‌ها را تا حدودی به موفقیت رسید. البته که نقش یک مسؤل پاسخگو، شخصیتی مثل الهیار ترکمن در رفع و رجوع مطالبات معلم‌ها انکارناپذیر است. سوژه‌های پرشمار شما هم‌چنان اولویت نخست همکاران من برای پیگیری است؛ چه‌کاری مهم‌تر از این؟

 

چهارم| علی‌اکبر کریمی نماینده مجلس شورای اسلامی

«سکه ثامن» از آن پرونده‌های قدیمی فارس من است. مطالبه‌ای با هزاران مالباخته که چند سال پیش با اعتماد به یک وب‌سایت اینترنتی دار و ندارشان از دست رفت. کمپین آن‌ها سال ۹۷ به‌ثبت رسید. خیلی زود توانست هزاران امضا جمع کند. برای همین روی میز پیگیری‌های همکاران من در گروه حقوقی-قضائی قرار گرفت. از دادستانی تا بهارستان؛ هر طوری شد موضوع را با مسؤلین مختلف در میان گذاشتند.

یکی از پاسخگوترینِ آن‌ها علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک بود. عضو کمیسیون صنایع-معادن که پای کار ایستاد. وی مطالبه مردم در «فارس من» را به صحن علنی بُرد. متن این سؤال از وزیر را 6 نماینده دیگر از جمله ابوالفضل ابوترابی و احسان قاضی‌زاده هاشمی هم امضا کرده بودند. این نمایندگان در آن سؤال بابت تخلفات وزارت صمت را بابت اعطای مجوز به مجموعه سکه ثامن مقصر می‌دانستند. متن کامل خبر این‌جا.

 

حالا سه سال از آن روزها می‌گذرد؛ پیگیری‌های فارس من، حضور مسؤلین پاسخگو البته ممارست مردم پرونده «سکه ثامن» را به نتیجه رساند. قبل از عید بسیاری از مالباخته‌ها به اموال از دست‌رفته‌شان رسیدند. رسیدگی قضائی به اتهامات مجرمین ادامه دارد.

 

عمده گلایه‌های شما عدم پیگیری مطالبات‌تان در «فارس من» است. موضوعی که مستقیماً با میزان پاسخگویی مسؤل مربوطه در ارتباط است. باور کنید همکاران من شبانه‌روز پیگیر تک‌تک سوژه‌های شما هستند. بگذریم از این‌که خیلی وقت‌ها به در بسته می‌خورند. برای همین باید قدردان همین مختصر پاسخگویی از جانب آقایان مسؤل بود. همه باید برای حل مشکلات مردم تلاش کنند. امید که مسؤلین ناپاسخگو اعتنا کنند!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول