اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مصر خواستار مداخله مستقیم شورای امنیت در ارتباط با سد النهضه شد

وزارت خارجه مصرضمن متهم کردن اتیوپی به افزایش تنشها، خواستار مداخله مستقیم شورای امنیت سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات در ارتباط با سد النهضه بر روی رود نیل شد.

مصر خواستار مداخله مستقیم شورای امنیت در ارتباط با سد النهضه شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، به دنبال تشدید تنشها میان مصر و اتیوپی بر سر سد النهضه، قاهره روز جمعه خواستار مداخله مستقیم شورای امنیت سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات در ارتباط با ساخت نیروگاه آبی اتیوپی روی رود نیل شد.

براساس گزارش شبکه الجزیره، مذاکرات میان دو طرف در هفته جاری میلادی بار دیگر به دلیل اختلافات گسترده متوقف شد.

دولت مصر با اشاره به لزوم مداخله شورای امنیت تاکید کرد که به دلیل مواضع منفی اتیوپی در این زمینه مذاکرات را متوقف کرده است و خواستار مداخله سازمان ملل و انجام مسئولیتهای شورای امنیت برای جلوگیری از افزایش تنشهای نظامی و برقراری صلح و ثبات شده است.

وزارت خارجه اتیوپی در پاسخ، قاهره را متهم به تشدید پروپاگاندا کرده و تاکید کرد که مصر وارد یک قمار سیاسی شده است.

وزارت خارجه اتیوپی در ادامه اضافه کرد که قاهره به دنبال تحمیل و کنترل توسعه پروژه‌ها در روخانه متعلق به ماست و ما اجازه نخواهیم داد که پروژه‌های ما روی منابع آبی خودمان از سوی قاهره تعیین تکلیف شود.

اتیوپی همچنین تاکید کرده است که رویکرد یکجانبه مصر برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست. ما به دنبال توافق هستیم اما برنامه زمانبندی خود را نیز متوقف نخواهیم کرد.

اتیوپی تاکید کرده است که سد النهضه باید منبعی برای همکاری و همگرایی منطقه‌ای باشد نه عاملی برای جنگ و تنش.

وزرای آبیاری مصر، سودان و اتیوپی روز پنج‌شنبه سومین نشست خود به منظور بررسی اصول راه‌اندازی سد النهضه و پر کردن آب آن برگزار کردند که با شکست مواجه شده است.

در این نشست طرح پیشنهادی اتیوپی درباره پر کردن آب این سد بررسی شد و مصر و سودان ملاحظات خود درباره این طرح را که گفته می‌شود عقب‌نشینی کامل از توافقات قبلی بود، اعلام کردند.

اتیوپی قرار است این سد را حدود دو هفته دیگر افتتاح کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول