اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تشکیل 166 هزار پرونده قضایی در سال 98 در چهارمحال و بختیاری/ مسؤولان: 60 درصد وکلا بیکار هستند!

مسؤولان مربوطه درحالی از بیکاری 60 درصد از وکلای چهارمحال و بختیاری صحبت می‌کنند که طبق آمار حدود 650 وکیل، وکالت بیش از 16 هزار پرونده را در سال 98 در این استان تقبل کرده‌اند.

تشکیل 166 هزار پرونده قضایی در سال 98 در چهارمحال و بختیاری/ مسؤولان: 60 درصد وکلا بیکار هستند!

مریم رضی‌پور|به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ساختمانی بزرگ با پله‌های بلند و دیوارهای قهوه‌ای، اطراف این بنای بزرگ چندین نفر با ماشین‌های تایپ نشسته‌اند و عریضه می‌نویسند، خانمی که گوشه چادرش را با دندان گرفته و با چندکودک گریه‌کنان به آقای عریضه‌نویس از رفتار بد شوهرش می‌گوید و خواهان طلاق است، مردی که از مال رفته‌اش می‌گوید و شاکی است، آن یکی چک برگشتی دارد و این یکی زمینش را عده‌ای مالک شده‌اند و دنبال راه چاره ‌است و همگی سرگردان....

از پله‌ها که بالا می‌روم با مجسمه ترازو به دست مواجه‌ می‌شوم داخل ساختمان عده‌ای از همین خانم‌ها و آقایان و گاها بچه‌هایی که دست در دست بزرگ‌ترها داده‌اند را می‌بینم که هراسان و با عجله با پرونده‌های رنگی به این طرف و آن طرف می‌روند و پله‌ها را بالا و پایین می‌کنند، عده‌ای هم روی صندلی راهروها نشسته‌اند و سر در گریبان دارند.

روی یکی از صندلی‌ها می‌نشینم تا نفسی تازه کنم و جرعه‌ای آب بخورم حواسم به کنار دستم نیست که ناگهان پیرمرد و پیرزن خوش‌صحبتی را می‌بینم که با آن لهجه زیبا می‌گویند نوش جانت بی‌اختیار تعارف می‌کنم آن‌ها فقط می‌خندند، نفسم که جا آمد از آن‌ها پرسیدم شما اینجا چکار می‌کنید و باز هم می‌خندند.

پیرزن به حرف می‌آید و سر صحبت را باز می‌کند و با بغض می‌گوید که نوه و پسرشان وقتی که پیرمرد در خواب بوده با یک وکالت‌نامه و استفاده از اثرانگشت همه اموالشان را بالا می‌کشند و حالا آواره خیابان‌ها شده‌اند... آمده‌ بودند شکایت کنند اما راه و چاه را نمی‌دانستند راستش دلم برایشان کباب شد...

سر که چرخاندم از این جنس افراد زیاد دیدم که به دنبال حقوق از دست رفته خود بودند، یکی برای طلاق، یکی برای ملک، یکی برای چک برگشتی و دیگری برای یک دعوای خانوادگی...

بله اینجا ساختمان دادگستری است که ممکن است حداقل یک بار در عمرمان گذرمان به اینجا بیفتد و فضای آن را تجربه کنیم اما آمدن به اینجا آدابی دارد و افرادی هستند که به شما در گرفتن حق و حقوق‌تان کمک می‌کنند به این افراد وکیل گفته می‌شود البته شاید آشنایی زودتر  با این افراد در زندگی و استفاده از وکیل در مراودات زندگی باعث شود کمتر و یا شاید هیچ‌گاه گذرمان به این ساختمان نیفتد.

برای بررسی این موضوع و برطرف شدن سؤالات زیادی که در ذهن داشتم راهی یک گفت‌وگو با رئیس کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری و چندین وکیل شدم.

در 9 سال اخیر فقط 90 نفر وکیل به کانون وکلای چهارمحال و بختیاری اضاف شده است

رئیس کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کانون استان از سال ۱۳۹۱ و در حالی‌که حدود ۱۸۰ عضو داشته از کانون  وکلای دادگستری اصفهان جدا شده و مستقل شده است، گفت: در خلال سال‌های ۹۱ تا ۹۸  تعداد وکلای این کانون به حدود ۲۷۰ نفر رسیده و در هر سال به موجب مقررات تبصره ذیل ماده ۱ قانون نحوه کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ کمیسیونی مرکب از رؤسای دادگستری، شعبه اول دادگاه انقلاب مرکز استان و کانون وکلای تعداد ظرفیت مورد نیاز برای جذب و پذیرش کارآموزان وکالت را تعیین می‌کنند و این کمیسیون با توجه به تعداد پرونده‌ها، میزان مراجعه مردم به وکیل و نیاز حوزه‌های قضایی ظرفیت را اعلام می‌کنند.

تقی مبینی ابراز امیدواری کرد در صورتی که طی فرایند اصلاح قوانین مربوط به نهاد وکالت، مردم مکلف باشند از خدمات وکیل استفاده کنند این ظرفیت به‌نحو چشمگیری افزایش خواهد داشت و حتی می‌توان تا ده برابر آن را افزایش داد ولی در حال حاضر با توجه به اختیاری بودن استخدام وکیل به این مهم نمی‌توان دسترسی داشت.

هر ساله تعدادی لیسانسه بیکار به وکیل بیکار تبدیل می‌شوند

وی در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه طبق آمار موثق در خلال پنچ سال گذشته حدود ۶۰ درصد وکلای عضو این کانون بیکار بوده‌اند و مراجعه‌ای به آنها صورت نگرفته است، ادامه داد: در واقع با وضعیت موجود هر سال تعدادی لیسانسه بیکار حقوق به وکیل بیکار تبدیل می‌شوند.

مقایسه تعداد دانشجویان حقوق در ایران و سایر کشورها

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰۰ مرکز دانشگاهی در کشور مبادرت به جذب دانشجوی حقوق می‌کند و هر سال رقمی حدود ۷۸ هزار دانشجو در این رشته به تعداد دانشجویان افزوده می‌شود؛ ادامه داد: این در حالی‌ است که این ارقام در کشوری چون سوئد تعداد ۱۰۰ دانشجو در ۴  مرکز دانشگاهی، در کشور آلمان هر سال ۱۰۰۰ دانشجوی حقوق در ۲۵ مرکز دانشگاهی و در کشورهای چین، هند و ۲۵ کشور اتحادیه اروپائی مجموعا ۷۸۰۰۰ دانشجو پذیرفته می‌شود، اضافه کرد: ملاحظه می‌کنید که نظام آموزش عالی و دانشگاهی ما تقریبا برابر با نصف دنیا دانشجوی حقوق می‌پذیرد در حالی‌که زیرساخت‌های لازم را برای استخدام این افراد بعد از فارغ التحصیلی نداریم و البته این مشکل خاص رشته حقوق نیست و اکثریت فارغ التحصیلان دیگر رشته‌ها هم با همین مشکل مواجه هستند.

در ادامه به سراغ رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه‌قضائیه در استان رفتیم چون این نهاد هم سالانه تعدادی وکیل پذیرش می‌کند.

 

340وکیل از مرکز وکلا و مشاوران قوه‌قضائیه استان پروانه وکالت گرفته‌اند/ 35 تا 40 درصد این وکلا فعال هستند

سید قدرت‌الله حسین‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر 340 وکیل از جانب این نهاد پروانه وکالت دریافت کرده‌اند و یا در شرف دریافت هستند گفت: عملا 35 تا 40 درصد این وکلا فعال هستند و مابقی تعطیل و یا موردی کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه میزان حق‌الوکاله از سال 85 تا اوایل امسال ثابت بود و به دستور رئیس وقت افزایش یافته است، افزود: همین میزان فعلی هم توافقی است و با توجه به نوع پرونده متفاوت است.

رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه‌قضائیه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های استان، پرونده‌های ورودی، دادگاه جدیدالتأسیس و نقل و انتقالات پذیرش وکیل جدید صورت می‌گیرد.

نشستن پای صحبت چند وکیل هم در این خصوص خالی از لطف نیست...

تعداد وکلای استان زیاد است /وضعیت اقتصادی مردم اجازه گرفتن وکیل را به آن‌ها نمی‌دهد

محبوبه بیگی هرچگانی وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه در حال حاضر تعداد وکلای استان زیاد است و بسیاری از همکاران بنده بیکار هستند و بعضا در مراکز ثبت شرکت‌ و بانک‌ها فعالیت می‌کنند، گفت: وضعیت اقتصادی مردم به گونه‌ای است که کمتر سراغ وکیل می‌روند چون از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.

وی با بیان اینکه حق‌الوکاله‌ها برای مردم سنگین است و اکثرا از طریق مشاوره پرونده‌های قضایی خود را پیش می‌برند و چون اطلاعاتی حقوقی ندارند دچار مشکل می‌شوند، ادامه داد: درست است که میزان دریافتی وکیل از موکل خود توافقی است و طرفین می‌توانند توافق کنند و با توجه به رابطه آشنایی یا عدم توانایی مالی، هزینه تمبر مالیاتی توسط موکل پرداخت شود و وکیل از حق‌الوکاله خود چشم‌پوشی کند اما با توجه به شراغیرممکن است.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه با توجه به شرایط بد اقتصادی وکلای باسابقه همچنان مانند روال قبل پرونده‌های خود را دارند اما همکاران جدید‌الورود عمدتا بیکار هستند و یا صرفا کارهای ضعیفی را می‌گیرند تا تنها کار یاد بگیرند، اضافه کرد: مردم از این موضوع آگاهی دارند که اگر وکیل داشته باشند نتیجه خواهند گرفت اما توانایی مالی برای گرفتن وکیل را ندارند.

فرهنگ وکالت در کشور جا نیفتاده است/ بسیاری از همکارانم بیکار هستند و معیشت ضعیفی دارند

پارسا حیدری وکیل پایه یک دادگستری دیگری است که معتقد است فرهنگ  وکالت در کشور و به تبع آن چهارمحال و بختیاری جا نیفتاده است، گفت: تعداد وکلا در استان ما زیاد است و تنها برخی از همکاران که سابقه بالایی دارند پرونده می‌گیرند و مابقی بیکار هستند و مجبور می‌شوند برای تأمین معیشت خود در استان‌های دیگر پرونده قبول کنند.


وی هزینه حق‌الوکاله و عدم توانایی مردم در پرداخت آن و بررسی برخی از پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف را از دیگر عواملی عنوان کرد که باعث شده است که مردم کمتر به سراغ وکیل بروند.

سال گذشته 166 هزار پرونده وارد سیستم قضایی استان شد /10 تا 15 درصد پرونده‌های قضایی استان دارای وکیل است

دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد هم معتقد است بیشتر پرونده‌های قضایی استان بدون وکیل است و مردم در این خصوص اطلاع کافی ندارند که با حضور وکیل می‌توانند نتیجه مطلوب بگیرند.

عبدالرضا علیمحمدی با بیان اینکه 10 تا 15 درصد پرونده‌های قضایی استان دارای وکیل است، ادامه داد: درست است که هزینه‌های وکالت هم در این خصوص تأثیر گذار است اما عدم وجود فرهنگ وکالت در بین مردم بیشتر محسوس است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 166 هزار پرونده وارد سیستم قضایی استان شده است، افزود: سالانه 10 تا 15 درصد به میزان پرونده‌های ورودی اضافه می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد سلامت نفس، بالا بودن سطح اطلاعات حقوقی، احقاق حق مردم، امانت‌داری و رازداری را از ویژگی‌های گزینش فارغ‌التحصلان در رشته وکالت عنوان کرد.

اما این تمام ماجرا نیست...

به گفته دادستان مرکز استان سال گذشته چیزی حدود 166 هزار پرونده قضایی تشکیل شده، و در جایی دیگر هم اظهار کرده‌اند که 10 الی 15 درصد پرونده‌ها وکیل دارند، با یک حساب ساده متوجه می‌شویم که حدودا فقط در سال گذشته در کمترین حالت 16 هزار پرونده به وکلای استان ارجاع داده شده و طبق گفته رئیس کانون وکلای استان تعداد وکلای این استان کمتر از 350 نفر است.

حال چطور ممکن است 16 هزار پرونده را فقط 300 وکیل قرار است بررسی کند و باز هم مسؤولان امر گلایه داشته باشند که 60 درصد وکلای این استان بیکار هستند!

انتهای پیام/68024/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول