اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مخاطبان فارس درباره مناظره رفیعی و آقا‌میری چه گفتند؟

مناظره حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و سیدحسن آقامیری در حالی برگزار شد که تنها پخش زنده این برنامه در صفحات شخصی این افراد بیش از ۷۰ هزار بیننده داشت و مخاطبان بسیاری خواهان ادامه این گفت‌‌و‌گو‌ها هستند.

مخاطبان فارس درباره مناظره رفیعی و آقا‌میری چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس مناظره حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و سیدحسن آقامیری روز پنجشنبه ۲۹ خرداد‌ماه ۱۳۹۹ به میزبانی حجت‌الاسلام سرلک برگزار شد.

این مناظره پس از وارد کردن شبهاتی از سوی سیدحسن آقامیری به موضوعاتی چون جاودان نبودن جنایتکاران و مشرکان در جهنم، امکان جبران گناه در قیامت باوجود عدم توبه در دنیا، ایجاد یأس در جامعه و ایجاد بدگمانی به انقلاب اسلامی و برخی موضوعات دیگر به درخواست حجت‌الاسلام رفیعی برگزار شد.

استقبال بیش از ۷۰ هزار نفر از پخش زنده مجازی مناظره رفیعی و آقا‌میری

استقبال بیش از ۷۰ هزار نفر از این برنامه هنگام پخش زنده، طرح شبهات و بیان پاسخ آنها، شناخت نیاز مخاطب به برگزاری چنین جلساتی (باتوجه به استقبال مخاطبان)، رعایت ادب و احترام از سوی طرفین مناظره، لزوم توجه رسانه ملی به چنین برنامه‌هایی و انعکاس آن، تأکید مخاطبان به استمرار این‌گونه جلسات بحث و مناظره و... از جمله نکات مثبت این برنامه بود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. همچنین مخاطبان خبرگزاری فارس هم در زمینه موضوعات مطرح شده نظرات مختلفی داشتند که اشاره به برخی از این نظرات هم خالی از لطف نیست.

گزارش کامل این مناظره را می‌توانید اینجا ببینید.

پاسخ قرآن به موضوعاتی مانند جاودان نبودن مشرکان در جهنم و امکان جبران گناه در قیامت

سیدحسن آقامیری در حالی این موضوعات را بیان کرده است که با مراجعه به آیات قرآن کریم موضوعاتی مانند جاودان نبودن مشرکان در جهنم، امکان جبران گناه در قیامت باوجود عدم توبه در دنیا مردود است. البته ممکن است سایر گنهکاران بتوانند این فرصت را پیدا کنند که از عذاب دائمی رهایی یابند، اما این امر درباره مشکران صدق نمی‌کند. چنانچه خداوند در آیات ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره مبارکه هود می‌فرماید: «فَأَمَّا الَّذِینَ شَقُوا فَفِی النَّارِ لَهُمْ فِیهَا زَفِیرٌ وَشَهِیقٌ (۱۰۶) خَالِدِینَ فِیهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعَّالٌ لِمَا یُرِیدُ (۱۰۷)»

و اما کسانى که تیره‏ بخت‏ شده‏‌اند در آتش فریاد و ناله‏ سرمی‌دهند (۱۰۶) تا آسمان‌ها و زمین برجاست در آن ماندگار خواهند بود مگر آنچه پروردگارت بخواهد زیرا پروردگار تو همان کند که خواهد (۱۰۷)

تفاوت مجازات کافر و مشرک با مؤمن گنه‌کار

ماجرای کفار و مشرکان موضوع دیگری است و مجازات این افراد با مجازات مؤمنان گنه‌کار تفاوت دارد. خداوند در آیات مختلف کسانی را که کفر ورزیده‌اند به عذابی دائمی و همیشگی بشارت می‌دهد. در این راستا خداوند در آیه ۳۹ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (۳۹) و[لى] کسانى که کفر ورزیدند و نشانه‏‌هاى ما را دروغ انگاشتند آنانند اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود (۳۹)»

خداوند در آیات ۱۶۱ و ۱۶۲ سوره بقره درباره کافرانی که تا آخرین لحظه عمر دست از کفر و شرک برنداشتند و با این حال از دنیا رفتند هم چنین می‌گوید: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ» (۱۶۱)کسانى که کافر شدند و در حال کفر مردند لعنت‏ خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنان باد «خَالِدِینَ فِیهَا لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنْظَرُونَ» (۱۶۲) در آن [لعنت] جاودانه بمانند نه از عذابشان کم شود و نه مهلت‏ یابند.

درباره پشیمانی کفار و مشرکان در روز قیامت هم آیات مختلفی نازل شده است؛ از جمله: «یَوْمَ لَا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» [همان] روزى که ستمگران را پوزش‏ طلبی‏‌شان سود نمى‏‌دهد و براى آنان لعنت است و برایشان بدفرجامى آن سراى است. (غافر ۴۰)»

استقبال عموم مردم از این مناظره از نکات جالب آن است که حدود ۷۰ هزار نفر به صورت زنده این مناظره را مشاهده کردند. همچنین باز نشر آن در خبرگزاری فارس با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد و در این راستا به جز چند هزار بازدید از خبر حدود ۴۰۰ نظر هم ذیل گزارش به ثبت رسید.

 در این راستا برخی از کاربران خبرگزاری فارس درباره این موضوع، نظرات جالبی را مطرح کرده‌اند که از جمله آن می‌توان اشاره مخاطبان به آیات و روایات مختلف درباره موضوع خلود در جهنم را بیان کرد.

در ادامه به برخی از این نظرات اشاره می‌کنیم:

یک کاربر: خلود در جهنم مانند مجازات اعدام مجرمان در دنیا می‌ماند که دیگر راه بازگشتی وجود ندارد

* در این دنیا اگر کسی خلافی انجام دهد، طبعاً برایش تبعاتی دارد مثلاً یا یک تذکر به او می‌دهند و یا در دادگاه حاضر و بنابر جرمی که مرتکب شده حکمی برایش صادر می‌گردد. مثلاً حد یا زندان یا اعدام و غیره و بسته به جرم طرف مقابل تحمل عقوبت می‌کند و سپس به زندگی عادی برگشت داده می‌شود؛ الا کسی که اشد مجازات برایش لحاظ شده یعنی مرگ که دیگر ادامه زندگی برایش ممکن نیست. این یک مثال است اگر کافر و منافق و مشرک که الله عزیز در کتاب کریم فرمودند تا ابد در آن مخلدن منظور همان اشد مجازات است که در دنیا همان اعدام است.

* اگه آخرت، مکانی برای انجام عمل باشه پس چرا کفار درخواست برگشت به دنیا را دارند تا گذشته خود را جبران کنند؟ چرا مطالبه عمل در همان قیامت را ندارند؟ أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ (اعراف ۵۳)

* آیه ۷۲ سوره اسرا را بخوانید: اما کسی که در این جهان (از دیدن چهره حق) نابینا بوده است، در آخرت نیز نابینا و گمراهتر است!

یک کاربر: توبه و تکلیف به این معنا که در دنیا وجود دارد در آخرت کاملاً بی‌معناست

* با توجه به ادله عقلی دقیق و آیات و روایات، عالم آخرت ظهور و بروز و تجلی حقیقت ملکات نفس و عمل انسان است لذا توبه و تکلیف به این معنا که در دنیا وجود دارد در آخرت کاملاً بی‌معناست مثلاً این آیه شریفه که می‌فرماید «یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و من شر»... قیامت روزی که هر کسی آنچه را که بوده و عمل کرده به علم حضوری و شهودی کاملاً به نحو حقیقت آنچه در دار دنیا بوده ادراک کرده و می‌فهمد. پس عذاب و نعمت بروز عمل و خود نفس اوست. خلاصه اینکه اخرت بروز حقیقت نفس است «یوم تبلی السرائر» یعنی روزی که درون و پنهان هر چیزی آشکار می‌شود.

* کسی که جاودانه در عذاب خواهد بود، مشرک است، اما مؤمن گناهکار پس از مجازات متناسب از عذاب رها می‌شود (لابثین فیها احقاباََ، سوره مبارکه نبأ) و پاسخ متین عزیزمان جناب آقای لواسانی هم ناظر به مخلدبودن مشرکین در جهنم است و الٌا گناهکاران صاحب ایمان اگر با عذاب‌هائی که در برزخ می‌بینند پاک نشوند یا در آخرت شفاعت شافعین شامل حالشان می‌شود یا پس از عذاب بقدر کافی رها می‌شوند البته در این مرحله نیز شفاعت هست.

به گفته شهید مطهری «درس اسلام به ما این است: «الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لا حِسابٌ وَ غَداً حِسابٌ وَ لا عَمَلٌ». دنیا، دار عمل است، دار رسیدگى و حساب کردن نیست. برعکس، آخرت‏، دار عمل نیست، منحصراً دار حساب است و بس.

* کسی هم که در این دنیا به خدا معتقد نباشد در عوالم دیگر می‌تواند توبه کند»! کدام عوالم؟ عالم بعد از مرگ؟ به گفته شهید مطهری «درس اسلام به ما این است: «الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لا حِسابٌ وَ غَداً حِسابٌ وَ لا عَمَلٌ». دنیا، دار عمل است، دار رسیدگى و حساب کردن نیست. برعکس، آخرت‏، دار عمل نیست، منحصراً دار حساب است و بس. پس سرّ اینکه توبه انسان محدود است به قبل از معاینه موت و آثار آن، و پس از آنکه انسان موت را معاینه کرد نظیر فرعون، دیگر توبه او قبول نیست، و همچنین سرّ اینکه در عالم آخرت توبه ‏اى نیست. (مجموعه‏ آثار استاد شهید مطهرى، ج ‏۲۳، ص ۵۵۵.)

از موضوع مناظره که بگذریم، برگزاری این نشست و مناظره درباره یک موضوع دینی اتفاقی است که وجود آن در جامعه بسیار احساس می‌شود و استقبال عموم مردم از این مناظره گواهی بر این مدعا است. استقبال بیش از ۷۰ هزار نفر از این برنامه در فضای مجازی شاید در نوع خود رکورد محسوب شود، ضمن اینکه بازنشر آن به صورت گسترده در صفحات مجازی و در رسانه‌ها هم از دیگر نکات جالب درباره این مناظره است که لزوم برگزاری چنین برنامه‌هایی را نوید می‌دهد.

درخواست مردم برای ادامه چنین جلسات و مناظراتی در حوزه دین

با نگاهی به نظرات کاربران خبرگزاری فارس هم این موضوع بسیار احساس می‌شود و برخی افراد سال‌های آغاز انقلاب اسلامی و برگزاری چنین جلساتی توسط شهیدان بهشتی و مطهری را یاد‌آور شده‌اند.

* دکتر رفیعی راه و رسم شهید مطهری رو داره زنده می‌کنه که بسیار شجاعانه و مورد استقبال جوانان هست.

* به نظرم روشنگرانه بود و برای من آموزنده. از هر دو بزرگوار آموختم. این نشان می‌دهد که این گفتگو‌ها چقدر نیاز است. خواهش می‌کنم خبرگزاری فارس در این راه پیشگام شود. کرسی‌های آزاداندیشی که به جایی نرسید و حرف رهبر زمین ماند, لااقل این گفت‌وگو‌ها را از ما دریغ نکنید.

* کاش این‌گونه گفت‌وگوهای محترمانه در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی و ... فزونی یابد و تأثیر مثبت خود را بر روی افکار عمومی بگذارد.

* چه اتفاق جالب و مبارکی! ان شاالله که این مباحثات ادامه داشته باشد.

* سلام امیدوارم این دست مناظرها ادامه داشته باشد و به شبهات جوانان پاسخ داده شود استاد رفیعی توانایی مناطره با بزرگان ادیان جهان دارنند امیدوارم به پاسخگویی به سؤالات مردم ادامه دهند.

* گفت‌وگوی مفیدی بود ممنون از هر سه بزرگوار امیدوارم این قبیل گفت‌وگوها با مسائل چالشی بیشتر تداوم داشته باشد فارغ از نتیجه گفت‌وگو و قضاوت بیننده و خواننده مناظره و گفت‌وگو شهامت و شجاعتی نیاز دارد که مدعیان لاف زن اهل شعار را از مدعی که داعیه منطق و استدلال دارد مشخص می‌کند.

یک‌ کاربر: با همین دست گفت‌وگوها در اوایل انقلاب انحراف ایدئولوژیک بسیاری از مکاتب مارکسیستی و سوسیالیستی به چالش کشیده شد

* مسائل با بعد نظری اعم از سیاسی، اقتصادی و... یاید از دیالوگ و گفت‌وگو استقبال کنیم. درستی استدلال و ادله یک موضوع است و اصل لزوم گفت‌وگو و بحث مطلبی دیگر است. فراموش نکنیم ما با همین دست گفت‌وگوها در اوایل انقلاب انحراف ایدئولوژیک بسیاری از مکاتب مارکسیستی و سوسیالیستی را به چالش کشیدیم، پس باید از هر نوع گفت‌وگویی حتی با موضوعاتی مانند پاسخ به شبهات حتی در مورد فرق ظاله در مسائل اعتقادی و مباحث نظری سیاسی اجتماعی فرهنگی و... استقبال کنیم گفت‌وگو و دیالوگ نتایج بسیاری برای جامعه دارد و طرد افراط گرایی و شعار زدگی تنها و تنها یکی از این موارد است.

* این دست مناظره‌ها باید بیشتر باشد تا مردم کمی اطلاعات بیشتر پیدا کنند. من خودم چند نکته فهمیدم

برخی از کاربران هم عقیده دارند این‌گونه مناظرات و بحث‌ها باید در رسانه ملی انجام شود تا مردم بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

*به نظر من این گونه مناظره‌ها باید در صدا وسیما پخش بشه.

* همانند اوایل انقلاب به مناظرات اعتقادی بصورت موضوعی، بسیار نیازمندیم کاش صدا و سیما در کنار برنامه‌های ترکیبی و تبلیغی بی‌خاصیت، چنین برنامه‌هایی هم ترتیب دهد.

* اتفاق بسیار مبارکی بود. باعث تأسف است که صداو سیما که تا چند سال پیش، استاد مصباح و عطاءالله مهاجرانی در آن مناظره می‌کردند، کارش به جایی رسیده که با آن همه بودجه، امکانات و پرسنل از اینستاگرام عقب مانده است. چه اشکالی داشت همین مناظره در صدا و سیما پخش می‌شد؟ چرا اصرار داریم با حذف یک دیدگاه مردم را به سمت رسانه‌های بیگانه سوق بدهیم؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول