اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بانک مرکزی را زیر ساطور رئیس جمهور قرار داده‌ایم/ مجلس می‌تواند امور را به ریل اصلی بازگرداند

نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی را زیر ساطور رئیس جمهور قرار داده‌ایم، گفت: دلیلی ندارد که بانک مرکزی زیر نظر رئیس جمهور باشد، بلکه نباید این نهاد زیر نظر هیچ کسی باشد.

بانک مرکزی را زیر ساطور رئیس جمهور قرار داده‌ایم/ مجلس می‌تواند امور را به ریل اصلی بازگرداند

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: «مجلس یازدهم باید در مسیر تحقق خواسته‌های مردم و رفع مشکلات گام بردارد؛ دیگر مثل دوره قبل نیست که بگوییم عدد نداریم و اکثریت با ما نیست.» این جملات را حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی می‌گوید. او معتقد است گرچه مشکلات زیادی وجود دارد اما مجلس یازدهم می‌تواند امور را ریل اصلی بازگرداند.

دهمرده نماینده دوره دهم و یازدهم از حوزه انتخابیه زابل و زهک است که علاوه بر عضویت  هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان؛  استانداری لرستان، کرمان و سیستان و بلوچستان را در کارنامه خود دارد. در گفت وگویی تفصیلی با این نماینده مجلس از معضل قاچاق، نحوه برخورد موثر با مفاسد، استقلال بانک مرکزی و شیوه درست استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس گفتیم و شنیدیم. 

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: کشور ما علاوه بر منابع زیاد خدادادی، از یک موهبت الهی دیگر نیز برخوردار است که آن تنوع آب و هوایی است که در آنِ واحد ما 4 فصل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشورمان داریم.

وی افزود: از این گذشته ما با 15 کشور دارای مرز مشترک هستیم که این برای ما امکان صادرات و واردات کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم می‌کند و کشوری که چنین موقعیتی دارد، به شرط برنامه ریزی درست، تحریم هیچ مشکلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌تواند برایش به وجود بیاورد.

** برای مقابله با قاچاق باید گمرکات تقویت شود

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در کشور با پدیده‌ای به نام قاچاق مواجهیم؛ برای مقابله با این پدیده باید گمرکاتمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کنیم و امکان رصد دقیق کالاها فراهم شود.

دهمرده خاطرنشان کرد: انتظار من از مجلس فعلی این است که با در پیش گرفتن روش‌های علمی در اصلاح قوانین و اعمال نظارت‌ها این روندهای موجود از جمله در بحث گمرکات و... را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهبود ببخشد و اصلاح کند.

** سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان می‌رود

وی افزود: در حوزه قیمت محصولات کشاورزی ما شاهد اختلاف فاحشی بین خرید محصول در سر زمین و در میادین میوه و تره بار هستیم که عموما به خاطر فقدان راه مناسب و هزینه بالای نقل و انتقال این افزایش قیمت فاحش ایجاد می‌شود که البته این پول‌ها عموما به جیب دلالان می‌رود و نه تولیدکننده سودی دارد و نه مصرف‌کننده.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که من استاندار کرمان بودم در مقطعی دیدم که کشاورزان گوجه تولیدی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار راه ریخته و رفته‌اند، سؤال کردم که چرا این طور شده، گفتند که این محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کشاورزان کیلویی 100 تومان می‌خرند و برای آنها هیچ توجیه و صرفه اقتصادی ندارد که محصولات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شهرهای دیگر بفرستند؛ چراکه راه‌هایشان خراب است و هزینه حمل و نقل برایشان گران تمام می‌شود.

دهمرده خاطرنشان کرد: در استانداری مطرح کردم که استانداری اعلامیه بزند و اطلاعیه بدهد که ما (استانداری) گوجه و خیار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کشاورزان کیلویی 200 تومان می‌خریم. اگر کشاورزی توانستند با قیمت بالاتر بفروشند، بفروشند اما اگر پایین تر از 200 تومان بود استانداری از کشاورزان کیلویی 200 تومان خواهد خرید.

وی افزود: این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردم و تمام هزینه‌ آن به 2 میلیارد تومان هم نرسید و استانداری ورشکسته هم نشد؛ اما کف قیمت محصول گوجه و خیار کشاورزان از 100 تومان به 200 تومان ارتقاء پیدا کرد و محصولات آنها کیلویی 200 تومان بالاتر فروش رفت.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من گفتم نیازی نیست که کمیته امداد به مردم جیرفت کمک کند، بلکه لازم است راه‌آهن بم که سراسری است به جیرفت وصل شود. خود همین کار باعث رونق تولید در این منطقه می‌شود و تا زمانی که من آنجا بودم این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصوب کردم و ردیف اعتباری برای احداث راه‌آهن جیرفت در نظر گرفته شد اما پس از آنکه من از استانداری رفتم چه مسأله‌ای پیش آمد، من اطلاعی ندارم.

** مقابله با فساد با محاکمه مهره‌های کوچک ممکن نیست

دهمرده با تأکید بر لزوم مبارزه با مفسدین در کشور خاطرنشان کرد: چرا مفسدین در این مملکت جولان می‌دهند؟ تا کی باید شاهد جولان اینها باشیم؟ آیا راهی برای مقابله با آنها وجود ندارد؟

وی افزود: مقابله با فساد با محاکمه و برخورد با 4 عنصر کوچک میسر نیست بلکه باید دانه درشت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محاکمه و با آنها برخورد کرد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید همانند مرحوم خلخالی با مفسدین در کشور برخورد کرد و 4 نفر آقازاده و شاهزاده یا هر عنوان دیگری که رویشان گذاشته شود، برخورد جدی صورت بگیرد. زمانی که استاندار سیستان و بلوچستان بود به طور جدی با مفسدین برخورد می‌کردم.

** لزوم برخورد جدی با آقازاده‌های مفسد

دهمرده خاطرنشان کرد: وقتی که در کشور با آقازاده‌ها به طور جدی برخورد شود و دیگران ببینند که نظام به آقازاده‌های مفسد رحم نمی‌کند و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آویزان می‌کند، بقیه لات و لوت‌ها حساب کار خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنند و لذا مبارزه با فساد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نباید از پایین شروع کرد بلکه باید از بالا شروع کنیم و وقتی از بالا شروع کنیم نه 100 مورد بلکه با برخورد با 5 یا 10 مورد می‌توانیم شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کنیم.

وی افزود: این مفسدین دانه درشت که مشهود هم هستند باید محاکمه شوند، باید از آنها سؤال شود که چرا از رانت پدرشان سوءاستفاده کردند. به آنها باید گفته شود که اگر پدرشان نتوانسته آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کند، نظام کنترلشان می‌کند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر بخواهیم در برخورد با آقازاده‌ها ملاحظه کنیم و خطوط قرمز وجود نداشته باشد ما حمایت مردم را از دست می‌دهیم و مردم از مسؤولان ناامید می‌شوند.

* رئیس جمهور باید حتی از طرح سوال استقبال کند

دهمرده با اشاره به طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس قبل خاطرنشان کرد: چرا وقتی ما می‌خواهیم از آقای رئیس جمهور سؤال کنیم به هزار و یک دلیل امتناع می‌کند. خب، اگر آقای رئیس جمهور نگران نیست، باید خودش از این طرح سوال استقبال کند و بیاید به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. این سؤال و جواب پاک بودن رئیس جمهور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اثبات می‌کند.

وی افزود: امیدواریم در مجلس جدید از باب نظارت این مسأله باب شود که از سؤال امتناع و پرهیزی نباشد و ما شاهد نظارت قوی‌تر مجلس و پاسخگویی مسؤولان اجرایی باشیم.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من امیدوارم از ظرفیتی که در اختیار مجلس یازدهم قرار داده شده،‌ نمایندگان به نحو احسن استفاده کنند. مردم به هر دلیلی از دولت ناراحت و دلخورند و نقطه امیدشان مجلس است و اگر مجلس، مجلس مقتدری باشد می‌تواند امید مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کند.

* گرانی یک شبه بنزین هیچ توجیهی نداشت

دهمرده خاطرنشان کرد: کارهایی در طول چند ماه قبل انجام شد که نباید صورت می‌گرفت؛ به عنوان مثال ما بحث گرانی بنزین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در آبان ماه داشتیم که اصلاً توجیه نداشت و کلی مشکل برای کشور درست کرد و کار کارشناسی در آن نبود.

وی افزود: اگر مجلس، مجلس مقتدری باشد اجازه نمی‌دهد که این کارها صورت بگیرد و هر مدلی کاری در کشور انجام شود.

* بانک مرکزی را زیر ساطور رئیس جمهور قرار داده‌ایم

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه عملکرد بانک مرکزی باید بگویم که دلیلی ندارد که این نهاد زیر نظر رئیس جمهور باشد، بلکه نباید زیر نظر هیچ کسی باشد و باید مستقل باشد. در حوزه پایین آمدن ارزش پول ملی یکی از مشکلات ما بانک‌ها هستند و ما بانک مرکزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آورده‌ایم و زیر ساطور رئیس جمهور قرار داده‌ایم و رئیس جمهور است که باید تعیین کند، دستور دهد و عزل کند و طبیعی است که رئیس جمهور مطابق خواسته خود عمل می‌کند.

دهمرده خاطرنشان کرد: این که حکم رئیس بانک مرکزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رئیس جمهور بزند کار قشنگی نیست و رئیس بانک مرکزی در این صورت استقلال ندارد؛ چراکه نمی‌تواند مخالف خواست رئیس جمهور عمل کند و لذا باید حکم آن یا توسط مجلس و یا توسط مقام رهبری صادر شود و اگر رئیس جمهور بخواهد حکم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزند همانطور که گفتم رئیس بانک مرکزی استقلال ندارد؛ چراکه رئیس جمهور از بانک مرکزی قرض می‌کند، دستور می‌دهد و برای دور بعد ریاست جمهوری خود قرض بالا می‌آورد و مشکل برای ارزش پول ملی ایجاد می‌شود و به طور کل رئیس جمهور به دنبال آن است که امورات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دوره‌ای که هست به هر سبک و سیاقی پیش ببرد.

* مجلس می‌تواند امور را به ریل اصلی بازگرداند

وی افزود: اگر مجلس وقت و انرژی بگذارد می‌تواند این امورات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ریل اصلی خود بازگرداند و اگر این مجلس موفق شد مردم امیدوار می‌شوند و در دور بعد نمایندگان درست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می‌کنند و همچنین درصد مشارکتشان بالاتر می‌رود و دیگر پایین نمی‌آید و اگر این گونه نباشد مردم ناامید می‌شوند. از سر ناامیدی است که می‌گویند به این هم رأی دادیم وضع فرقی نکرد به آن هم همین طور، پس چرا رأی بدهیم و دیگر زحمت این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به خود نمی‌دهند که برای رأی دادن از خانه خود خارج شوند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درصد قابل توجهی از مشکلات امروز کشور توسط همین مجلس قابل حل است و اگر نمایندگان مجلس به وظایف خود عمل کنند، این کار محقق می‌شود و از سوی دیگر زمانی که نمایندگان به وظایف خودشان عمل کنند، رئیس جمهور نیز ناچار است که تمکین کند و به وظیفه‌اش عمل کند؛ چراکه می‌داند برای ادامه مسیر اشتباه حامی در مجلس ندارد.

* دیگر توجیهی برای عدم نظارت مجلس نیست

دهمرده خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم باید در مسیر تحقق خواسته‌های مردم و رفع مشکلات گام بردارد. دیگر مثل دوره قبل نیست که بگوییم عدد نداریم و اکثریت با ما نیست. امروز اگر نمایندگان بخواهند می‌توانند هم سؤال کنند و هم استیضاح و هم از دیگر ابزارهای نظارت خود استفاده کنند چراکه اکثریت دارند و این گونه نیست که نتوانند پس دیگر توجیهی وجود ندارد.

وی افزود: باید به دور از زنده بادها و مرده بادهای سیاسی مسیر خدمت به مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش بگیریم و کار جهادی است که امروز به درد مردم و کشور می‌خورد و ما نباید این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراموش کنیم.

* علاقه‌ای به ریاست کمیسیون ندارم

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار برخی اخبار در تعدادی از رسانه‌ها در باره کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اظهار داشت: خبرهایی منتشر شده که دهمرده نامزد ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات است. باید بگویم که بنده هیچ وقت نامزد هیچ سمتی در مجلس نشده‌ام. برای چه این فضاسازی‌ها ایجاد می‌شود؟

دهمرده خاطرنشان کرد: بنده هیچ علاقه‌ای به این که رئیس کمیسیون بشوم نداشته و نامزد هم نخواهم شد و پس از این که کمیسیون رئیس‌اش مشخص شود خواهند نوشت که دهمرده نامزد ریاست کمیسیون شد اما رأی نیاورد. بنده در مجلس به دنبال مسؤولیت و سمتی نبوده و نیستم. چرا این خبرسازی‌ها در مورد من انجام می‌شود.

وی افزود: این گونه خبرسازی‌ها باعث می‌شد که عملا شخصیت من‌ِ نماینده زیر سؤال برود و توقع نمی‌رود از برخی دوستان که این گونه با شخصیت نماینده بازی کنند.

* بعضی استان‌ها باید تقسیم شوند

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه تقسیم استان‌ها من معتقدم که برخی استان‌ها در کشور باید تقسیم شود تا مشکلات مردم بهتر مدیریت و حل و فصل شود. در حوزه خراسان، حکومت به این جمع‌بندی رسید که خراسان به سه استان شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم شود. نظر کارشناسی من این است که فارس و اصفهان و سیستان و بلوچستان نیز نیاز به تقسیم و کوچک شدن دارند تا مدیریت‌شان، مدیریت بهتری و بودجه‌شان، بودجه بیشتری باشد.

دهمرده خاطرنشان کرد: همان طور که گفتم من از نظر کارشناسی اعتقاد به تقسیم استان‌ها و کوچک شدنشان دارد و البته این حکومت است که باید به این موضوع رسیدگی کند اما چرا بعضی‌ها با فحش و فضاحت و غیرکارشناسی با این موضوع برخورد می‌کنند.

وی افزود: عدم تقسیم استان هایی همچون،‌ سیستان، بلوچستان و کرمان باعث شده تا شاهد عدم کنترل کافی و رسیدگی به این استان‌ها باشیم به عنوان مثال فاصله بین چابهار و زابل بیش از 900 کیلومتر است، کدام استاندار می‌تواند این استان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اداره کند و این گستردگی باعث می‌شود که از ظرفیت‌ها روز به روز عقب‌ بمانیم.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی که موقع تخصیص بودجه می‌شود استان‌هایی هم که به اندازه یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان هستند بودجه یک استان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گیرند و سیستان و بلوچستان هم بودجه یک استان.

دهمرده خاطرنشان کرد: من معتقدم در حوزه انجام وظایف نباید از یک سری آدم فاسد و دزد ترسید و کارمان باید الهی، شرعی و قانونی باشد و هر آنچه که برای مردم خیر است باید انجام دهیم. من در بین مردم قسم خورده‌ام و مردم بر اساس قسم من به من رأی داده‌اند. من در مجلس هم قسم خورده‌ام و باید به وظیفه ذاتی خود عمل کنم. به هر کسی هم که می‌خواهد بربخورد، بربخورد. خط قرمز من مقام معظم رهبری است و من ایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان جانشین آقا امام زمان(عج) می‌شناسم. همه چیز من ممکن است تغییر کند اما نگاهم به ولایت و خط قرمزم تغییر نمی‌کند.

وی افزود: همه روی سر من جا دارند تا زمانی که به مردم خدمت کنند، اما اگر نکردند فحش‌شان نمی‌دهم اما نقدشان می‌کنم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول