اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

امتحان دروس مهم علوم پزشکی در برخی مناطق حضوری برگزار می‌شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بخش زیادی از امتحانات دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق اصول مراقبتی غیرحضوری برگزار می شود اما در مناطقی از کشور که امکان آن وجود دارد، امتحانات دروس مهم برای کسب نمره واقعی حضوری برگزار خواهد شد.

امتحان دروس مهم علوم پزشکی در برخی مناطق حضوری برگزار می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه، برای برگزاری کلاس‌های درس و جلسات دروس آموزشی عملی و همچنین امتحانات دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستورالعمل‌های کلی ابلاغ شده است، گفت: اختیارات دانشگاه‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است که متناسب با شرایط و در چارچوب اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تصمیم گیری کنند.

وی همچنین گفت: البته در خصوص کلاس‌های درس تئوری تلاش بر این است که دانشجویان بیشتر آزاد باشند و متحمل کمترین فشار شوند اما برای دروس عملی که حضور دانشجو ضرورت دارد، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کلاس ها با برنامه های محدود برگزار می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، همچنین در خصوص وضعیت دانشجویان دوره‌های کارورزی بیمارستانی نیز اظهار داشت: تلاش بر این است که دانشجویانی که در شرف فارغ‌التحصیلی هستند، در اولویت قرار گیرند تا بتوانند ترم آخر خود را سپری کنند و زودتر به چرخه ارائه خدمت به کشور اضافه شوند.

وی در خصوص شرایط مهمان شدن دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی نیز گفت: حتی المکان با توجه به وضعیت استان ها این بحث متفاوت است اما توصیه شده که دانشگاه حداکثر مساعدت را با دانشجویان داشته باشند که آنها بتوانند به صورت مهمان در محل زندگی شان درس های خود را به اتمام برسانند.

حق دوست با بیان اینکه، برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز بسیار متنوع است، افزود: یک گزینه امتحان شفاهی از راه دور است و هر استاد می تواند به صورت شفاهی از دانشجویان امتحان بگیرد، شکل دیگر اینکه دانشجویان طبق نظر استاد می توانند گزارش مبسوط تکالیفی را که انجام داده اند، به اساتید ارائه کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه، احتمالا بخش زیادی از امتحانات دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور طبق اصول مراقبتی به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می شود، تصریح کرد: البته در مناطقی از کشور که امکان آن وجود دارد، امتحانات بسیار مهم دانشجویان برای کسب نمره واقعی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی در عین حال گفت: در شرایطی نیز لازم است علاوه بر امتحانی که گرفته می شود، درسی به تشخیص استاد و دانشگاه ناتمام اعلام شود که در این صورت در اولین زمانی که دانشجویان بازمی گردند امتحان تکمیلی نیز انجام و نمره نهایی اعلام شود.

حق دوست در خصوص اعلام وزارت علوم برای آغاز ترم تحصیلی آینده دانشگاه ها حداکثر در نیمه دوم مهرماه امسال  بیان کرد: خوشبختانه درحال حاضر هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت به منظور نحوه شروع ترم تحصیلی آینده دانشجویان وجود دارد. البته هر تصمیمی در خصوص آغاز ترم تحصیلی آینده باید در ستاد ملی کرونا به تصویب برسد.

وی همچنین تاکید کرد: البته با توجه به اینکه شرایط کرونایی کشور در طول زمان به سرعت می تواند تغییر یابد، ممکن است هر تصمیمی که گرفته می شود، در زمان نزدیک به اجرا در آن تغییر و بازنگری صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برای ترم های آینده عمدتا هدف ما این است که ظرفیت های آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی روز به روز افزایش یابد و مدل آموزش شامل تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری باشد. تجربه بسیار خوب و مغتنمی ایجاد شده و حیف است که این تجربه را از دست بدهیم.

حق دوست تصریح کرد: بر اساس پیش بینی ها برای مهرماه امسال برای دانشجویان تصمیماتی داریم و طبق آن عمل می کنیم، اما ممکن است پیش بینی ها در عمل به واقعیت نپیوندد و ما مجبور شویم برنامه های خود را تغییر دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجوی کرونایی نیز وجود داشته است یا خیر نیز گفت: بین دانشجویان در همه دانشگاه های علوم پزشکی تعداد بسیار اندکی از دانشجویان را داشته ایم که تست کرونای آنها مثبت بوده و مبتلا شده اند، اما به لطف خدا شدید و منجر به بستری نبوده است. البته در ورودی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دانشجویان تست می شوند و اگر علائم خفیفی داشته باشند، از آنها آزمایش گرفته می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین در خصوص اینکه گفته می شود کودکان نیز می توانند در انتقال ویروس کرونا ناقل باشند، گفت: این ویروس جدید از مختصات و ابعاد ناشناخته ای برخوردار است و کودکان، جوانان و افراد مسن همه در معرض بیماری کرونا قرار دارند و هیچ جنس و گروه سنی از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: در برخی گروه های سنی همچون کودکان و افراد جوان سالم شدت بیماری خفیف تر است و به دلیل اینکه علائم خفیف تر است ممکن است این گروه هنگام ابتلا متوجه بیماری خود نشوند، اما می توانند در جامعه ناقل بیماری باشند.

حق دوست اضافه کرد: در خصوص کودکان نیز همین طور است و باید بدانیم هنگامی که آنها به مدرسه یا مهدکوک می روند، امکان ابتلا آنها وجود دارد. شاید آنها بدون علامت بهبود یابند اما اگر با افراد مسن یا کسانی که بیماری زمینه ای دارند روبرو شوند، ممکن است خطرآفرین باشند.

وی تاکید کرد: همه افراد در گروه های سنی مختلف باید به اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس کرونا توجه ویژه داشته و تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با این ویروس از جمله فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها و بهداشت دهان و صورت را مدنظر داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول