اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

توجه نکردن به شایعات رسانه های بیگانه نشان دهنده بلوغ رسانه ای است

تحلیلگررسانه گفت: خیلی باید دقیق باشیم که اساساً فوت قاضی منصوری اختلالی در روند قضایی ایجاد نمی‌کند و بهترین موضوع در ایران که نشان‌دهنده بلوغ رسانه‌ای مخاطبان است اهمیت ندادن به شایعات رسانه‌های بیگانه بود.

توجه نکردن به شایعات رسانه های بیگانه نشان دهنده بلوغ رسانه ای است

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس،‌ علیرضا داوودی تحلیلگر و کارشناس رسانه، در برنامه صبح و گفتگو رادیو گفت و گو با اشاره به مرگ قاضی منصوری اظهار داشت: جمعه شب به وقت تهران تلویزیون رومانی اعلام کرد که قاضی منصوری کشته شده و همانجا مجری شبکه رومانی تفسیر می‌کند که از پنجره هتل به بیرون پرتاب شده است، اما بلافاصله رادیو فردا که جزو سیستم رسمی و امنیتی آمریکاست شروع به تولید خبر و انتشار آن در فضای رسانه‌ای کرد و چیزی که ابتدا مخاطبان دیدند از این نشانه شروع شد، نه شبکه رومانی.

وی افزود: رادیو فردا معمولا طبق سیاست‌های خود عمل می‌کند و به همین دلیل ابتدا از کلمه مرگ و گمانه‌زنی نسبت به خودکشی و در گام سوم درباره قتل صحبت کرد. 

این تحلیلگر و کارشناس رسانه درباره اینکه چرا از آغاز علت مرگ منتشر نشد، عنوان کرد: رسانه‌هایی از این دست از ابتدا واقعیت را به مخاطب نمی‌گویند و قطره‌چکانی اطلاعات می‌دهند تا مخاطب شروع به گمانه‌زنی کند تا براساس فراوانی گمانه‌زنی پیام را منتقل یا حتی تحریف می‌کند. 

وی درباره اینکه آیا به این مرحله از گمانه‌زنی مرگ، کشته‌شدن و یا استفاده از واژه «تمام شدن تاریخ مصرف» رسیدیم، گفت: خیلی زود و همان دوساعت اول مخاطب را به این نقطه رساندند و همه هدف شان این است که مخاطب القا کنند او توسط سیستم داخلی برای اینکه به دادگاه نرسد، کشته شده است.

داوودی تصریح کرد: بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در فضایی که امنیتی و قضایی می‌شود اتفاق می‌افتد، اما موضع‌گیری دقیق و بجای وزارت امور خارجه و قوه قضاییه از بار این مسأله کم کرد، چون معمولاً این موضوعات که 12 ساعت که می‌گذرد تازه شعله‌ور می‌شود. 

این تحلیلگر و کارشناس رسانه ادامه داد: ساعت 9 تا 10 شب هم ‌BBC هم وارد میدان شد که بتواند شروع به افزایش گمانه‌زنی در مخاطب کند، اما مخاطب اقبالی نشان نداد، چون معاون بین‌الملل قوه قضاییه جمله‌ای گفت که بعد از آن بسیاری از این مسائل حل شد و آن اینکه فوت قاضی منصوری اختلالی در رسیدگی به روند پرونده آقای فلانی ایجاد نمی‌کند و این جمله فضای تبلیغات را از دست رسانه‌های خارجی بیرون آورد.

وی یادآور شد: تا دوساعت دیگر ما توقع شروع تحلیل‌های مربوطه را داریم و اقدام پیش‌دستانه وزارت امورخارجه این بود که گفتند این فرد به وزارتخانه آمده و مقدمات بازگشت به کشور فراهم شده بود. 

این تحلیلگر رسانه با جمع‌بندی نسبت به آنچه اتفاق افتاده گفت: رسانه‌ها چه خارجی و چه بیگانه سعی کردند این مسأله را منطبق با اتفاقات ایران و همزمانی با قطعنامه هسته ای سه کشور اروپایی علیه ایران کنند که خط اشغالی در ذهن همراه با ابهامات به وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: خیلی باید دقیق باشیم که اساساً فوت قاضی منصوری اختلالی در روند قضایی ایجاد نمی‌کند و بهترین موضوع در ایران که نشان‌دهنده بلوغ رسانه‌ای مخاطبان است اهمیت ندادن به شایعات رسانه‌های بیگانه بود. 

داوودی در پایان اظهار داشت: حدود 8 ساعتی می‌شود که این التهاب کاهش یافته و پیک‌های خاص خود را دارد، اما نوع رسیدگی به موضوع بهتر است در فضای واقعی باشد که نتیجه آن را در فضای رسانه ببینیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول