اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

صدور رای ۶۰۰ پرونده برای پرونده‌های تعزیرات حکومتی استان مرکزی/آزادسازی یک هزار و 850 هکتار از اراضی ملی با قیمت تقریبی 150 میلیارد تومان

رئیس کل دادگستری استان مرکزی از صدور رأی ۶۰۰ پرونده برای پرونده‌های تعزیرات حکومتی این استان خبر داد.

صدور رای ۶۰۰ پرونده  برای پرونده‌های تعزیرات حکومتی استان مرکزی/آزادسازی یک هزار و 850 هکتار از اراضی ملی با قیمت تقریبی 150 میلیارد تومان

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  ۶۰۰ پروند سال گذشته  در تعزیرات حکومتی این استان تشکیل شد که تمامی پرونده‌ها منجر به صدور رأی شد.

وی بیشترین فراوانی جرم در استان مرکزی در سال ۹۸ را سرقت تعزیری عنوان کرد و گفت: ۴۲ درصد ظرفیت در بخش حوزه قضایی خالی است.

 15 حوزه قضایی در استان مرکزی فعال است

 رئیس دادگستری استان مرکزی بیان داشت: 15 حوزه قضایی در استان مرکزی فعال است، در این تعداد حوزه 352 شعبه دادگاه دادسرا، اجرا، تحقیق و.. دایر است.

موسوی ادامه داد: 145 شعبه حل اختلاف در استان وجود دارد که از این تعداد 96 شعبه شهری و 49 حوزه روستایی است و  400 نفر در قالب اعضا شعب و 213 نفر در قالب کارکنان دفتری و ستادی فعالیت دارند.

 وی در خصوص فراوانی پرونده‌های سال گذشته تصریح کرد: به ترتیب سرقت تعزیری، توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی، صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف، تهدید، کلاهبرداری، تخریب، جرائم مواد مخدر، تحصیل مال از طریق نامشروع بیشترین فراوانی را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس دادگستری استان مرکزی در رابطه با دعاوی حقوقی سال گذشته نیز گفت: به ترتیب اعصار از پرداخت محکوم به، دعاوی مطالبات، طلاق توافقی، الزام به تنظیم سند رسمی املاک و طلاق به درخواست زوجه بیشترین فراوانی را در این بخش به خود اختصاص می دهند.

کاهش 6 درصدی ازدواج و افزایش 5 درصدی طلاق

موسوی عنوان کرد: در سال 98 با وجود اینکه حدود 6 درصد کاهش ثبت ازدواج را شاهد بودیم با حدود 5 درصد افزایش وقوع طلاق مواجه شدیم که این آمار قابل تامل است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 78 درصد آرا استان مرکزی در محاکمه تایید شده‌اند و حدود 12 درصد نقض آرا به ثبت رسیده که این آمار مطلوب است.

 رئیس دادگستری استان مرکزی بیان کرد: بیش از 321 هزار پرونده وارده دادگستری در سال گذشته بوده و تقریبا همین میزان هم مخدومه در سال گذشته ثبت شده است.

موسوی ادامه داد: در بخش فناوری اطلاعات اقدامات خوبی شده و شبکه ملی عدالت در قوه قضاییه فعال است که از این طریق خدمات موثری به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود از جمله این خدمات ابلاغ الکترونیک، ایجاد اقامتگاه مجازی و دفاتر خدمات قضایی است.

وی گفت: در تیر ماه سال گذشته 98 درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی در استان انجام و این رقم در خردادماه سال جاری به 90 درصد رسیده است.

17 دفترخدمات الکترونیکی قضایی در استان  فعال است

وی بیان کرد: 17 دفترخدمات الکترونیکی قضایی در استان  فعال است و 5 دفتر دیگر هم در شرف تاسیس و فعالیت هستند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: پرونده‌های معوق دادگستری به دلیل حساسیت قوه قضاییه به ویژه آیت الله رییسی مورد توجه قرار دارد، از نظر رئیس قوه قضاییه پرونده‌های مربوط به ابتدای آذرماه سال 98 معوقه محسوب می‌شوند و نسبت به تعیین تکلیف این پرونده‌ها برنامه ریزی موثری انجام شده است.

حجت الاسلام موسوی گفت: در سه ماهه آخر سال گذشته توفق چندانی در این بخش حاصل نشد و در فروردین ماه امسال نیز همین شرایط حاکم بود، اما در اردیبهشت سال جاری سه هزار و 521 فقره در مدت یک ماه از پرونده‌های گذشته به سرانجام رسید که اقدام مهمی است و در مجموع در استان 799 پرونده کسر از موجودی ثبت شده است.

وی در خصوص آزادی زندانیان و در نظر گرفتن مرخصی نیز گفت: این شرایط قطعا برای زندانیان بخش سرقت و جرائم خشن نیست، اما برای سایر زندانیان در استان مرکزی 6 هزار و 100 مرخصی داده شد که از این تعداد 1380 مرخصی منجر به آزادی، 300 مورد آزادی مشروط ثبت شده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: در حوزه حفظ حقوق بیت المال 217 مورد نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌ها انجام و 119 مورد چاه غیر مجاز مسدود شد.

هزار و 850 هکتار از اراضی ملی آزادسازی شد

 موسوی ادامه داد: هزار و 850 هکتار از اراضی ملی با قیمت تقریبی 150 میلیارد تومان آزاد سازی و برای هزار و 950 هکتار از اراضی سند تک برگی صادر شد.

وی اظهار کرد: در بخش مبازره با قاچاق کالا و ارز 600 پرونده تشکیل شده است، همچنین در بخش قاچاق مواد مخدر 6 هزار و 500 کیلو گرم مواد مخدر کشف شده و بیش از هزار کیلو گرم مربوط به مواد سفید است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: مسئله مهم در استان پیگیری اجرایی شدن شعار سال است برای کمک به تحقق این شعار کارگروه‌های تخصصی تشکیل که مشکلات کارخانه‌ها و شرکت‌ها بررسی و تا حد امکان مسائل استانی پیگیری شود.

موسوی ادامه داد: در خصوص مسائل کارگری و تجمع و اعتراض و... تا حد امکان با بخشش برخودر و برای هیچ یک از کارگران استان مجازات اجرایی صادر نشده است.

آزادی 193 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد

وی افزود: در سال گذشته 193 مورد آزادی زندانی غیرعمد از طریق ستاد دیه استان انجام که 53 مورد بیش از 97 بوده است، همچنین دو میلیارد و 100 میلیون تومان کمک بلاعوض و دو میلیارد تومان هم وام برای کمک به زندانیان غیر عمد با همکاری خیرین اعطا شده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال گذشته بیش از 33 هزار و 800 پرونده معاینات در پزشکی قانونی تشکیل شد، در بخش ثبت اسناد استان نیز بیش از 44 هزار پاسخ استعلام و چهار هزار 881 سند تک برگی صادر و 86 میلیارد تومان از مطالبات بانکی در سال گذشته توسط ثبت اسناد وصول شده است.

حجت الاسلام موسوی بیان کرد: در سازمان بازرسی استان در سال گذشته 95 مورد بازرسی انجام،  234 فقره گزارش شکایت بررسی و 100 نفر از مستخدمین دولتی به دادسرا جهت رسیدگی معرفی شدند و به 416 مورد معاملات دستگاه‌های اجرایی ورود و نظارت صورت گرفت.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول