اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

اسرائیل به هدف قطعنامه ضدایرانی خود در شورای حکام آژانس بین الملل نزدیک شد

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه ضد ایرانی را به تصویب رساند.

اسرائیل به هدف قطعنامه ضدایرانی خود در شورای حکام آژانس بین الملل نزدیک شد

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در رابطه با آینده برنامه هسته‌ای ایران، پس از قطعنامه اخیر با آقای حسن محمدی، کارشناس هسته ای، به گفتگو نشست.
ایران این قطعنامه را رد می کند، این حرکت ایران چه ریسکی می تواند برای کشور داشته باشد؟
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیری حرکت می‌کند که مسیری فنی و حقوقی نیست و متاسفانه مسیر ایشان مسیری کاملا سیاسی است. ایران در سال‌های اخیر نشان داده است که چه در دوره برجام و چه در دوره پس از برجام به تعهداتی که به طرف‌های مذاکره کننده داده، متعهد بوده است. اگر توجه کنید در یک سال اخیر یعنی در سال 2019 بالغ بر 33 دسترسی تکمیلی جمهوری‌اسلامی ایران به بازرسان آژانس داده است و بازرسان و مدیر کل آژانس به این موضوع توجه نکرده و در گزارش‌هایی که به آژانس و شورای‌حکام ارائه کرده‌اند به این همکاری ایران هیچ اشاره‌ای نکردند. طبیعی است که ایران هم واکنش نشان دهد. جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت تحت فشار دست به اقدامی که طرف مقابل می خواهد بزند، نمی زند. سابقه نشان داده است که همیشه ایران بر اساس گفت‌وگو و مذاکره حاضر است فراتر از تعهدات‌اش هم عمل کند، همان‌طور که در سال‌های اخیر نیز این کار را کرده است و فراتر از تعهدات‌اش عمل کرده است. مصداق آن هم می‌توان به 33 مورد دسترسی تکمیلی به بازرسان آژانس در سال 2019 اشاره کرد. دسترسی تکمیلی به این معنا است که بازرسان آژانس اجازه داشته‌اند از محلی که جزو تاسیسات هسته‌ای ایران نیست هم نمونه‌برداری محیطی یا بازرسی انجام دهند. این در واقع اقدام مهمی بوده است که ایران انجام داده است. اما آنها توجه نکرده اند و ایران هم تحت فشار به هیچ عنوان حاضر نیست که بخواهد با آژانس یا هر مجموعه یا نهاد بین‌المللی دیگری همکاری کند. همانطور که در گزارش پیشین آژانس سه مجموعه برای نظارت اعلام کردند که ایران باید اجازه می داد بازرسان آژانس از آن بازدید کنند. ایران یکی از آنها را در طول مدت اخیر اجازه داد، اما وقتی که آژانس روال حقوقی و فنی خودش را عمل نمی کند و رفتار سیاسی از خود بروز می دهد، طبیعی است که ایران هم رفتار سیاسی از خود بروز خواهد داد و واکنش تندی به این موضوع نشان خواهد داد.
این قطعنامه اخیر شورای حکام، چه تاثیری بر برجام خواهد گذاشت؟
طبیعتا الان برجام در ضعیف‌ترین حالت ممکن خود قرار گرفته است، چون طرف‌های مقابل چه طرف اروپایی و چه طرف آمریکایی هیچ کدام پایبندی و تعهد به برجام نداشتند و ایران هیچ وقت نتوانست لذت توافق هسته‌ای را کامل بچشد و از ثمرات و میوه آن بهرمنده شود، به‌هر حال به نظر من دیگر برای ایران اهمیتی ندارد که برجام در چه شرایطی قرار می‌گیرد. وقتی که ایران قرار باشد به همه تعهدات‌اش عمل کند ولی طرف مقابل اجازه ندهد ما از ثمرات این توافق بهر‌ه‌مند شویم، طبیعی است که به هیچ عنوان در واقع برای ما برجام آن جایگاه پیشین را ندارد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول