اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سازمان تبلیغات اسلامی نهادی برخاسته از بطن انقلاب است/در بعد فرهنگ دینی و انقلابی به دنبال فرهنگ مقاومتی باشیم

سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهادهایی است که به فرمان انقلاب اسلامی در یکم تیرماه سال 1360 تاسیس شد و این نهاد انقلابی نهادی برخاسته از بطن انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

سازمان تبلیغات اسلامی نهادی برخاسته از بطن انقلاب است/در بعد فرهنگ دینی و انقلابی به دنبال فرهنگ مقاومتی باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تبلیغات، به معنای مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است که به منظور نفوذ و تاثیرگذاری در شخصیت، افکار، عقاید و احساسات مخاطبان سازماندهی می‌شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف و مقصدی مشخص، هویت پیدا می‌کند. تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردار است.

یکم تیرماه در تقویم ایرانیان به نام روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی نامگذاری شده است، سال 1360 در همین روز به فرمان امام راحل نهادی با عنوان سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد.

بی‌شک نگاه فرهنگی لازمه پیشرفت امروز کشور است و همچون اقتصاد را که باید به دنبال اقتصاد مقاومتی برد، باید در بعد فرهنگ دینی و انقلابی نیز به دنبال فرهنگ مقاومتی بود که نسل‌های جدید از آسیب‌های کمتری برخوردار شوند و امروز سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نیازهای جامعه است که به خوبی در کشور جای خود را باز کرده، به طوری که نام این سازمان در تمام فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی، ملی و مذهبی در راس فعالیت‌ها و برنامه‌ها است.

سازمان تبلیغات اسلامی با هدف ایجاد ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد که در ادامه تائیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیانگر ضرورت کار تشکیلاتی فرهنگی و دینی است و امروز این مردم هستند که بیشترین نقش را در فعالیت‌های فرهنگی ایفاء می‌کنند.

این سازمان برای خدمت در ساحت دین و تبلیغ معارف و احیای شعائر دینی و ارزش‌های انقلاب در جامعه تشکیل شده و بر همین اساس اقدامات و تلاش‌های انجام شده در این مجموعه نیز باید برای حفظ شان این جایگاه انجام شوند.

اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان نیز در راستای تحقق اهداف این سازمان در سطح استان کردستان اقدامات گسترده‌ای انجام داده است که بخشی از اقدامات انجام شده در سال 98 و گزیده‌ای از فعالیت‌ها و شاخص‌های سال 99 را از زبان رئیس و معاونین این سازمان در ذیل می‌خوانیم.

*تلاش تبلیغات اسلامی کردستان برای مقابله با ویروس کرونا

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه این اداره‌کل در بخش‌های فرهنگی، قرآنی و مذهبی اقدامات ارزنده‌ای در سطح استان انجام داده است، اظهار کرد: با شیوع ویروس منحوس کرونا از اسفندماه 98 در استان کردستان، این اداره‌کل با همراهی تشکل‌های مردمی وابسته اقدامات گسترده‌ای را در سطح استان انجام داد.

حجت‌الاسلام احمد حاتمیان به بخشی از این اقدامات پرداخت و بیان کرد: برپایی 24 ایستگاه سلامت ثابت و سیار در سطح استان به منظور ضدعفونی محلات و معابر پرخطر و همچنین توزیع ماسک و مواد ضدعفونی رایگان بین نیازمندان، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و غذای گرم بین نیازمندان استان با همکاری خیرین، اهدای خون روحانیون شیعه و سنی در شهرستان‌های سنندج و سقز، اجرا طرح خانه به خانه توسط شورای هیئات مذهبی استان به منظور آگاه‌سازی عموم مردم برای مقابله با کرونا و تهیه بروشورهای اطلاع‌رسانی در زمینه مقابله با ویروس کرونا از دیگر اقدامات این اداره‌کل بود.

وی راه‌اندازی 11 کانال اینستاگرام توسط ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های کردستان برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم در راستای مقابله با ویروس کرونا را از دیگر اقدامات این اداره‌کل در ایام کرونا اعلام کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان تهیه کلیپ‌های کوتاه از روحانیون به ویژه امام جمعه شهرستان‌ها و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری برای دعوت مردم به ماندن در خانه و مقابله با کرونا را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.

حجت‌الاسلام حاتمیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 620 هیئت مذهبی، 250 تشکل، موسسه قرآنی و خانه قرآنی شهری و روستایی در استان فعال است، افزود: فعالیت جمعیت بانوان فرهخیته،  797 مداح، حدود 50 روحانی مستقر و کانون‌های فرهنگی تبلیغی و مبشرین فرهنگی نیز از دیگر ظرفیت‌های مردمی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان به شمار می‌رود که در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی، دینی، مذهبی به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا با این اداره‌کل همکاری داشتند.

وی بیان کرد: در سال 98 حدود 50 روز ماموریت برون استانی برای شرکت در جلسات سازمان در راستای برنامه‌ریزی، تبیین و تدوین مسیر و چشم‌انداز انجام گرفت و 50 روز ماموریت درون استانی نیز برای بررسی وضعیت منطقه و بازدید از مناطق تبلیغی، بازدید  از خانه‌های عالم، دیدار با روحانیون شیعه و سنی، دیدار با مبشرین فرهنگی روستاها و غیره انجام شد.

وی شرکت در همایش و جلسات استانی، سخنرانی درهمایش و برنامه‌های مختلف، برگزاری ملاقات‌های عمومی و رسیدگی به مشکلات مراجعین و دیدار با مسوولان استانی را نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این اداره‌کل دانست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان،برگزاری کارگاه‌های آموزشی رونق تولید، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در 10 شهرستان استان،  برپایی 14 نمایشگاته کتاب و محصولات فرهنگی، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ  در خصوص گام دوم انقلاب، ساماندهی طرح همیاران تبلیغ ویژه همسران روحانیون مستقر استانو برگزاری دوره آموزشی  ویژه معلمین آموزش و پرورش در شهر قم را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره‌کل خواند.

حجت‌الاسلام حاتمیان برگزاری سه پیش کنگره منطقه‌ای شعر اهل بیت در سه شهرستان استان، حمایت از برنامه‌های 155مبشر فرهنگی در مناطق حاشیه شهر و آسیب‌پذیر استان و تشکیل جلسات ستادی سماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های دینی استان را از دیگر اقدامات تبلیغات اسلامی کردستان در سطح استان دانست.

تدوین 38 فعالیت شاخص فرهنگی و قرآنی در استان

 

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان نیز در سخنانی با اشاره به شاخص‌های سال 99 این اداره‌کل اعلام کرد: اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان در راستای تحقق اهداف فرهنگی و قرآنی 38 شاخص را برای سال جاری تدوین کرده است.

حجت‌الاسلام علی رستمی بیان کرد: ارتقاء سطح دانش و مهارت قرآنی روحانیون مستقر، آموزش تخصصی ترجمه و مفاهیم (سطح 3 و 4)، آموزش تخصصی قرآئت قرآن کریم، آموزش و توجیه کارشناسان قرآنی، اعضای کمیته مصاحبه، مدیران موسسات و خانه‌های قرآنی، بازآموزی معلمین روخوانی و روانخوانی، برگزاری اردو‌های آموزشی آشنایی با سبک زندگی قرآنی و برگزاری کارگاه یک روزه آشنایی با سبک زندگی قرآنی از شاخص‌ از جمله این شاخص‌ها است.

وی حمایت از برگزاری آموزش‌های عمومی قرآن در خانه‌های قرآن شهری و روستایی، حمایت از برگزاری آموزش‌های عمومی قرآن در موسسات فرهنگی قرآن و عترت، حمایت از تربیت حافظان قرآن کریم(سه و پنج جزء)، حمایت از تشکل‌های قرآنی مردمی استان و حمایت از تشکیل شبکه‌های قرآنی مردمی استان را از دیگر شاخص‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

وی حمایت از جلسات شاخص تفسیر قرآن استانی، حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی کادر متخصص قرآن کریم، حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی کادر متخصص قرآن کریم، حمایت از برنامه‌های قرآنی دهه فجر، حمایت از خانه‌های قرآن شهری و روستایی و حمایت از مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا را از جمله اقدامات اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان در سال 99 اعلام کرد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان اضافه کرد: اعزام شخصیت‌ها و مبلغین تقریبی اهل سنت و مناسبت‌های انقلاب اسلامی، اعزام مبلغ و مبلغه عمومی، اعزام مبلغین تخصصی در مناطق تلفیقی، آموزش عقاید اسلامی با رویکرد تقریبی و پرهیز از تقابل و آموزش سیره اهل بیت(ع) در تعامل با پیروان مذاهب ویژه هیئات مذهبی و مبلغین شیعه از دیگر شاخص‌های تدوین شده توسط این اداره‌کل برای سالجاری است.

فعالیت 250 تشکل، موسسه و خانه قران شهری و روستایی در کردستان

 

رئیس اداره برنامه‌ریزی امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه یکی از مهتمرین فعالیت‌های اصلی وعمده اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان، ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح استان است، اظهار کرد: عمده فعالیت‌های قرآنی بالخصوص فعالیت‌های تخصصی توسط بیش از 250 تشکل قرآنی و موسسه قرآنی، خانه قرآن شهری و روستایی، هیئات و جلسات قرآنی، تحت نظارت اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی  در سطح استان برگزار می‌شود.

ناصر علیپور به بخشی از طرح و برنامه‌های شاخص اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان کردستان در سال  1398   پرداخت و تصریح کرد: برگزاری وحمایت از دوره‌های تربیت کادر متخصص به تعداد 11مورد دوره (روخوانی و روانخوانی، تجوید و آشنایی و انس کودکان با قرآن)،برگزاری و حمایت از کلاس‌های آموزش عمومی قرآن کریم در موسسات قرآن و خانه‌های قرآن به تعداد 550 نفر و اطلاع‌رسانی و برگزاری  آزمون‌های شفاهی و کتبی طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم و اعطای گواهینامه به 9 نفر از حافظان قرآن کریم کردستان از برنامه‌های حوزه دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی کردستان است که در سال گذشته انجام شد.

وی برگزاری و حمایت از کلاس‌های آموزش حفظ 1 تا  3جزء قرآن کریم در موسسات و خانه‌های قرآن به تعداد 650 نفر،برگزاری دوره تربیت داور حسن حفظ قرآن کریم به صورت منطقه‌ای غرب کشور و با شرکت 20نفر از حافظان کل قرآن کریم، برگزاری دوره‌های تخصصی تربیت آموشیار روخوانی و روانخوانی قرآن کریم برای نهادهای فرهنگی و دولتی، برگزاری مجمع عمومی اتحادیه موسسافرهنگی قرآن و عترت استان، رسیدگی به موقع و مناسب به تقاضای صدور مجوز تاسیس، پروانه فعالیت و تغییرات و ثبت و صدور مجوز به تعداد 30 باب موسسه و خانه‌ قرآن و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و مشارکت فعالان قرآنی در حمایت از سیل زدگان و آسیب‌دیدگان بیماری کرونا کوید 19 را از دیگر اقدامات حوزه قرانی این اداره‌کل در کردستان دانست.

رئیس اداره برنامه‌ریزی امور قرآنی تبلیغات اسلامی کردستان اضافه کرد: حمایت از محافل انس با قرآن کریم در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی، حمایت از استمرار جلسات انجمن خیرین وقرآنیان کردستان، حمایت از برگزاری کارگاههای آشنایی با سبک زندگی قرآنی، حمایت مالی و کمک آموزشی از موسسات قرآنی، خانه‌های قرآن شهری و روستایی و جلسات خانگی قرآن کریم و حمایت وبرگزاری 10 حلقه تفسیرموضوعی قرآن کریم در سطح استان از دیگر برنامه‌های این اداره در سال 98 است.

 

برگزاری برنامه‌های بصیرتی و روشنگری در طول سال 98

 

فرمانده پایگاه امام صادق(ع) اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در سخنانی اعلام کرد: پایگاه مقاومت بسیج امام صادق(ع) اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان در سال 1392 رسما در بسیج ادارات حوزه مقاومت بسیج حمزه سیدالشهداء(ع) ثبت شده و فعالیت خود ر ا با اعضای اصلی از 16 نفر و اکنون با چهل نفر افتخاری در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی و بسیج انجام می‌دهد.

سید امین رضایی به برخی از اقدامات این پایگاه در سال 98 پرداخت و گفت: از جمله برنامه‌های این پایگاه در سال 98 برگزاری برنامه‌های بصیرتی و روشنگری در پایگاه توسط عوامل افتخاری بسیج در روزهای پنج شنبه هر هفته، برگزاری محافل انس با قرآن در مناسبت شهادت سرداررشید اسلام حاج قاسم سلیانی و یاران شهیدش، حضور در اجتماع عظیم 9 دیماه روز بصیرت با نصب بنر و اقلام تبلیغی پایگاه و حضور در برنامه‌های شوای هماهنگی تبلیغات اسلامی 22 بهمن، 12 فروردین، روز قدس و 13 آبانماه و سایر مناسبتهای دینی و مذهبی است.

وی صدور بیانیه برای حمایت از نظام مقدس اسلامی در ایام خاص، سرکشی از خانواده معظم شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در یوم الله دهه فجر، برپایی ایستگاه صلواتی در ایام شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و روشنگری نسل جوان و آشنایی با مسائل روز و دشمن شناسی را از دیگر اقدامات این پایگاه خواند.

 

وصول 20 میلیارد ریالی اعتبار برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی

 

معاون اداری مالی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: حوزه معاونت اداری مالی تبلیغات اسلامی کردستان نیز در بخش‌های مالی، اداری، پشتیبانی، حقوقی و املاک و انفورمایتک فعالیت‌هایی را در سال 98 انجام داده است.

فرهاد قره‌خانی بیان کرد: اختصاص و وصول و هزینه 45 میلیارد ریالی برای تحقق اهداف تعیین شده در موافقتنامه مبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پرداخت پاداش پایان خدمت چهار نفر از بازنشستگان سال 97 و مرخصی استفاده نشده کارکنان بازنشسته سال 96 و بخشی از مرخصی کارکنان بازنشسته سال 97، وصول مبلغ 20 میلیارد ریالی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، قرآنی ابلاغ شده سازمان و تحقق صد در صدی شاخص‌های فرهنگی، قرآنی و رصد آسیب‌های اجتماعی در 15 نقطه تعیین شده توسط استانداری و ابلاغ وزارت کشور از جمله اقدامات این معاونت در استان است.

وی راه‌اندازی سامانه حواله الکترونیکی، تجهیز و راه‌اندازی خانه عالم بهاران و مهمانسرای ویژه، توجه به بخش سلامت کارکنان و اجاره یک سانس فوتبال و شنا بصورت هفتگی و تامین بخشی از رفاهیات کارکنان در مناسبت‌های مختلف، تصویب حدود 50 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و ساخت دارالقرآن شهرستان مریوان و مجتمع فرهنگی قرآنی نور بانه و احداث و تعمیر و تجهیز خانه‌های عالم سطح استان و ادامه ساخت احداث خانه عالم شهرستان بیجار را از دیگر اقدامامات حوزه اداری مالی تبلیغات اسلامی کردستان عنوان کرد.

معاون اداری مالی تبلیغات اسلامی کردستان اضافه کرد: ساماندهی برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت کارکنان با استفاده از سامانه اختصاصی و برگزاری کارگاهها، بروزرسانی و انجام تمامی سامانه‌های اداری اعم از سیستم پرسنلی، سامانه اختصاصی ایده، سامانه کارکنان نظام اداری کشور، پرداخت چهار مورد کمک هزینه ازدواج به کارکنان شاعل و بازنشسته و یک مورد هزینه فوت به خانواده بازنشسته، استخدام و بکارگیری نیروی انسانی و برگزاری دوره آموزش ضمن خدمت همکاران بصورت الکترونیکی و حضوری از دیگر اقدامات این اداره‌کل در استان است.

اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان، سالگرد صدور فرمان حضرت امام خمینی(قدس سره‌الشریف) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی را به همه و به‌ویژه سنگربانان جبهه تبلیغ و توسعه فرهنگ دینی و مجموعه بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی تبریک گفته و امید آن می‌رود که این سالروز خجسته، ‌نوید دهنده افق‌هایی روشن در عرصه اشاعه فرهنگ و معارف اسلامی در سال فرهنگ و اقتصاد برای جامعه باشد. 

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول