اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

حال و هوای مسجد جامع ساری بعد از آتش‌‌سوزی سال ۹۷

۲۱ تیر ماه سال ۹۷ مسجد جامع ساری مقابل چشمان ناباورانه مردم ساری سوخت ولی با گذشت حدود 2 سال هنوز به ایمنی کامل نرسیده است.

حال و هوای مسجد جامع ساری بعد از آتش‌‌سوزی سال ۹۷

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ۲۱ تیر ماه سال ۹۷ درست در گرمای هوای تیر ماهی دود سیاهی در وسط شهر نمایان شد و همه به دنبال علت این دود بود که خیلی زود مشخص شد دلیل آن حریق مسجد جامع ساری بود.

 

باتوجه به شرایط موجود امکان بروز هر اتفاق و حادثه‌ای وجود داشت نیروهای آتش‌نشانی خیلی زود وارد عمل شدند ولی گسترش آتش کار مهار را خیلی سخت کرده بود.

باتوجه به بافت تاریخی احتمال سرایت آتش حتی به منازل مردم وجود داشت و ازسویی این مسجد در کنار بازار نرگسیه وجود داشت که گسترش آتش به بازار در نوع خود فاجعه بود.

در کنار تلاش برای مهار آتش و گسترش آن تلاش حتی برای خالی کردن برخی منازل در کنار مسجد ادامه داشت اما موضوعی که کار امدادی را سخت کرده ازدحام جمعیت بود؛ جمعیتی که گویی با  سوختن مسجد جامع، آتش به جان و دلشان کشیده شده بود.

در این میان حتی برخی از ماموران آتش‌نشانی مصدوم شدند و در کنار کسبه بازار که ناباورانه به عمق حادثه و سوختن قلب شهرشان در آتش نگاه می‌کردند جلوی گسترش حریق گرفته شد ولی از آنجا که این مسجد مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام و دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید بحث مرمت و بازسازی این اثر تاریخی وارد مرحله دیگری شد.
قرار شد بحث بازسازی مسجد جامع ساری براساس ضوابط میراث فرهنگی انجام شود که به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و شهرداری کار بازسازی بنا را برعهده گرفت و میراث فرهنگی نیز نظارت‌ها را به‌صورت دقیق پیگیری کرد.

 

 انتظار مردم باتوجه به اهمیت این بنای تاریخی مذهبی این است باتوجه به اینکه دلیل بروز حادثه بحث اتصالات برقی بود پس از بازسازی این مسائل جدی گرفته شود ولی خبر افتتاح زودهنگام این مسجد همه این امیدها و انتظارها را نقش برآب کرد.

شهریور ماه سال گذشته و بعد از گذشت بیش از یک سال از افتتاح مسجد جامع ساری مسجد جامع ساری درست در روزی توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد که استاندار مازندران به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در غرب مازندران حضور داشت؛ درحالی یک سال پس از آتش‌سوزی این مسجد افتتاح و درب‌های آن به روی نمازگزاران ساروی باز شد؛ اما هر از چندگاهی باز هم صدای سنگ برقی و بیل زدن‌های کارگران به گوش می‌رسد و ازطرفی موضوع مهم دیگر این بوده که هنوز تاسیسات این مسجد مجهز نشده و دیگر حوادث تلخی ازجمله حریق در این مسجد تکرار نشود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث ساختمان مسجد جامع ساری براساس ضوابط میراثی تکمیل شده است.

 

مهدی ایزدی با اشاره به پیگیر تجهیزات و سیستم اطفای حریق هستیم، افزود: باتوجه به پیگیری‌های انجام شده بحث جانمایی مکان آن مشخص است.

وی تصریح کرد: اوقاف باید زمین برای جانمایی این تجهیزات درنظر بگیرد که درحال پیگیری قرار دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع

  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول