اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

آیین‌نامه سازمان لیگ والیبال زیر ذره‌بین/ به نام باشگاه‌ها و به کام فدراسیون!

در پیش‌نویس پیشنهادی آیین‌نامه سازمان کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون والیبال ایراداتی وجود دارد که اهالی این رشته امیدوار به رفع آن هستند.

آیین‌نامه سازمان لیگ والیبال زیر ذره‌بین/ به نام باشگاه‌ها و به کام فدراسیون!

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون والیبال پیش‌نویس پیشنهادی آیین‌نامه اجرایی و انضباطی خود برای لیگ 99 را منتشر کرد. انتشار این پیش‌نویس انتقادها و ایرادهای زیادی را به همراه داشت که گویا مورد توجه فدراسیون هم قرار گرفته است.

میلاد تقوی سرپرست دبیری فدراسیون والیبال در این خصوص به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، گفت: پیش‌نویس آیین‌نامه را منتشر کردیم که کارشناسان بتوانند نظرات خود را اعلام کنند. خوشبختانه پیشنهادات بسیار خوبی هم به دست ما رسید که در حال بررسی آنها هستیم. انتقادات درستی هم وارد شده که باید درمورد آنها به جمع‌بندی برسیم. شاید جالب باشد بدانید که برخی اهالی فوتبال در خصوص این آیین‌نامه اظهارنظر کرده‌اند. پس از بررسی‌های نهایی باید در مجمع عمومی آن را تصویب کنیم تا اجرا شود. فکر می‌کنم جمع‌بندی نهایی تا پایان هفته جاری انجام شود.

* بررسی تبصره‌ای با درصدهای جدید

در تبصره 18 این پیش‌نویس پیشنهادی که درمورد فضای تبلیغاتی و پخش زنده مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور است، آمده: «نظر به اینکه پخش مسابقات والیبال لیگ برتر و دسته اول منحصراً در اختیار فدراسیون والیبال می‌باشد. باشگاه‌ها الزاما در پخش مستقیم تلویزیونی می‌بایست با فدراسیون والیبال همکاری لازم را به عمل آورند اما باتوجه به توافق به عمل آمده در پخش مستقیم (شبکه سه) 60% فدراسیون والیبال و 40% میزبان و در پخش استانی 60% میزبان و 40% فدراسیون والیبال سهم خواهند داشت. در صورت عدم همکاری یکی از طرفین کمیته بازاریابی و کمیته انضباطی فدراسیون تصمیم‌گیری می‌نماید. نحوه تبلیغات را روابط عمومی فدراسیون اعلام می‌نماید.»

برخی از اهالی این رشته نسبت به این تبصره نقد دارند. سوال اینجاست که چرا وقتی باشگاهی در یک استان می‌خواهد بازی تیمش به صورت زنده از شبکه استانی پخش شود باید فضای تبلیغاتی را به فدراسیون والیبال بدهد تا اسپانسرش را تبلیغ کند؟ عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که این آیین‌نامه تنها در راستای سودآوری برای فدراسیون و خالی کردن جیب باشگاه‌ها است، چون در بند‌های مختلفی جرایم بالایی برای باشگاه‌ها و بازیکنان متخلف در نظر گرفته شده است.

* گلایه باشگاه‌ها درست و منطقی بود

سید علیرضا دریابیگی، رئیس سابق کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون والیبال در این خصوص به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: انحصار پخش در اختیار فدراسیون نیست، بلکه باید اینطور گفته شود که تبلیغات محیطی مسابقات و رویدادهای والیبال در اختیار و انحصار فدراسیون است.

وی ادامه داد: برخلاف رشته فوتبال که با یک چارچوب و برنامه‌ریزی، قبل از شروع لیگ مسابقاتی که پخش می‌شود مشخص است در والیبال اینطور نیست. این روند از گذشته به این صورت بود که تلویزیون معمولاً روزهای چهارشنبه را برای والیبال اختصاص می‌داد و در صورتی که کنداکتور صداوسیما خالی بود، مسابقات را پخش می‌کرد. برای این کار بعضی از مسابقات که حساسیت بیشتری داشت را از شبکه سه یا ورزش پخش می‌کرد.

رئیس سابق کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون والیبال، عنوان کرد: برای پخش بعضی از مسابقات هم باشگاه‌ها با تلویزیون قرارداد می‌بستند و هزینه‌اش را هم پرداخت می‌کردند. در مورد شهرستان‌ها هم باید بگویم که تقریباً تمام آنها پخش استانی دارند. در تهران هم چون شبکه استانی به آن معنا نداریم، باشگاه‌هایی همچون ورامین، بانک سرمایه، پیکان، سایپا و ... با پرداخت مبلغی بین 5 تا 15 میلیون تومان برای هر مسابقه از شبکه شما و یا ورزش حق پخش را می‌خریدند.

انتظار تیم‌هایی که این شرایط را داشتند این بود که تمام تابلوهای دور زمین برای تبلیغات در اختیار خودشان باشد، اما قرارداد فدراسیون با اسپانسرانش، واگذاری کل فضای تبلیغات سالیانه بود. باشگاه‌هایی که پول می‌دادند و حق پخش را می‌خریدند و همچنین باشگاه‌های شهرستانی معترض بودند که سهم ما چه می‌شود که گلایه آنها به حق و درست بود.

*  آقایان واقعاً خودشان را جریمه خواهند کرد؟

دریابیگی تصریح کرد: با توجه به اینکه از نظر ما گلایه تیم‌ها منطقی بود برای اینکه هم اسپانسر راضی باشد و هم حق تیم‌ها ضایع نشود، تبصره‌ای اضافه کردیم و با نقشه ‌و بروشور تصویری در اختیار تمام ناظران، هیات‌ها، تیم‌ها و تمام افراد ذی‌نفع قرار دادیم که نحوه چیدمان تابلوهای تبلیغاتی برای پخش سراسری شبکه سه  70% فضا متعلق به اسپانسر فدراسیون و 30% هم متعلق به باشگاه میزبان و در پخش‌های استانی برعکس ( 30% فدراسیون و 70% میزبان) و در تهران هم که پخش استانی نداشتیم و تیم‌ها پخش را خودشان می‌خریدند هم مانند پخش استانی در نظر می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه در آن مقطع همه چیز خیلی شفاف و مشخص بود، اظهار داشت: این چند خطی که در تبصره 18 پیش‌نویس پیشنهادی آیین‌نامه قید شده بسیار گنگ و غلط است و قطعاً برای اجرا آن هم مشکلاتی پیش خواهد آمد. نکته عجیب‌تر اینکه در انتهای این تبصره آمده که در صورت عدم همکاری یکی از طرفین کمیته بازاریابی و کمیته انضباطی فدراسیون تصمیم‌گیری می‌نماید؛ این در حالی است که یکی از طرفین خود فدراسیون است. آقایان واقعاً خودشان را جریمه خواهند کرد؟

* شبکه ورزش پخش را به تیم‌ها می‌دهد، نه فدراسیون

رئیس سابق کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون والیبال، افزود: طبق آخرین تصمیم شورای ورزش صدا‌وسیما هیچ ورزش باشگاهی غیر از فوتبال از شبکه 3 پخش نخواهد شد و تمام مسابقات از شبکه ورزش روی آنتن خواهد رفت. از طرفی به دلیل مشکلات مالی چند سالی هست که شبکه ورزش ابتدای فصل با یک تیم قرارداد می‌بندد و پخش را انحصاراً به آن تیم می‌دهد، نه فدراسیون. آقایان بدون تحقیق و بررسی یک چیزی از آن موضوعی که ما تدوین کرده بودیم را کپی و تنها درصدهایش را کمی جابجا کرده‌اند.

انتهای پیام/ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول