اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

کرونا هم مانع افزایش قیمت نان در خوزستان نشد

افزایش نرخ نان در خوزستان در حالی اجرایی شد که استاندار گفته بود این مصوبه تا بازگشت استان به شرایط عادی انجام نمی‌شود.

کرونا هم مانع افزایش قیمت نان در خوزستان نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که نورالله حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در حاشیه کارگروه آرد و نان خوزستان از افزایش قیمت نان در استان خبر داد و اظهار کرد: به منظور آنکه نانوایان با مشکل مواجه نشوند به نانوایان اجازه داده شد مانند سایر استان‌های کشور قیمت نان را براساس ضوابطی که وجود دارد افزایش دهند.

بر همین اساس، تصمیم دولت مبنی بر افزایش نان در ماه مبارک رمضان امسال در حالی مصوب شد که بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ به دلیل شیوع کرونا متضرر شده و کارگران زیادی از کار بیکار و خانه نشین شده‌ بودند .

استاندارخوزستان: افزایش قیمت نان پس از عادی شدن شرایط

به همین دلیل این تصمیم با نارضایتی‌های زیادی از سوی مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد تا آنجایی که استاندار خوزستان گفت: با توجه به وضعیت پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، قیمت نان که در برخی از نانوایی‌ها افزایش یافته، باید به حالت قبل بازگردد.

 

وی با بیان اینکه قول داده بودیم که اواخر ۹۸ و یا اوایل سال ۹۹ قیمت نان در استان خوزستان مانند دیگر مناطق کشور افزایش یابد، افزود: افزایش قیمت نان در سال ۹۹ دارای مصوبه ستاد تنظیم بازار و شورای آرد و نان است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات معیشتی که برای برخی از افراد دارای مشاغل روز مزد و یا کار موقت به وجود آمده، تصمیم گرفته شد تا از افزایش قیمت نان در استان فعلا جلوگیری شود.

استاندار خوزستان گفته بود: افزایش قیمت نان در استان خوزستان بعد از عادی شدن وضعیت بر اساس تصمیم لازم انجام خواهد شد تا نانوایی‌های استان مانند دیگر مناطق کشور از این افزایش نرخ بهره‌مند شوند.

قیمت نان در دستور کار دولت نیست

اما محمد رضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت  با بیان اینکه افزایش قیمت نان در دستور کار دولت نیست، می‌گوید: به دنبال افزایش قیمت گندم، دولت یارانه نان را افزایش داده است، بنابراین افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و نرخ نان تعیین شده در سال قبل برای امسال نیز لازم‌الاجرا است.

دستور افزایش نان مربوط به سال گذشته است

عبدالرحمان ناصریان معاون اقتصادی و بازارگانی  سازمان صمت خوزستان با تاکید بر اینکه دستور وزارت صمت برای امسال است، اظهار کرد: دستور افزایش قیمت نان مربوط به سال گذشته بود که در استان اجرایی نشد، امسال نیز که تصمیم بر افزایش قیمت نان شد استاندار خوزستان به دلیل شیوع کرونا آن را لغو کرد.

وی با بیان اینکه مصوبه افزایش قیمت نان را باید تا مهرماه سال گذشته اجرایی می‌کردیم، افزود: پس از مکاتبه استانداری خوزستان با وزارت صمت، وزارت در پاسخ گفت: از سال گذشه قیمت نان در خوزستان باید افزایش پیدا می‌کرد.

معاون اقتصادی و بازرگانی  سازمان صمت خوزستان با اشاره به افزایش 35 درصدی قیمت نان، گفت: از سال 93 کارگروه آرد و گندم که تشکیل شد مقرر شد قیمت نان طی سه مرحله افزایش پیدا کند اما دولت در سال 94 نتوانست آن را اجرایی کند.

ناصریان افزود: قرار بود ابتدا 30 درصد و سپس 40 درصد از قیمت نان آزاد شود اما اکنون با گذشت 6 سال از این مصوبه قیمت نان تغییری نکرده بود.

وی با اشاره به قیمت‌های جانبی تولید نان مانند، هزینه‌ها نیروی کار، آب و برق، گاز، حمل و نقل، بیمه کارگران، و... عنوان کرد: قیمت یک قرص نان در استان تهران با گِرم کمتر از ما 450 هزار تومان اما قیمت یک قرص 180 گرمی در خوزستان 350 هزار تومان است.

 

افزیش قیمت نان، اصلاح قیمت نان است

امیر دهقان رئیس اتحادیه نانوایان استان خوزستان نیز معتقد است: نرخ جدید نان  مربوط  به سال گذشته و بر اساس بخشنامه وزارت صمت است اما در خوزستان به دلایل مختلفی مانند گرانی بنزین، انتخابات، کرونا و... اجرایی شدن آن عقب افتاد.

وی با بیان اینکه قیمت جدیدی که برای نان اعمال شد اصلاح قیمت نان است و نرخ نان نیست، گفت: چنانچه نرخ نان را براساس نرخ تورم مصوب می‌کردند باید قیمت هر قرص نان 500 هزار تومان می‌شد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان خوزستان در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر اینکه خوزستان قطب تولید گندم است چرا باید قیمت نان در آن افزایش پیدا کند، عنوان کرد: نرخ گندم همه جای کشور یکی است چرا قیمت نان در  استان‌های دیگر باید افزایش پیدا کند اما در استان ما افزایش پیدا نکند.

دهقان بیان کرد: استان‌های دیگر مرحله دوم افزایش قیمت نان را آنالیز کردند تا 5 درصد دیگر قیمت نان را  افزایش ‌دهند.

وی گفت: در خوزستان پس از سه ماه کار کارشناسی بین کارشناسان صمت و استانداری مقررشد قیمت نان 465 تومان شود اما برای اینکه به مردم فشار نیاید و ما بتوانیم این نرخ را اجرا کنیم نرخ را 350 تومان اعلام کردیم.

 

پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا اکنون استان خوزستان به شرایط عادی بازگشته است که استاندار خوزستان نرخ جدید نان را در سطح استان لازم الاجرا می‌داند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول