اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آغازی متفاوت برای تابستان امسال/ خورشید گرفتگی جزئی در کرمانشاه

رئیس انجمن نجوم کرمانشاه گفت: پدیده طبیعی خورشید گرفتی امروز (یکم تیرماه) در ایران از نوع حلقویی است که تقریبا در استان کرمانشاه 47 درصد گرفتگی اتفاق می‌افتد، البته توقع تاریکی در این خورشید گرفتگی را نداریم.

آغازی متفاوت برای تابستان امسال/ خورشید گرفتگی جزئی در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اولین روز تابستان 99 با مهمترین رویداد نجومی سال یعنی خورشید گرفتگی همزمان شده است، صبح امروز پدیده خورشید گرفتگی حلقوی از غاره آفریقا آغاز و با عبور از خاورمیانه در جنوب آسیا به اتمام می‌رسد.

محمد‌علی خدایاری، رئیس انجمن نجوم کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در این خصوص، اظهار داشت: این خورشید گرفتگی امروز همراه با  انقلاب تابستانی و آغاز فصل تابستان هماهنگ است که خورشید در اوج ارتفاع خود در سطح افق قرار می‌گیرد و درازترین روز و کوتاه‌ترین شب برعکس شب یلدا را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: خورشید گرفتگی در واقع در اثر وجود ماه بین زمین و خورشید اتفاق می‌افتد، این پدیده هر روز هست ولی چون زمین، ماه و خورشید سه نقطه هستند در فواصل دور، معمولا ماه از بالا یا پایین بین خورشید و زمین می‌گذرد گاهی که از کنار می‌گذارد که کمتر رخ می‌دهد،ایجاد خورشید گرفتگی کامل یا به صورت حلقوی بستگی به فاصله ماه از زمین دارد.

خدایاری افزود: این خورشید گرفتگی از نوع حلقوی است یعنی فاصله خورشید تا زمین و فاصله خورشید تا ماه ثابت نیست، در این نوع خورشید گرفتگی ماه در اوج است یعنی در دورترین فاصله زمین، لذا نمی‌تواند سطح خورشید را کامل بگیرد حداکثر تا حدود 99 درصد می‌تواند آن را بپوشاند در نتیجه حلقه درخشانی از نور خورشید دورتادور ماه را فرا می‌گیرد.

به گفته رئیس انجمن نجوم کرمانشاه، خورشید گرفتگی چه کامل چه حلقوی ممکن است در یک منطقه‌ای کامل دیده شود و در منطقه‌ای جزئی دیده شود.

وی ادامه داد: امروز در ایران از شمال غرب تا جنوب شرق کشور بین 30 تا 90 درصد از این خورشید گرفتگی حلقوی و جزئی دیده می‌شود و در کل استان کرمانشاه بین باند 40 و 50 درصد گرفتگی است که تقریبا در کرمانشاه 47 درصد گرفتگی اتفاق می‌افتد.

خدایاری زمان شروع گرفتگی را حدود ساعت 9 تا 11:30 دقیقه اعلام کرد و گفت: اوج گرفتگی در کرمانشاه حوالی ساعت 10:20 دقیقه است.

وی یادآور شد: توقع تاریکی را در این پدیده طبیعی خورشید گرفتگی نداریم چون خورشید گرفتگی حلقوی است و حواشی خورشید بیرون می‌ماند.

خدایاری گفت: دیدن مستقیم خورشید گرفتگی هم آسیب جدی به چشم وارد می‌کند، برای تماشای این پدیده طبیعی از فیلترهای رصد خورشید استفاده کنید، نگاه لحظه‌ای به خورشید سبب آسیب به چشم می‌شود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول