اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس من| صدای کارگران پیمانکاری صنعت نفت شنیده نمی‌شود/ چشم‌پوشی وزارت نفت از رفتار ظالمانه پیمانکارها

در سایه غفلت معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، شرکت‌های پیمانکاری با رفتارهای سلیقه‌ای خود هر گونه فشار و شرایط ناعادلانه در قراردادها را به کارگران خود تحمیل می‌کنند و این کارگران نیز بدون هیچ حامی و پشتیبانی در این شرایط نابسامان اقتصادی رها شده‌اند.

فارس من| صدای کارگران پیمانکاری صنعت نفت شنیده نمی‌شود/ چشم‌پوشی وزارت نفت از رفتار ظالمانه پیمانکارها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بی‌توجهی نسبت به مطالبات کارگران و کارمندان صنعت نفت و عدم نظارت معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و شرکت ملی نفت بر عملکرد پیمان‌کاران در سال‌های گذشته یکی از محورهای انتقاد به عملکرد این وزارتخانه بوده است. در این بین خودکشی عمران روشنی مقدم یکی از کارکنان شرکت پیمانکاری مؤسسه «نظم آفرینان ایمان» تنها یک نمونه از ظلم‌های بیشماری است که در سایه عدم نظارت معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکار اتفاق می‌افتد.

نکته جالب توجه اینکه بی‌توجهی به دفاع از حقوق اولیه کارگران و کارمندان صنعت نفت در حالی اتفاق می‌افتد که معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در یک اقدام فراقانونی، دو پایه تشویقی جهت برخورداری مادام العمر از مزایای پایه سمت را به تعدادی از مدیران اعطا کرده است و ظاهرا پیگیری مطالبات کارگران همچنان جزو اولویت‌های این وزارتخانه نیست.

در این راستا در روزهای اخیر تعداد زیادی از کارگران و کارمندان صنعت نفت کشور در ارتباط با بخش «فارس من» با ثبت مطالبات خود در قالب سوژه‌های خبری خواستار پیگیری آنها از خبرگزاری فارس شدند. در ادامه به تعدادی از مطالبات مطرح شده در بخش «فارس من» پرداخته می‌شود:

*کارگران شاغل در عسلویه امنیت شغلی ندارند

در این راستا رضا مهرانی سردبیر سوژه «کارگران شاغل در عسلویه با 20 سال بازنشسته شوند» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلات موجود برای کارگران عسلویه گفت: «شرایط کار کردن در عسلویه بسیار سخت شده است و وزارت نفت و پیمانکاران نیز حداقل امکانات لازم را برای کارگران فراهم نمی‌کنند».

وی ادامه داد: «از مشکلات بزرگ کارگران عسلویه و کلا پارس جنوبی آلودگی بسیار بالای این منطقه هست و به جرأت میتوانم بگویم که نفس کشیدن تو این شرایط بسیار سخت و زیان‌آور هست و در واقع این حقوقی که کارگران می‌گیرند برای هر ریالش دارند ذره ذره سلامتی خودشان را از دست می‌دهند. در نتیجه برای حفظ سلامتی این افراد لازم است این کارگران با 20 سال سابقه بازنشسته شوند».

مهرانی اظهار داشت:‌ «حقوق کارگران مخصوصا کارگرانی که زیر نظر پیمانکار کار می‌کنند بسیار پایین هست و باید بگویم که مهمترین مشکل همه کارگران شاغل در منطقه پارس جنوبی نداشتن امنیت شغلی هست».

سردبیر سوژه «کارگران شاغل در عسلویه با 20 سال بازنشسته شوند» گفت: «خود من با 42 سال سن اکنون به شدت نگران امنیت شغلی هستم. الان فاز ما در حال بهره برداری هست و تقریبا کارش در حال اتمام است و اگر حساب ما را تسویه کنند به نظر شما کجا ما را استخدام می‌کنند».

وی همچنین اظهار داشت: «متاسفانه وزارت نفت حقوق کارمندان قرارداد مستقیم را هم به موقع نمی‌دهد و خود من الان دو ماه است حقوق نگرفته‌ام و کارگران پیمانکار که وضعیت‌شان به مراتب از ماها بدتر است».

مهرانی خاطرنشان کرد: «الان برنامه کاری ما به صورت 19 روز کار و 8 روز استراحت است در حالی که اصولا باید به صورت 14 روز کار و 14 روز استراحت باشد و شما می‌بینید که حداقل حقوق اولیه کارگران نیز رعایت نمی‌شود».

در ادامه بخشی از مطالب ارسالی توسط سردبیر سوژه «کارگران شاغل در عسلویه با 20 سال بازنشسته شوند» در فضای مجازی آورده می‌شود.

براساس این گزارش، سوژه مشابهی هم در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

* چشم‌پوشی وزارت نفت از رفتار ظالمانه پیمانکارها

همچنین رضا کاظمی‌فر سردبیر سوژه «کمپین نه به قراردادهای پیمانکاری» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلات کارگران پیمانکاری گفت: «نیروهای وزارت نفت به دو دسته نیروهای رسمی و پیمانکاری تقسیم می‌شوند که نیروهای پیمانکاری تحت نظر سازمان تامین اجتماعی است. در سال 91 و 92 ریاست جمهوری وقت دستوری مبنی بر ساماندهی نیروهای پیمانکاری در سازمان‌های دولتی صادر کرد و در همین زمان وزارت نفت طی بخشنامه‌ای شروع به عقد قرارداد با این نیروها نمود. در این بین وزارت نفت نیروهای متخصص را به نیروهای قرارداد مستقیم تبدیل کرد ولی نیروهای بخش خدماتی همچنان به صورت پیمان‌کاری باقی ماندند».

وی ادامه داد: «متاسفانه با روی کار آمدن دولت جدید جلوی اجرای این بخشنامه گرفته شد و الان نیروهایی با 20 سال سابقه پیمانکاری همچنان از حداقل حقوق محروم هستند. متاسفانه با توجه به قوانینی که وجود دارد الان این نیروها نمی‌توانند در آزمون استخدامی وزارت نفت شرکت کنند تا به نیروی رسمی تبدیل شوند و پس از 20 سال کار حداقل امنیت شغلی را داشته باشند. مثلا یکی از شرایط شرکت در آزمون استخدامی محدودیت سنی 35 سال است و فردی مثل من و خیلی‌های دیگر که مثلا 40 سال سن دارند نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند».

کاظمی‌فر گفت: «الان مطالبه اصلی کارگران پیمانکاری این است که شرایطی فراهم شود تا به نیروهای قرارداد مستقیم تبدیل شوند. من به عنوان نماینده نیروهای پیمانکاری واقعا سوال دارم که چرا حقوق ما باید اینقدر با تاخیر واریز شود و یا حتی واریز نشود؟ چرا پیمانکاران هر گونه که میخواهند با ما رفتار می‌کنند و هیچ نظارتی بر عملکرد و رفتار انها صورت نمی‌گیرد؟ چرا پاداش به ما کارگران تعلق نمی‌گیرد؟ بنده بارها با مسئولین وزارت نفت صحبت کردم و پیگیر مطالبات کارگران پیمانکاری بودم ولی آنها توجهی ندارند».

سردبیر سوژه «کمپین نه به قراردادهای پیمانکاری» افزود: «در نتیجه وقتی کارگران پیمانکاری به قرارداد مستقیم تبدیل شوند دیگر حقوق آنها به صورت مستقیم واریز می‌شود و از برخوردهای سلیقه‌ای و اذیت و آزار کارگران توسط پیمانکاران جلوگیری می‌شود. به همین دلیل اصلی‌ترین مطالبه کارگران پیمانکاری تبدیل شدن کارگران قرارداد مستقیم است».

وی توضیح داد: «شما ببینید وقتی تورم ایجاد می‌شود، به اولین گروهی که فشار می‌آید کارگران پیمانکاری هستند و اولین گروهی که حقوق‌شان کاهش می‌یابد و یا با تاخیر پرداخت می‌شوند آنها هستند. مگر این کارگران چقدر حقوق می‌گیرند که فشار اصلی تورم نیز کاملا بر آنها وارد شود. چطور وزارت نفت برای مدیران و نیروهای رسمی خود بودجه دارد و حقوق‌های بالای آنها به موقع پرداخت می‌شود اما برای کارگران با حداقل حقوق بودجه نیست؟».

کاظمی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: «کارگرانی زیادی به بنده مراجعه کردند که گفتند می‌خواهند جلوی وزارت نفت خودسوزی کنند تا شاید صدای آنها شنیده شود. عمران روشنی مقدم تنها یک جلوه‌ای از ظلم‌هایی است که به ما می‌شود».

در مجموع به نظر می‌رسد که در سایه غفلت معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، شرکت‌های پیمانکاری با رفتارهای سلیقه‌ای خود هر گونه فشار و شرایط ناعادلانه در قراردادها را به کارگران خود تحمیل می‌کنند و این کارگران نیز بدون هیچ حامی و پشتیبانی در این شرایط نابسامان اقتصادی رها شده‌اند. در گزارش‌های بعدی به بررسی دقیق‌تر مطالبات کارگران پیمانکاری صنعت نفت خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول