اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

امضای تفاهم‌نامه بین بنیاد ملی توسعه فناوری و دانشگاه تهران

تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد ملی توسعه فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امروز با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس دانشگاه تهران در سازمان مرکزی دانشگاه امضا شد.

امضای تفاهم‌نامه بین بنیاد ملی توسعه فناوری و دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این تفاهم‌نامه که در حضور عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران امضا شد، در چهار محور خواهد بود. 

به گفته رامین نواب‌پور مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری، محورهای تفاهم‌نامه شامل ایجاد کارگزار تکنولوژی در حوزه فناوری هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین (هاب) است. همچنین محور دوم تفاهم‌نامه همکاری، ایجاد پلتفرم آوزش و توانمندسازی نیروی انسانی در بخش فناوری اطلاعات، محور سوم؛ ایجاد پلتفرم (زیرساخت تأمین مالی برای کارآفرینان) و محور چهارم؛ ایجاد استارت‌آپ‌های استودیو در هاب. 

همچنین با این تفاهم‌نامه گرچه پیش‌بینی ایجاد اشتغال نمی‌توان انجام داد که چقدر شغل ایجاد می‌کند، اما هدف از اجرای این تفاهم‌نامه حمایت از کسب و کارهایی است که در جهت ایجاد اشتغال از مسیر توسعه کسب و کارها خواهد بود. 

نواب‌پور این را هم گفت: در قالب همکاری با دانشگاه تهران در بخش پارک علم و فناوری با بنیاد ملی توسعه فناوری، این همکاری‌ها ادامه پیدا می‌کند. 

همچنین محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز گفت: دانشگاه تهران با ایجاد پارک علم و فناوری، به توسعه فناوری و زمینه ایجاد اشتغال‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین کمک می‌کند و در این زمینه با دستگاه‌های مختلف اجرایی تفاهم‌نامه امضا می‌کند، از جمله اینکه امروز تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد ملی توسعه فناوری امضا شد. 

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی می‌تواند با آوردن منابع مالی از افزایش استارت‌آپ‌ها حمایت کنند و این استارت‌آپ‌ها را با بازار آشنا کنند. 

وی گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که امروز با بنیاد علم و فناوری امضا شد، در زمینه هوش مصنوعی و صنعت نسل چهارم همکاری‌ها ادامه می‌یابد و دانشگاه تهران از نظر علمی و فناوری پیشرفته است و شبکه خوب فناوری دارد. 

وی همچنین با بیان اینکه فرهنگ استارت‌آ‌پ‌ها و کسب و کارهای نوین در کشور شکل گرفته است، گفت: امروز در ذهن هر دانشجو یک گزینه و جایگزین برای کسب و کارها از طریق استارت‌آپ‌هاست و گفتمان ادبی استارت‌آپ‌ها در فضای کسب و کار شکل گرفته، البته هنوز نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد ملی ناچیز است که باید این نقش افزایش پیدا کند.

نیلی احمدآبادی گفت: از مشکلات استارت‌آپ‌ها دسترسی به بازارهای ملی و بین‌المللی است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند با روش‌های فناورانه خود، تحریم‌ها را هم دور بزنند و برای فروش محصول بازاریابی کنند. 

در این جلسه همچنین هاشمی نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در شرایط کرونا که مردم خانه‌نشین شدند و بسیاری از کارها از طریق اینترنت انجام شد، ترافیک شبکه اینترنت در کشور دو برابر شد. اگر این مصرف در حوزه انرژی بود، مطمئناً کشور با مشکل مواجه می‌شد، اما از طریق شبکه‌سازی و زیرساخت‌ها، ترافیک شبکه اینترنت دو برابر شد و بسیاری از مشکلات مردم از این طریق حل شد. 

هاشمی گفت: در تفاهم‌نامه‌ای امروز که بین بنیاد ملی توسعه فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امضا می‌شود، تعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به چشم می‌خورد، همانگونه که این وزارتخانه با دانشگاه تهران از طریق پارک‌های علم و فناوری سجاد در کهریزک ادامه دارد.

هاشمی همچنین گفت: اقبال دنیا به استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی رو به افزایش است و پیش‌بینی شده حجم گردش مالی فناوری‌های هوش مصنوعی تا سال 2030 یعنی 10 سال آینده به 15.7 تریلیون دلار در دنیا برسد.

همچنین زمانی یکی دیگر از کارشناسان حاضر در جلسه گفت: نسل چهارم صنعت، همگرایی فناوری اینترنت اشیاء  عصر نوظهور اقتصاد فضایی و آمادگی برای بهره‌گیری بهینه از منابع موجود مانند منابع آب با کمک فناوری دنبال می‌شود.

عیسی منصوری معاون وزیر تعاون نیز گفت: برای حمایت از کسبت و کارها و اشتغال در شرایط کرونا، مکانیزم‌هایی انجام شد که به جای مراجعه مردم به ادارات، ماشین‌ها کار را انجام می‌دهند و مردم برای دریافت وام‌های حمایتی، فقط برای دریافت پول به بانک مراجعه می‌کردند و ما توانستیم برای اولین بار دولت مکانیکی را با دولت الکترونیکی جایگزین کنیم و میزان مراجعه مردم در ادارات در شرایط کرونا به حداقل کاهش پیدا کرد. 

معاون وزیر کار گفت: در نسل چهارم صنعت، نیاز به انسان‌های متخصص و حرفه‌ای داریم و صرف آموزش رسمی و کلاسیک پاسخگو نیست و کاری که امروز باید انجام بشود، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین است. 

منصوری این را هم گفت: بدون تعارف می‌گویم آمادگی کامل برای فناوری‌های هوش مصنوعی ایجاد نکرده‌ایم، اما در حال حاضر اتصال زیرساخت‌ها و شبکه‌ها در کشور اتفاق مبارکی برای کشور است و در نسل چهارم صنعت، بازیگران اصلی همان پلتفرم‌ها و زیرساخت‌ها هستند که در اطریش و آلمان پلتفرم ملی طراحی شد. 

منصوری همچنین گفت: نوعی همکاری برای پلتفرم‌ها در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی لازم است و امیدواریم همکاری بین دانشگاه تهران و بنیاد ملی توسعه فناوری منجر به شکل‌گیری پلتفرم‌ها و پرورش نیروی انسانی متخصص بشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول