اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین «فارس من» | مرور مطالبات شما از «سازمان بازرسی کل کشور»/ در جستجوی نظارت

هفته اول تیرماه، در تقویم به نام قوه‌ قضا سند خورده. «ذره‌بین» هم به همین بهانه، سراغ سوژه‌های قضایی شما رفته و در این گزارش، سوژه‌های شما با محوریت «سازمان بازرسی کل کشور» را مرور کرده‌ایم.

ذره‌بین «فارس من» | مرور مطالبات شما از «سازمان بازرسی کل کشور»/ در جستجوی نظارت

به گزارش خبرگزاری فارس؛ این روزها در کانون توجه است. در تیررس نگاه‌ها. «قوه قضائیه»، یک‌سال و چندماه پس از روی کار آمدن سیدابراهیم رئیسی آن‌قدر تغییر و تحول به خودش دیده که دیگر هیچ شباهتی به قوه‌ی دوران آملی لاریجانی نداشته باشد. برگزاری دادگاه مفسدین اقتصادی و  ابلاغ بخشنامه‌های متفاوت، از رئیسی چهره‌ای ساخته که حتی مخالفانش هم نمی‌توانند او را ستایش نکنند.

 

هفته اول تیرماه، در تقویم به نام قوه‌ی قضا سند خورده. فرا رسیدن سالگرد شهادت شهید بهشتی، فرصت مرور و بازخوانی عملکرد دستگاه عدلیه را ایجاد می‌کند و بهانه‌ای برای پرداختن به ریز و درشت کارنامه‌ی این قوه است. «ذره‌بین» هم به همین بهانه، سراغ سوژه‌های قضایی شما رفته و در این گزارش، سوژه‌های شما با محوریت «سازمان بازرسی کل کشور» را مرور کرده‌ایم. سازمانی بزرگ که یکی از مهم‌ترین بازوهای قوه قضائیه است. مطالبات شما از این سازمان‌ نشان می‌دهد هنوز قوه قضائیه و به طور خاص سازمان‌های زیرمجموعه‌اش، برای جلب رضایت شما راه درازی در پیش دارند.

 

اول | معمای کمک معیشتی

ماجراهای تلخ آبان۹۸، یک نقطعه عطف در زندگی همه‌ی ایرانی‌ها بود. گذشته از آشوب‌ها و عوارض ناشی از آن، رشد ۳۰۰ درصدیِ قیمت بنزین در یک شب، اوضاع و احوال اقتصادی بسیاری از مردم را زیرورو کرد. دولت برای جبران خسارات ناشی از زلزله‎ی بنزینی، طرح کمک معیشتی را کلید زد. طرحی که در همان روزها حسابی پرحاشیه شد. گروه‌های پرشماری از مردم، از دریافت این یارانه بی‌بهره بودند و در سامانه «فارس من» برایمان نوشتند که سهمی از یارانه معیشتی نبردند. آن‌ها در این کمپین از سازمان بازرسی کل کشور خواستند به موضوع ورود کرده و ابعاد پرداخت‌های معیشتی دولت را شفاف کند. سازمان بازرسی هم برای رسیدگی شکایات مردم با موضوع کمک معیشتی، وارد ماجرا شد و به این مطالبه‌ی مردمی جواب داد تا پرامضاترین سوژه‌ی شما با محوریت سازمان بازرسی کل کشور، موفق باشد.  

 

دوم | یک حرف مشترک: پیگیر باشید!

دو سوژه، به فاصله زمانی ۹ماه در سامانه «فارس من» ثبت شده که یک حرف مشترک دارند: سازمان بازرسی به شکایات مردم رسیدگی کند. سوژه اول شهریور۹۸ در سامانه ثبت شده بیش از ۲۰۰ امضا دارد. سوژه‌ای که از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد رسیدگی به  شکایات مردم را بهتر و با کیفیت بیشتری انجام دهد. کاربری که این سوژه را برایمان ثبت کرده، از روند طولانی رسیدگی به شکایات در سازمان بازرسی گلایه کرده و توضیحات مفصلی درباره این موضوع داده. توضیحاتی که نشان می‌دهد شکایت‌های ثبت‌شده‌ی مردم از طریق شماره تلفن ۱۳۶ و سامانه shekayat.bazresi.ir به خوبی پیگیری نمی‌شوند.

 

اما سوژه دوم جدیدتر است  و در همین ماه گذشته ایجاد شده. ثبت‌کننده‌ی این سوژه هم همان حرف قبلی را زده و از مسئولین سازمان بازرسی کل کشور خواسته رسیدگی به شکایات مردم را در اولویت قرار دهد. سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند با پیگیری سریع شکایات مردمی، اعتماد بیشتری جلب کرده و البته کار سامانه‌هایی مثل «فارس من» را هم راحت کند!

 

سوم | شهرداری‌ها زیر ذره‌بین بازرسی

فساد نه شاخ دارد و نه دم. آرام‌آرام مثل مار می‌خزد و می‌افتد روی یک سازمان و تا زهرش را نریزد، جایی نمی‌رود. علاج فساد هم یک کلمه است: نظارت. اتفاقی که گاهی باید به دست مردم رقم بخورد و گاهی به دست نهادهای نظارتی. نهادهایی که در راس آن‌ها باید سراغ «سازمان بازرسی کل کشور» را گرفت. یکی از مهم‌ترین سوژه‌های شما با محوریت این سازمان، «لزوم استقرار مداوم نماینده سازمان بازرسی در شهرداری‌ها» است. پرونده‌های فسادی که اخیرا از برخی شهرداری‌ها بیرون آمده، نشان می‌دهد لزوم نظارت بر شوراهای شهر و شهرداری‌ها، جدی است و شما هم از سازمان بازرسی خواسته‌اید تا با نظارت مستمر، جلوی پیشروی اژدهای هفت‌سر فساد را در شهرداری‌ها بگیرد.

 

چهارم| اصلاح بازار خودرو از مسیر بازرسی

اینکه بازار خودرو به یک سرسامانِ نسبی رسیده و این روزها کمتر خبری از مافیای خودرو شنیده می‌شود، به خاطر ورود جدی نهادهای نظارتی به این بازار است. ورودی که مطالبه‌ی جدی شما از مسئولین نظارتی و در راس آن‌ها سازمان بازرسی کل کشور بوده. ۱۵ اردیبهشت ۹۹، شما در «فارس من» از «لزوم نظارت سازمان بازرسی بر نحوه خرید و فروش خودرو» نوشتید. نظارتی که خیلی زود سازمان بازرسی پی‌اش را گرفت و وارد بازار خودرو شد تا اتفاقات آشفته‌ی این بازار، اصلاح شود. حالا خیال مردم راحت‌تر از قبل است و به پیش‌فروش‌های ایران‌خودرو و سایپا، نسبت به گذشته اطمینان بیشتری دارند.

 

پنجم | به دنبال اجرای قانون

شفافیت اموال و دارایی‌های مسئولین، یکی از آن اتفاقات خوبی است که البته تا به امروز هیچ‌وقت تمام‌وکمال محقق نشده. گاهی و در برخی سازمان‌ها، مدیران و روسا تصمیم به شفاف‌سازی گرفته‌اند اما این مسیر توسط مدیران و روسای بعدی پیگیری نشده. هرازگاهی هم صدای شفافیت داوطلبانه از گوشه‌وکنار بلند می‌شود اما هیچ‌کدام از این اتفاقات منجر به یک روند سیستماتیک برای شفافیت نشده. از طرف دیگر، قانون‌گذاران مملکت در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه‌ دولت را مکلف کرده‌اند طی یک سال، سامانه‌ای برای شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران ایجاد کند. اما مدت‌ها از آن «یک سال» گذشته و دولت، قانون را اجرا نکرده. در میان این کلاف سردرگم، شما خودتان دست به کار شدید و با ثبت یک سوژه  از سازمان بازرسی خواسته‌اید با راه‌اندازی سامانه‌ای، دنباله‌ی شفاف‌سازی حقوق و مزایای مسئولین را بگیرد. حالا که دولت از زیر بار اجرای قانون شانه‌ خالی کرده، باید سازمان‌های نظارتی جورش را بکشند.

 

آخر| جای پای رئیسی

ابراهیم رئیسی این روزها نماد تحول در دستگاه قضاست و انتظارات را از این قوه، بالا برده. رئیسی خود طی ۱۰ سال، ریاست سازمان بازرسی را بر عهده داشته و حتماً بیش از هرکس دیگری می‌داند این سازمان با عملکرد خود، چطور می‌تواند اعتماد عمومی را افزایش دهد.

 

حجت‌الاسلام حسن درویشیان، در دورانی که مردم قوه قضائیه را با نوآوری و تحول به‌یاد می‌آورند، کار سختی در پیش دارد. پاسخگویی به مطالبات مردم، حتما یکی از وظایف اصلی سازمان بازرسی است و «فارس من» در کنار شما می‌تواند به این سازمان نظارتی برای انجام وظایف خود، کمک کند.

 

گزارش از مهدی ملکی‌نسب

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول