اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نرخ شیوع اعتیاد در خراسان رضوی ۲.۷ درصد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی گفت: نرخ شیوع اعتیاد در خراسان رضوی ۲.۷ درصد است و از این جهت حوزه پیشگیری، به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های هدف ما تلقی می‌شود.

نرخ شیوع اعتیاد در خراسان رضوی ۲.۷ درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین صالحی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، در تشریح اقدامات این سازمان در حوزه مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها در استان بیان کرد: اعتیاد به عنوان مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و در بروز سایر آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و انواع بزه‌ها نقشی اساسی دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: نرخ شیوع اعتیاد در خراسان رضوی ۲.۷ درصد است و از این جهت حوزه پیشگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های ما تلقی می‌شود.

وی افزود: پیشگیری اولویت اول تمام برنامه‌‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر است اما در عین حال حوزه مبارزه با مواد مخدر چند بخش اساسی دارد که یکی از این بخش‌ها حوزه پیشگیری است و حوزه دوم حوزه مقابله و درمان است و حوزه بعدی صیانت از معتادان است.

صالحی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های چندگانه مبارزه با مواد مخدر در خراسان رضوی طی سال ۹۸ توضیح داد: مهم‌ترین حوزه کاری ما حوزه مقابله است در این حوزه دستگاه‌های امنیتی و نظامی اقدامات ویژه‌ای انجام دادند و در خصوص محافظت از مرزهای استان اقدامات مثبتی صورت گرفته است به طوریکه کمتر از پنج تا ۶ درصد کشفیات مواد مخدر از حوزه مرزهای خراسان رضوی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی اظهار کرد: مرزهای استان با حضور مرزبانان غیور ما برای قاچاقچیان قرمز شده است به طوریکه از این مسیر کمترین ورود مواد مخدر را داریم این در حالی است که در مجاورت مرزهای کشور افغانستان هستیم که بیشترین مواد مخدر در آنجا تولید می‌شود.

وی در خصوص حوزه دوم که نیروی انتظامی است، تصریح کرد: درحوزه نیروی انتظامی و کمیسیون مبارزه با مواد مخدر اقدامات موثری در این حوزه داشتند و کشفیات داخل استان را بعد از مرزبانی توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود.

صالحی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات اداره کل اطلاعات استان از آن به عنوان حوزه سوم فعال در این زمینه نام برد و گفت: این اداره در خصوص شناسایی و کشف باندهای بزرگ و سازمان یافته قاچاق مواد مخدر فعالیت دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: بعضی از نیروهای انتظامی با همکاری دستگاه‌ قضایی در حوزه کشفیات مواد مخدر و علاوه بر آن در خصوص دستگیری خرده فروشان و معتادان متجاهر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ بیش از ۳۷ تن کشفیات مواد مخدر را داشتیم  اضافه کرد:در سال ۹۸ نیز ما حدود ۱۲ درصد کشفیات مواد مخدر افزایش داشته است و در در سه ماهه اول سال جدید شاهد افزایش ۱۵ درصدی در حوزه کشفیات هستیم.

صالحی مطرح کرد: یکی از مطالبات جدی مردم بحث مقابله با خرده فروشان است از همین رو در سال ۹۷ نزدیک به هشت هزار و ۷۱۰ نفر را دستگیر کردیم و در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۱۹۱ را دستگیر کردیم و شاهد افزایش ۱۷ درصدی در این حوزه بودیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: با اینکه دستگیری و مقابله در حوزه مقابله با مواد مخدر انجام می‌شود اما شاید خروجی مورد انتظار مردم نباشد و این موضوع به ایراد اساسی در قانون بر‌می‌گردد، قانون برخورد و مبارزه با خاطیان در حوزه مواد مخدر از شدت لازم برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها به لحاظ اجرا در حوزه عمل کار خود را انجام می‌دهند و هم نیروی انتظامی اقدامات خود را انجام می‌دهد و هم دستگاه‌ قضایی عمل و رسیدگی‌های خود را دارد اما به علت ضعف قانون برخوردی که باید انجام شود و مورد انتظار مردم است انجام نشده است.

صالحی به قانون جدید تشدید برخورد با خرده فروشان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اجرایی شدن این قانون انتظارات مردم برآورده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: یک مطالبه مردمی دیگر حوزه سامان دهی معتادان متجاهر است در این حوزه هم در سال ۹۸ اقداماتی که داشتیم متاسفانه به علت شیوع کرونا جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شد و این طرح تا اوایل  اردیبهشت ماه اجرایی نشد.

وی بیان کرد:با پیگیری‌هایی که انجام شد و مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر خوشبختانه در ستاد ملی مبارزه با کرونا پروتکل بهداشتی جهت جمع‌آوری معتادان متجاهر ابلاغ و از اوایل اردیبهشت ماه با دستور استاندار خراسان رضوی مجددا طرح جمع آوری معتادان متجاهر آغاز شد.

صالحی بیان کرد: تا امروز با رعایت شرایط خاص و پروتکل‌های بهداشتی نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ نفر در پروسه یک ماهه جمع ‌آوری شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: امسال برنامه افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر را داریم براساس برآوردهای صورت گرفته حدود ۹ هزار معتاد متجاهر را در سطح  استان خراسان رضوی داریم که حدود ۶۰ درصد آنها در شهر مشهد حضور دارند.

وی عنوان کرد: امسال فراخوان کمپ‌های ماده ۱۵ را داشتیم و در مرحله بازدید کمپ‌ها هستیم و موضوع بعدی ایجاد کمپ‌های جدید است دو مرکز جدید در حال حاضر در حال احداث است و علاوه بر این پنج مرکز شهرستانی با ظرفیت ۲۰۰ نفر را در پنج شهرستان در دستور کار داریم.

صالحی بیان کرد: در حوزه درمان برنامه‌هایی که تاکنون داشتیم به طور نسبی اثرگذار بوده زیرا ترک اعتیاد چند بخش دارد و یک بخش اعتیاد جسمی و بخش دیگر آن وابستگی روحی و روانی اعتیاد است و ترک اعتیاد به لحاظ روحی و روانی مشکل‌تر است و وقتی ترک اعتیاد اجباری شود مسلما توفیقی نخواهیم داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: در مراکز ماده ۱۶ چون معتادان توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند و تحویل این مراکز می‌گردند چون با دستور و اجبار معتاد درمان می‌شود این شکل درمان بازدهی زیادی ندارد از همین رو تصمیم بر تغییر فرآیند در حوزه درمان داریم. 

وی در ادامه سخنانش از طرح خانه‌های حمایت خبر داد و گفت :  خانه‌های حمایت با مشارکت خیران شکل گرفته است در این خانه‌ها خود بهبود یافتگان نقش عمده‌ای در مدیریت آن دارند و توفیقات خوبی در حوزه درمان این خانه‌ها داشته‌اند.

صالحی تصریح کرد: بحث تی‌سی‌ها که از قبل فعال بود و توفیقات خوبی در فرآیند درمان داشته‌اند به نظر می‌رسد با اجرای این طرح‌ها در پایداری بهبود یافتگان اثر خوبی داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه صیانت بحث ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان یکی از موضوعات مهم در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است در این حوزه هم بحث حمایت از کارآفرینانی که از بهبود یافتگان استفاده جهت نیروی کار خود استفاده می‌کنند را مورد توجه قرار دادیم و هم برای بیمه بهبود یافتگان حدود ۹۰ میلیون تومان اختصاص دادیم.

وی بیان کرد: ضمن اینکه برای بهبود یافتگان نیز دو برنامه آموزش و ایجاد اشتغال را برای امسال به عنوان موضوعات اساسی در دستور کار داریم از همین رو تداوم حمایت قانونی برای کارآفرینان است و ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان را مد نظر داریم.

صالحی با بیان اینکه پیشگیری اولویت نخست ماست در خصوص اقدامات صورت گرفته در این حوزه توضیح داد: در حوزه پیشگیری برنامه‌های مختلف داریم و مبنای اصلی پیشگیری اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر است و طرح یاری‌گران زندگی که در سال گذشته ابلاغ شد مبنای اصلی آن با رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: از همین رو در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش‌و‌پرورش منعقد شد و به استان‌ها نیز ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد مدارس در مشهد در این طرح شرکت داشته‌اند بیان کرد: بعد از ارائه آموزش‌های لازم در حالی که قصد ورود به عرصه اجرایی را داشتیم اما متاسفانه با شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس عملا این طرح ابتر ماند.

صالحی با اشاره به شعار سازمان ملل در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر به نام «عدالت همگام با سلامت و سلامت همگام با عدالت» اظهار کرد: در استان شعار یاری‌گر هم باشیم را مبنای کار قرار دادیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به پیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید در عرصه مبارزه با مواد مخدر در کشورمان تصریح کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر تنها کشوری هستیم که در این حوزه نسبت به سایر کشورهای جهان پیشرو هستیم و حدود ۱۲ هزار جانباز را در این عرصه تقدیم کردیم و در استان خراسان رضوی حدود ۳۷۰ شهید در این عرصه داشتیم.

وی اظهار کرد: در سال ۹۸ بیش از ۱۵ میلیارد تومان هزینه‌ای بود که مستقیم در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر هزینه شد.

صالحی گفت: رویکرد اصلی ما برای سال ۹۹ افزایش و بالا بردن میزان اثرگذاری برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر است در این حوزه بعد از اجرای هر برنامه حتما بحث آسیب‌شناسی را انجام خواهیم داد تا به نواقص کار پی‌ببریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تاکید کرد: باید در تمام حوزه‌های جامعه عزم جدی برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود و مردم باید پای کار بیایند و مردم باید احساس تکلیف در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش عمده کشفیات مواد مخدر در حوزه مواد مخدر سنتی است عنوان کرد: اما متاسفانه در میزان کشفیات مواد مخدر صنعتی افزایش پیدا کرده است و سال گذشته برای هر نفر از معتادان متجاهر در ماده ۱۶ حدود ۲۰ هزار تومان روزانه اختصاص پیدا کرده بود.

صالحی در خصوص آمار معتادان زن و دانش‌آموز بیان کرد: طبق آمار در جامعه حدود ۱۰ درصد از افراد معتاد را زنان تشکیل می‌دهند اما اثرگذاری که معتاد بانو در جامعه به عنوان مدیر کانون خانواده دارد از مردان بسیار بیشتر است و در حوزه دانش‌آموزی نیز امر اعتیاد یک واقعیت عینی است و متاسفانه اعتیاد در بین دانش‌آموزان وجود دارد و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.

انتهای پیام/ 70068/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول