اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

انسداد بیش از ۲۰۰۰ چاه‌ غیرمجاز در خراسان رضوی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی از انسداد بیش از ۲۰۰۰چاه‌ غیرمجاز در خراسان رضوی خبر داد.

انسداد بیش از ۲۰۰۰ چاه‌ غیرمجاز در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد علایی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف در محل شرکت آبفای مشهد برگزار شد، با بیان اینکه کشور ایران و استان خراسان رضوی در مناطق خشک قرار گرفته اند، گفت: قرار گیری ایران درمناطق خشک چند مشخصه دارد که از جمله آنها می‌توان به میزان بارندگی و تبخیر آب در ایران اشاره کرد. میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین بارندگی در جهان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حجم تبخیر آب در ایران حدود ۷۲ درصد و در خراسان رضوی بین ۷۵ تا ۷۸ درصد است تصریح کرد: از هر میزان بارندگی تنها ۲۳ درصد آن مدیریت و باقی آن تبخیر می‌شود.

نباید با خشکسالی مدیریتی روبرو شویم

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید به مسائل طوری بیاندیشیم تا با خشکسالی مدیریتی روبرو نشویم، میزان برداشت آب در خراسان رضوی را حدود ۱۲۰درصد اعلام کرد و افزود: این میزان در گذشته حدود ۱۶۰درصد بوده است که با مدیریت خوب ۴۰درصد کاهش برداشت داشتیم‌.

علایی ادامه داد: امسال بارندگی خوبی داشتیم اما باز هم ۴و نیم متر آب‌های زیرزمینی ما برداشت شده است. آب منطقه‌ای باید این را بپذیرد که در این رابطه مسئول است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: به علت تغییر آب و هوا میانگین بارش استان در طی سال‌های گذشته کم شده است. خوشبختانه در طی سال‌های ۹۷_ ۹۸ و ۹۸_ ۹۹ سال‌های آبی بسیار پر بارشی داشتیم که در طول سال آبی ۹۷_۹۸ پرآب‌ترین سال آبی در طی ۵۰ سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون شاهد بارندگی‌های خوبی بودیم، متذکر شد: هنوز خشکسالی ما را تهدید می‌کند و باید سعی کنیم با خشکسالی مدیریتی مواجه نشویم.

علایی در ادامه سال ۹۷ را خشکسال‌ترین سال و سال ۹۸ را پرباران‌ترین سال اعلام کرد و افزود: امسال تا ۲۴اردیبهشت بیشترین بارندگی را داشتیم و از آن زمان تا کنون هیچ بارندگی نداشتیم پس نیازمند مدیریت درست در بهره برداری از این میزان آب هستیم.

کاهش برداشت ۴۰۱میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: سال گذشته با همکاری خوب کشاورزان شاهد کاهش برداشت حدود ۴۰۱میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی بودیم.

وی تاکید کرد: همچنین در سال جاری حدود ۴۶۳و نیم میلیون متر مکعب آب در استان کمتر برداشت کردیم.

علایی گفت: ما باید آب مورد نیاز صنعت و شرب را از کشاورزی بخریم. ما باید انگیزه کشاورزان را بیاوریم کنار خودمان، نباید به اقتصاد و معیشت کشاورز لطمه بخورد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: مجموع منابع  آبی حدود ۹۲ درصد برداشت‌ها از آبخوان‌های زیرزمینی است که ۸۵ درصد آن برای مصارف کشاورزی، ۸ درصد در بخش شرب و بهداشت، دو درصد در بخش صنعت و چهار درصد در حوزه خدمات مصرف می‌کنیم. 

انسداد بیش از ۲هزار چاه غیرمجاز در خراسان رضوی

وی اظهار کرد: حفر چاه‌های غیر مجاز یکی از معضلات آب در منطقه است،  تاکنون ۷۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در خراسان رضوی شناسایی و تا کنون بیش از ۲هزار چاه غیرمجاز در استان پر شده است.

علایی بیان کرد: ایران در کشوری با کمربندی خشک قرار دارد که تغییرات بارندگی در آن از سالی به سال دیگر متغییر است و باعث می شود گاهی سالی پر باران و یا سال دیگر خشک باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: ایران طی ۲۴ سال اخیر درگیر خشکسالی بوده است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ عمر مفید چاه‌های کشاورزی که باید حدود ۲۵ تا ۳۰ سال باشد به کمتر از پنج سال کاهش پیدا کرده است. همچنین در این فاصله زمانی چاه‌های استان ۱۹۶ کیلومتر کف شکنی داده شده و عمیقتر شدند. همچنین هزار و ۶۶۴ کیلومتر تغییر محل این چاه‌ها بوده است. از دیگر پیامدهای اضافه برداشت از منابع آبی، فرونشست سطح زمین است.

علایی با اشاره به اینکه از روز نخست مهر سال گذشته تا مهر سال جاری را، سال آبی می‌گویند گفت: در این بازه زمانی حدود ۱۲۹ میلی متر بارندگی داشتیم.

سد شوریجه وضعیت خوبی ندارد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان‌رضوی تمامی سدها با مطالعه و با هدف تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی ساخته شده است، اظهار کرد: سد «شوریجه» می‌تواند از هدر رفت آب به خارج از کشور موثر باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به نیاز مبرم حفظ منابع آبی اما این سد در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و نیازمند اعتبارات است.

علایی تاکید کرد: برای تکمیل این سد باید هر طور شده از اعتبارات دولتی بهره گرفته و این سد را تکمیل کنیم.

توقف شرکت آب و فاضلاب روستایی

در ادامه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: طی طرح ادغام صورت گرفته روستاهای شهرستان مشهد به آبفای‌ مشهد تحویل داده شد و از این به بعد آب منطقه‌ای خراسان رضوی هیچگونه مسئولیتی نسبت به این روستاها ندارد.

سید ابراهیم علوی تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰نفر در ۷۵ شهر استان خراسان رضوی از خدمات آب شرب بهره‌مند هستند.

وی میزان آب شرب تولیدی در خراسان رضوی را ۱۶۰میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۴۸۳حلقه چاه، ۱۳چشمه و ۸ قنات در این استان وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی همچنین تعداد کل مخازن آب در شهرهای استان را ۲۲۳ مخزن عنوان کرد و اضافه کرد: حدود ۵۴۰هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی داریم.

علوی با اشاره به آبرسانی به روستاها اظهار کرد: بطور ثابت و یا متغیر به ۳۰۰روستا در استان آبرسانی می‌شود.

انتقال آب سد دوستی به سد طرق

در ادامه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مجموع سرمایه گذاری در سال ۹۸ را ۳هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: خط انتقال آب از سد دوستی به سد طرق با توجه به موارد پدافند غیر عامل و استفاده حداکثری از ظرفیت سد دوستی اجرا می‌شود این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵میلیارد ریال تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.

حسین اسماعیلیان تصریح کرد: همچنین اتمام پروژه حضرت نبی اکرم(ص) و پروژه امام علی (ع) نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه به جمع آوری فاضلاب شهری اشاره کرد و افزود: با فعالیت‌های خوب صورت گرفته در این خصوص فاضلاب شهرک شهید رجایی و شهید باهنر و منطقه ثامن در دست اقدام است که امسال تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه از افزایش تامین آب برای مشهد به میزان ۱۴۰۰لیتر در ثانیه خبر داد و گفت: این مهم در سال گذشته اتفاق افتاد و بخش زیادی از مشکلات تامین آب شرب مشهد را برطرف کرد.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول